بنیاد گیتس دسترسی به تمام یافته‌هایش را آزاد اعلام کرد

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
بنیاد بیل و ملیندا گیتس که در امور عام المنفعه از توسعه‌ی کشاورزی تا تحقیق در راه درمان بیماری ایدز اکثراً در آفریقا فعالیت دارد اعلام کرد که از تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی تحقیقاتی که تمام هزینه یا قسمتی از آن را از این مرکز دریافت می‌کنند دسترسی به یافته‌هایشان به مدت دو سال برای نشریات آزاد خواهد بود.
تبلیغات

شرط دریافت بودجه از این بنیاد گیتس برای پژوهشگران این است که پژوهشگر باید اطلاعات علمی‌اش را به منابع آنلاین که برای همه قابل دسترسی باشد انتقال دهد. باتوجه به اینکه امروزه اکثر مراجع علمی اینترنتی شده‌اند و دسترسی به آن‌ها برای عموم آزاد است این شرط بیشتر به منظور اعتماد سازی قرار گرفته است، اما ضرورت بعدی این است که نتایج تحقیقات تحت لیسنس جهانی Creative Commons Attribution 4.0 منتشر بشود. CC BY 4.0 مقرراتی است که به همگان اجازه‌ی استفاده از این نتایج را به هر نحوی می‌دهد حتی استفاده‌ی تجاری. پس از سال ۲۰۱۷ میلادی نیز تمام یافته‌های این بنیاد به صورت آزادانه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

gates foundation 01

برخی از مجلات مبتنی بر حق انتشار هزینه‌ای را از نگارنده بابت انتشار مطالب به صورت عمومی دریافت می‌کنند، برای کمک به این دسته از نویسندگان بنیاد هزینه‌های معقول در رابطه با آزاد سازی محتوا را بر عهده خواهد گرفت. علاوه بر آن مقالاتی که دسترسی به آن‌ها محدود به افراد خاصی است فقط به مدت ۱۲ ماه و حداکثر تا سال ۲۰۱۷ می‌توانند این محدودیت را داشته باشند و پس از این مدت باید در اختیار عموم مردم قرار بگیرند.

Bill-and-Melinda-Gates-Foundation

در حالی که مقررات جدید بنیاد گیتس برای کمک به پیشبرد علم فوق‌العاده به نظر می‌رسد عده‌ای امکان سواستفاده از قسمت‌هایی از لیسنس Creative Commons را محتمل در نظر گرفته‌اند. ممکن است ناشران بزرگ قسمتی از یافته‌ها را تغییر داده و با تحریف از آن‌ها استفاده‌ی تجاری بکنند همچنین دانشمندانی که می‌خواهند مقالاتشان در مجلات تخصصی حرفه‌ای منتشر شود ممکن است با وجود این قوانین نتوانند به خواسته‌هایشان برسند. به هر حال این قوانین بنیاد عام المنفعه‌ی گیتس تصمیم بزرگی برای آزاد سازی علم و کمک به پژوهش‌های علمی و افزایش سطح زندگی انسان‌ها به شمار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات