۱۳ آذر: سالگرد مرگ لوییجی گالوانی، پزشک، فیزیکدان و فیلسوف ایتالیایی

پنج‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لوییجی گالوانی، پزشک، فیزیکدان و فیلسوف بزرگ ایتالیایی در شهر بولونا متولد شد. عمده‌ی شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای وی در زمینه بیوالکتریک است. وی همچنین یکی از پیشگامان مطالعه در خصوص سیستم‌های عصبی است.
تبلیغات

 پدر لوییجی، زرگر بود و با وجود وضعیت مالی نسبتا مناسب جزو خانواده‌های اشرافی آن دوران به حساب نمی‌آمد، اما می‌توانستند یکی از فرزندانشان را برای تحصیل به دانشگاه بفرستند.

لوییجی در آغاز تمایل داشت وارد کلیسا شود و به همین دلیل تحصیلات ابتدایی وی در موسسات مذهبی انجام گرفت. او تمایل داشت کشیش شود اما خانواده‌اش مخالف بودند و می‌خواستند پسرشان در دانشگاه بولونا به تحصیل بپردازد. سرانجام لوییجی تسلیم خواسته خانواده خود شد و برای ادامه تحصیل در سال 1755 وارد دانشگاه بولونا شد و در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت.

در کنار پزشکی لوییجی به جراحی و کالبد شکافی علاقه مند شد و در کنار تحصیل، دانش خود در رشته‌ی پزشکی را افزایش داد. سال 1759 لوییجی گالوانی از دانشگاه بولونا در رشته پزشکی و فلسفه فارغ التحصیل شد و بعد از آن برای کرسی استادی در دانشگاه بلونا درخواست داد. در ابتدا بصورت نیمه وقت در دانشگاه به تدریس پرداخت و سال 1762 بصورت تمام وقت به عنوان استاد کالبد شکافی و جراحی در دانشگاه مشغول به کار شد.

لوییجی سال 1776 به عضویت آکادمی علوم درآمد تا در آنجا نیز به تدریس کالبد شکافی و جراحی بپردازد. همچنین وی در این آکادمی مسئولیت دیگری نیز داشت و آن حداقل ارائه یک مقاله علمی در سال بود که تا پایان عمر این کار را انجام داد. در این دوران لوییجی گالوانی به موضوع جریان الکتریکی و تاثیر آن روی بدن انسان علاقه مند شد و شروع به آزمایش در این زمینه کرد. آزمایش‌های اولیه گالوانی روی قورباغه‌ها انجام شد، وی به همراه دستیارش متوجه عکس العمل عضلات قورباغه مرده شد، زمانی که عصب سیاتیک آن با جریان الکتریسیتی تحریک می‌شد. این مشاهدات گالوانی باعث شد تا متوجه یک ارتباط میان جریان الکتریستی و حرکت در موجودات زنده شود که سرآغازی بود بر علم عصب شناسی.

در آن زمان لوییجی گالوان از واژه جریان الکتریستی حیوانی برای توصیف عکس العمل عضلات موجودات زنده در برابر جریان الکتریسیتی استفاده کرد. مشاهده لگد زدن قورباغه مرده با جریان الکترسیتی باعث خلق مفهومی شد که امروزه تحت عنوان بیوالکتریک در مهندسی پزشکی شناخته می‌شود. بیوالکتریک دامنه بسیار وسیعی دارد، اما در تعریفی کوتاه، بیوالکتریک را می‌توان علم استفاده از اصول الکتریکی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی دانست؛ همچنین الگوبرداری از سیستم‌های بیولوژیکی در طراحی‌های نوین مهندسی نیز در حیطه این علم قرار دارد.

گالوانی تا پایان عمر در خصوص تاثیر جریان‌های الکتریکی بر موجودات زنده تحقیق کرد. اواخر عمر لوییجی گالوانی مصادف شد با اشغال ایتالیا توسط نیروهای فرانسوی که تمام اساتید دانشگاهی ایتالیا را مجبور کردند تا برای وفاداری به حکومت فرانسه سوگند یاد کنند که لویجی گالوانی این کار را نکرد و مجبور به خانه نشینی شد و حکومت شرایط زندگی را بر وی سخت کرد. لوییجی گالوانی با اینکه تحت فشار زیادی قرار داشت به هیچ عنوان حاضر به سوگند وفاداری به حکومت فرانسه نشد و سرانجام در تاریخ 4 دسامبر سال 1798 در فقر و افسردگی شدید در خانه برادرش دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات