۱۱ آبان: اولین و تنها پرواز H4-Hercules غول ترابری شرکت هیوز

یک‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۷ سال پیش در چنین روزی، هواپیمای غول پیکر H4-Hercules که رکورد بلندترین طول بال، در زمان خود را در اختیار داشت، برای اولین و آخرین بار در تاریخ به پرواز درآمد.
تبلیغات

۶۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ نووامبر سال ۱۹۴۷ هواپیمای اچ ۴ هرکولس شرکت هیوز برای اولین و آخرین بار از روی آب به پرواز درآمد تا مردم شاهد کنده شدن این هواپیمای غول پیکر از سطح آب باشند. این هواپیمای ترابری فوق سنگین با هدف ترابری ارتش آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم طراحی شده بود تا بتواند در زمانی کوتاه تدارکات جنگی نیروهای آمریکایی را در اروپا تامین کند. ولی با مشکلاتی که طراحی آن روبرو شد در زمان تعیین شده به پایان نرسید و با پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ عملا دیگر نیازی به این هواپیما نبود. بخاطر مشکل تامین و محدودیت استفاده از آلومینیوم و همچنین موضوع وزن بیشتر از چوب در ساخت این هواپیما استفاده شده بود. از این هواپیما تنها یک نمونه ساخته شد و تنها یک‌بار به پرواز درآمد. هرکولس اچ ‌۴، بزرگترین هواپیمای آبی است که تا کنون ساخته شده و رکورد بلندترین بال در تمام هواپیماها را در اختیار دارد. طول بال‌های این هواپیما حتی از طول بال‌های هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ هیولای ترابری شوروی که در سال ۱۹۸۸ ساخته شد نیز بزرگتر است.

نیروهای آمریکایی در خلال سال‌های ۱۹۴۱ الی ۱۹۴۲ خسارت‌های زیادی را با از دست دادن کشتی‌های ترابری خود در مواجهه با کشتی‌های آلمانی و زیردریایی‌های آلمانی متحمل شدند و به همین دلیل به فکر استفاده از روش ترابری هوایی افتادند. هواپیمایی اچ ۴ هرکولس نیز با همین هدف قرار بود ساخته شود که با تاخیر در زمان ساخت و پایان جنگ تبدیل به پروژه‌ای بلااستفاده شد. این هواپیما قادر به حمل ۷۵۰ سرباز کاملا مسلح به همراه تجهیزات و دو تانک شرمن بود. این هواپیما متعلق به هاوارد هیوز، مهندس ، فیلم ساز و هوانورد مشهور آمریکایی بود. از وی در عصر خودش به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نام برده می‌شد. وی علاوه بر اینکه در صنعت سینما در اواخر دهه‌ی ۲۰ و ابتدای دهه‌ی ۴۰ میلادی از پیشگامان صنعت سینما در ایالات متحده‌ی آمریکا محسوب می‌شد، به عنوان یک مهندس سازنده‌ی هواپیما نیز شهرت داشت و با ساخت هواپیمای مشهور هرکولس، نام خود را در این صنعت جاودانه کرد.

طول هواپیمای هرکولس، ۶۶ متر، طول بال‌هایش ۹۷ متر، وزن بدون بارش ۱۱۳٫۳۹۹ کیلوگرم و وزن با بارِ کاملش در حدود ۱۸۰٫۰۰۰ کیلوگرم بود. در این هواپیما از هشت موتور ملخی استفاده شده بود که نیروی لازم برای کنده شدن این غول بزرگ را فراهم می‌کرد. از داستان زندگی هاوارد هیوز و ساخت این هواپیما در سال ۲۰۰۴ فیلم معروف هوانورد ساخته شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات