۲ خرداد، انتشار اولین نسخه رسمی زبان برنامه نویسی جاوا

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۲ سال پیش در چنین روزی و در تاریخ ۲۳ می سال ۱۹۹۵، اولین نسخه از زبان برنامه‌نویسی جاوا منتشر شد.
تبلیغات

جاوا (Java) یک زبان برنامه‌نویسی جامع کامپیوتری است که ساختاری متقارن، بر پایه‌ی کلاس و شی‌ءگرا است. این زبان به‌گونه‌ای طراحی شده که کمترین نیاز را به وابستگی‌های معمول زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشد. هدف زبان جاوا این است که توسعه‌دهندگان یک بار کد خود را بنویسند و پس از آن به‌راحتی در تمام پلتفرم‌ها آن را اجرا کنند.

ساختار WORA یا «Write once, run anywhere» این‌گونه عمل می‌کند که کدهای کامپایل شده زبان جاوا، بدون نیاز به کامپایل دوباره روی هر سیستم‌عاملی اجرا می‌شوند. این اجرا شدن نیاز به ابزاری با نام ماشین مجازی دارد که برای این زبان با نام ماشین مجازی جاوا یا Java virtual machine شناخته می‌شود.

جاوا در سال‌های اخیر به یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است و تعداد توسعه‌دهندگان آن به ۹ میلیون نفر می‌رسد. این زبان توسط جیمز گاسلینگ در شرکت Sun Microsystems طراحی شده است. جاوا در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان یکی از کامپوننت‌های اصلی پلتفرم جاوا در سان مایکروسیستمز معرفی شد. در حال حاضر این زبان و شرکت مورد نظر در تملک شرکت اوراکل قرار دارند.

سینتکس‌ها یا کدهای پیش‌فرض زبان جاوا اکثرا از زبان‌های C و ++C گرفته شده‌اند؛ اما این زبان بر خلاف زبان‌های قبلی خود امکانات سطح پایین کمتری دارد. آخرین نسخه‌ی این زبان برنامه‌نویسی، جاوا ۸ نام دارد. شرکت اوراکل تنها نسخه‌ی آخر را به‌رایگان پشتیبانی می‌کند؛ اما نسخه‌های قبلی نیز با پرداخت هزینه توسط این شرکت و برخی شرکت‌های کامپیوتری دیگر پشتیبانی می‌شوند. در حال حاضر کاربران بسیاری در سرتاسر دنیا، از این زبان در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند؛ چرا که پایه‌های سیستم عامل اندروید بر اساس جاوا طراحی شده‌اند.

زادروزهای ۲ خرداد (۲۳ می)

۱۶۰۶ - خوان کاراموئل لوبکوویتز، ریاضی‌دان و فیلسوف اسپانیایی

۱۷۰۷ - کارل لینیوس، پزشک و جانورشناس سوئدی

۱۷۱۸ - ویلیام هانتر، کالبدشناس و پزشک اسکاتلندی

۱۷۳۴ - فرانتز مسمر، پزشک و ستاره‌شناس آلمانی

۱۸۳۷ - آناتول مالت، مهندس مکانیک و مخترع سوئیسی

۱۸۸۷ - تورالف اسکولم، ریاضی‌دان و تئوریسین نروژی

۱۹۱۷ - ادوارد نورتون لورنز، ریاضی‌دان آمریکایی

۱۹۵۹ - ریوتا کاواشیما، عصب‌شناس ژاپنی

سالروزهای مرگ ۲ خرداد (۲۳ می)

۱۶۹۱ - آدرین اوزو، ستاره‌شناس و طراح ابزار فرانسوی

۱۸۵۷ - اوگوستان لویی کوشی، ریاضی‌دان فرانسوی

۲۰۱۵ - آلیشیا نش، فیزیک‌دان و مهندس آمریکایی

۲۰۱۵ - جان فوربز نش،‌ ریاضی‌دان آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات