در مغز انسان تخیل و واقعیت در جهات مخالف یکدیگر پردازش می‌شوند

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
مهم نیست که چقدر رویایی که در سر دارید به نظرتان واقعی برسد، مغز شما آن را به عنوان یک واقعیت قبول نخواهد کرد. دانشمندان می‌گویند جریان اطلاعات در هنگام رویاپردازی بر خلاف جهت واقعیت حرکت می‌کنند.
تبلیغات

طبق آخرین تحقیقات مشخص شد سیگنال‌های الکتریکی درون مغز هنگامی که انسان صحنه‌ای را تصور می‌کند با زمانی که آن صحنه را واقعا می‌بیند در دو جهت متضاد حرکت می‌کنند.

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا سنسورهایی را بر روی پوست سر عده‌ای داوطلب قرار دادند تا نوار مغزی آن‌ها را توسط دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی (EEG) اسکن کنند، ابتدا از گروه اول خواستند تا به تماشای یک ویدئو کلیپ کوتاه بنشینند و سپس این ویدئو را در ذهن خود تصور کنند، در مرحله‌ی بعد از گروه دوم خواسته شد در ذهن خود تصوری از سفر با دوچرخه و گشت و گذار در طبیعت با تمام جزئیات داشته باشند و پس از آن فیلمی کوتاه از طبیعت برایشان به نمایش درآمد.

lobes2

محققان از قبل می‌دانستند که مناطق مختلف مغز هرکدام وظیفه‌ای خاص را انجام می‌دهند ولی همه با هم کار می‌کنند اما آن چیزی که هنوز به خوبی درک نشده عمل‌کرد مشخص قسمت‌های مختلف مغز است. باری ون وین مهندس الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه ویسکانسین مدیسون می‌گوید:

ما می‌دانیم که مغز به عنوان یک مجموعه از نقاط مستقل عمل نمی‌کند بلکه مانند یک شبکه از نقاطی که هرکدام تخصص خاصی را دارند فعالیت می‌کند. مشکل واقعی در تحقیقات مغز درک این نقاط و عمل‌کرد هریک در اتصال با بقیه است، در چه حوزه‌هایی با هم تعامل می‌کنند و جهت این ارتباطات چگونه است.

پس از این تحقیقات مشخص شد در هنگام تخیل سیگنال‌های الکتریکی از لوب جداری مغز به سمت لوب اکسیپیتال حرکت می‌کند. لوب جداری منطقه‌ای با اهمیت بالا در مغز است که اطلاعات چندگانه‌ای از حواس مختلف مانند لامسه و شنوایی به آن وارد شده و در آنجا همزمان پردازش می‌شوند در حالی که لوب اکسیپیتال منطقه‌ای با اولویت پایین‌تر است که بیشتر با تفسیر اطلاعات بصری به طور مستقیم در ارتباط است. اما زمانی که شرکت کنندگان به تماشای کلیپ نشستند اطلاعات از طریق لوپ اکسیپیتال به سمت لوب جداری سرازیر شد. به نظر می‌رسد در مغز انسان و حیوانات در هنگام فعالیت‌های خاص اطلاعات در جهت خاصی حرکت می‌کنند سپس متوقف شده و می‌توانند در خلاف همان جهت نیز حرکت کنند. این نتایج می‌تواند به رمزگشایی از نحوه‌ی عمل‌کرد مغز و خاطرات فراموش شده همچنین خاطرات کوتاه مدت و فرآیندهای مرموزی که در هنگام خواب در مغز صورت می‌گیرد منتهی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات