۱۰ آذر: تولد مارتین رادبل زیست شیمیدان و کارشناس غدد مولکولی

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۹۲ سال پیش مارتین رادبل زیست شیمیدان بزرگ آمریکایی متولد شد. شهرت این دانشمند، به خاطر کشف جی پروتئین‌ها است که به همین دلیل جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۹۴ را به همراه دکتر آلفرد جی گیلمان دریافت کرد.
تبلیغات

 مارتین رادبل اول دسامبر سال ۱۹۲۵ در بالتیمور ایالت مریلند به دنیا آمد. رادبل تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و بعد از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع دبیرستان در دوران جنگ جهانی دوم وارد دانشگاه معروف جان هاپکینز شد. بعد از مدتی به دلیل تشدید عملیات‌ نظامی آمریکا در جنگ جهانی دوم، به‌عنوان اپراتور بی‌سیم در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد و بعد از پایان جنگ برای ادامه تحصیل به دانشگاه جان هاپکینز بازگشت.

رادبل سال ۱۹۴۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته زیست‌شناسی دریافت کرد. بعد از آن به دانشگاه واشنگتن رفت و سال ۱۹۵۴ در رشته زیست شیمی دکترا گرفت. وی سپس برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا به دانشگاه ایلینوی رفت و تا سال ۱۹۵۶ در این دانشگاه به تحقیق و بررسی پرداخت. سال ۱۹۵۶ دکتر مارتین رادبل به‌عنوان محقق در یکی از زیر مجموعه‌های مؤسسه ملی سلامت آمریکا مشغول به کار شد و تا پایان عمر به تحقیق و بررسی در این گونه مؤسسات تحقیقاتی ادامه داد. مهم‌ترین دستاورد دکتر مارتین رادبل که جایزه نوبل پزشکی را نیز برای وی به همراه داشت، کشف جی پروتئین‌ بود.

جی‌پروتئین، پروتئینی است که می‌تواند گوانوزین تری فسفات (GTP) را به گوانوزین دی‌فسفات (GDP) تبدیل کند. جی‌پروتئین‌ها گیرنده‌هایی پروتئینی هستند که یک سمت آن‌ها خارج از سلول و سمت دیگرشان داخل سلول قرار دارد (عبورکننده از عرض غشا). این سیستم نوعی پیام‌رسان برای مواد شیمیایی خاصی مثل هورمون‌ها و پیام‌رسان عصبی در سطح غشای سلول است.

دکتر مارتین رادبل ۷ دسامبر سال ۱۹۹۸ و در ۷۳ سالگی دیده از جهان فروبست.

این مطلب در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات