یک آذر: تولد لوئیس اوژن فلیکس نیل، فیزیکدان برجسته فرانسوی

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
110 سال پیش «لوئیس اوژن فلیکس نیل» فیزیکدان بزرگ فرانسوی و برنده جایزه نوبل فیزیک متولد شد. شهرت لویی نیل بخاطر دستاوردهایش در خصوص پادفرومغناطیس و فرومغناطیس و نیز کشف دمای نیل بدست آمده است.
تبلیغات

 22 نوامبر 1904 لویی نیل در فرانسه متولد شد. لویی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه لیس دوپارک گذراند و بعد به پاریس رفت و از دانشکاه اکول نرمال سوپریور مدرک کارشناسی دریافت کرد، سپس وارد دانشگاه استراسبورگ شد و از این دانشگاه دکترا گرفت.

دکتر لویی نیل جزو صاحب نظران در خصوص فیزیک حالت جامد به شمار می‌رود که یکی از گسترده‌ترین شاخه‌های فیزیک است. این شاخه درباره‌ی چگونگی تشکیل مواد با در نظر گرفتن تمام جزییات حاکم بر طرز قرار گرفتن اتم‌ها بحث می‌کند. خواص فیزیکی هرگونه جسم فیزیکی (فلز یا غیر فلز)، مورد بحث این شاخه است. دستاوردهای دکتر لویی نیل از جمله کاربردی‌ترین دستاوردهای پایه‌ای در این حوزه است. برای مثال می‌توان به گسترش واحدهای حافظه در علم کامپیوتر اشاره کرد که بر پایه دستاوردهای این فیزیکدان شکل گرفته است.

دکتر لویی حدود سال 1930 مبحث جدیدی را در خصوص نیروی مغناطیس مطرح کرد، او معتقد بود که رفتار مغناطیسی جدیدی ممکن است وجود داشته باشد که وی آن را پادمغناطیس یا antiferromagnetism نامگذاری کرد. این رفتار در مقابل رفتار فرومغناطیسی یا  Ferromagnetism مطرح می‌شود. پدیده فرومغناطیسی در زبان ساده مکانیزمی اساسی است که توسط آن مواد خاص (مانند آهن) فرم آهنربای دائم پیدا می‌کنند. دکتر لویی نیل همچنین مفهوم دمای نیل یا دمای انتظام مغناطیسی را مطرح کرد، دمایی که در آن مواد آنتی (پاد) فرومغناطیس به پارامغناطیس تبدیل می‌شوند. پارامغناطیس شکلی از خاصیت مغناطیسی مواد است که به واسطه آن برخی از مواد به وسیله‌ی میدان خارجی جذب می‌شوند.

سال 1947 دکتر لویی نیل نظریه‌های جدیدی را در زمینه فرومغناطیس مواد مطرح کرد که همین نظریه‌ها موجب شد تا دانشمندان بتوانند تاریخچه میدان مغناطیسی زمین را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و معماهای زیادی از نیروی مغناطیسی زمین را حل کنند. نیروی مغناطیس کره زمین حفاظ طبیعی است که از موجودات زنده این کره خاکی در مقابل ذرات باردار از باد خورشیدی محافظت می‌کند. دکتر لویی نیل در سال 1970 مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک بخاطر دستاوردهایش در زمینه فیزیک مغناطیس جامدات شد.

دکتر لویی نیل در تاریخ 17 نوامبر سال 2000 و در 95 سالگی دیده از جهان فرو بست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات