ویندوز 10 و بحران‌های پیش روی مایکروسافت

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
مطالعه 4 دقیقه
در تجربه‌ی اول کار با ویندوز 10 می‌توانیم تفاوت آن با ویندوز 8 را به‌خوبی مشاهده کنیم. هر چقدر بیشتر با این سیستم‌عامل کار کنید بیشتر مجذوب عناصر موجود در آن می‌شوید. به‌نوعی مایکروسافت از تجربه‌ی ناموفق ویندوز 8 استفاده کرده و به نظر می‌رسد این سیستم عامل محبوب دوباره احیا خواهد‌شد.
تبلیغات

سرانجام مایکروسافت نسخه بعدی سیستم‌عامل محبوب ویندوز را با نام ویندوز 10 معرفی کرد. نسخه عمومی این سیستم‌عامل به گفته‌ی ردموندی‌ها قرار است اوایل سال 2015 میلادی در دسترس عموم قرار بگیرد، اما نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز جدید هم‌اکنون نیز در‌ دسترس است. 

کمپانی آمریکایی در نسخه 10 از ویندوز سعی کرده است به‌ مانند آنچه در نسخه 7 ویندوز مشاهده کردیم به شکلی طراحی را انجام دهد که استفاده از صفحه نمایش لمسی در کنار سخت افزار جانبی نظیر ماوس و کیبورد مشکلی را برای کاربر به وجوده نیاورد. با این حال مشکل بزرگی بر سر راه این غول عرصه فناوری وجود دارد و آن هم این است که باید دوباره اعتماد و نظر از دست رفته‌ی مردم را نسبت به خود جلب کند.

انتشار ویندوز 10 را می توان به نوعی با ویندوز 95 مایکروسافت مقایسه کرد. آن جایی که مایکروسافت با ارائه ویندوز 95 به دنبال راهی برای جلب نظر مردم و همه‌گیر شدن آن در بین کاربرانش بود. ویندوز 95 شوق و اشتیاق خاصی را در بین مخاطبان ایجاد کرد و نگرش جدیدی را در بین کاربران به‌وجود آورد که اهمیت و ارزش این موضوع تنها با معرفی اولین آیفون توسط استیو جابز قابل مقایسه است.

سیستم عامل محبوب ویندوز 95 هم دارای نواقصی بود که مایکروسافت در معرفی ویندوز XP آن هارا برطرف کرد و بهترین سیستم‌عامل تا آن زمان روانه بازار شد. همه‌ی ما از ویندوز XP خاطره خوشی به یاد داریم. XP نسبت به نسخه‌های پیشینش از امنیت و ثبات بیشتری برخوردار بود. افرادی که تا قبل از آن از ویندوز 2000 یا NT استفاده می‌کردند پس از مهاجرت به این سیستم‌عامل با محیطی کاملا دگرگون شده مواجه شدند، که تجربه جدیدی را در مقایسه با آن‌چه قبلا دیده بودند در اختیارشان قرار می‌داد. کاربران به دلایلی مانند رابط کاربری و راحتی کار کردن با آن در انجام محاسبات پیچیده و کار‌های روزانه از کار کردن با این سیستم‌عامل لذت می‌بردند. ورود ویندوز XP مصادف با انقلاب در عرصه کامپیوتر‌های شخصی بود، استفاده از کامپیوتر‌های شخصی رواج پیدا کرد و مردمی که تاقبل آن رایانه نداشتند پس از خرید، ویندوز XP را به عنوان اولین و آخرین سیستم عامل خود انتخاب کردند.

پس از ویندوز XP مایکروسافت دست‌به‌تغییر دیگری زد و ویندوز ویستا را معرفی کرد. برخلاف انتظار این سیستم عامل با وجود رابط گرافیکی جدید به محبوبیت زیادی نرسید. مایکروسافت خیلی زود مشکلات ویندوز ویستا را از بین برد و ویندوز 7 را روانه بازار کرد که تا این لحظه به عنوان محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت شناخته می‌شود. پس از ویندوز 7، ویندوز 8 نیز به سرنوشت ویندوز ویستا دچار شد و محبوبیت زیادی را به دست نیاورد.

این که بخواهیم دلیل ناکامی‌های اخیر را تنها بر گردن مایکروسافت بیندازیم کار منصفانه‌ای نیست چرا که انتخاب ومیل کاربران نسبت به گذشته تغییر کرده و با توجه به سیستم‌عامل های متن باز آن‌ها به دنبال محیطی مناسب سلیقه و استفاده روزانه خود هستند. ویندوز ویستا ناقص بود اما چیزی که در این بین بیشتر اهمیت داشت، نیاز و انتظاری بود که کاربران از سیستم‌عامل داشتند. ویندوز ویستا پاسخگوی نیاز مخاطبانش نبود. مردم دیدگاهشان را نسبت به این که سیستم‌عامل محیطی است برای اجرای برنامه‌های گوناگون از دست داده بودند.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیاز داریم به‌روز باشیم. این به روز‌رسانی‌ها اغلب شامل برنامه‌هایی مانند مرورگر‌ها و برنامه‌های کاربردی می‌شود که ما در طول روز بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

سیستم‌عامل مکینتاش از شرکت اپل نیز با وجود به‌روزرسانی جدیدش به نسخه OS X 10.10 Yosemite می‌تواند به سرنوشت ویندوز در مایکروسافت دچار شود. در حال حاضر به خاطر رونمایی جدیدش در کانون توجه و هیاهوی کاربران قرار دارد اما با خوابیدن این هیاهو می توانیم یک دوره سراشیبی و افت نسبی را در بین مخاطبان پیشبینی کنیم.

انتشار نسخه‌ی دیگری از ویندوز همراه با قابلیت های زیاد، راهکار مناسبی برای فرار مایکروسافت از این بحران نیست، شاید آن‌ها نیاز به این دارند تا دوباره مردم و کاربرانی که با دیدن ویندوز 8 از این کمپانی روی برگردانده‌اند را  جذب کنند. شاید کار کردن و تعامل با سازندگان تجهیزات کامپیوتری یا آن‌هایی که به دنبال افزایش فروش کامپیوتر‌های شخصی در بین کاربران و شرکت‌ها هستند، کلید حل این مشکل باشد.

مایکروسافت علاوه بر امنیت و ثبات در ساخت سیستم‌عامل‌هایش نیاز به آموزش دوباره خریداران کامپیوتر‌های شخصی دارد، تا این عادت و فرهنگ را در کاربران به‌وجود بیاورد که کامپیوتر‌های شخصی در حال تحول هستند. شکل و معماری سنتی کامپیوتر‌های شخصی که اغلب در جعبه‌ای بژ رنگ بسته‌بندی می‌شد و بر روی سطوحی مانند میز قرار می‌گرفت  تغییر کرده و ما شاهد نسل جدیدی از کامپیوتر‌های شخصی هستیم که نسبت‌ به گذشته دچار تحول عظیمی شده‌اند. البته مایکروسافت در کنار انعطاف پذیری، ثبات و افزایش امنیت، مسئله آسودگی و راحتی کار را نیز در ساخت ویندوز 10 رعایت کرده و کاربران می‌توانند به‎سرعت نیاز‌های خود را برآورده سازند.

پس از ارائه اولین نسخه عمومی ویندوز 10 چندین هفته نیاز است تا بازخورد هایش از طرف کاربران و سازمان ها گرفته شود. چرا که مایکروسافت به دنبال برگشت به صحنه رقابت است. این شرکت چند ملیتی برای آن که دوباره اعتماد از دست رفته خودش را به‌دست بیاورد تلاش زیادی را بر روی ویندوز 10 انجام داده است. باید منتظر عرضه‌ی عمومی این سیستم‌عامل بود و دید که آیا مایکروسافت می‌تواند جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورد یا خیر.

منبعZdnet  لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات