تماشا کنید: نقاشی با آتش و دوده

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
این روزها اخبار جالبی پیرامون خلق آثار هنری با مواد و مصالح جدید به گوش می‌رسد. گویی وادی هنر در تلاش برای آزمودن روش‌های نوین است. در مرور یکی از این روش‌ها همراه زومیت باشید.
تبلیغات

 استیون اسپازوک (Steven Spazuk)، هنرمند کانادایی از دوده‌ی حاصل  از سوختن شمع برای خلق آثار هنری خود بهره می‌برد. او ابتدا با کمک شمع یا یک مشعل کوچک، سطح مورد نظر خود را به دوده آغشه کرده و سپس با کمک قلم مو، مداد یا پر، تصاویر مورد نظر خود را روی این دوده شکل می‌دهد.

البته این کاری نیست که یک شبه موفق به انجام آن شده باشد، در واقع اسپازوک 14 سال زمان صرف یادگیری و آزمودن روش‌های گوناگون برای خلق آثار هنری با این شیوه کرده است. روش‌هایی که یا خیلی ناگهانی موفق به انجام‌شان شده، یا از شیوه‌های ابداعی و خلاقانه استفاده کرده، اما در نهایت مسیر درست حرکت خود را یافته و به نتیجه رسیده است.

در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی خلق این سبک، پازوک می‌گوید:

"در حقیقت من در این مورد رویایی داشتم، در این رویا من در گالری خود و در جستجوی چشم اندازی سیاه و سفید بودم و جالب اینکه می‌دانستم با کمک آتش به خواست خود خواهم رسید، حتی تکنیک کار نیز گویی به من الهام شده بود. از صبح روز بعد شروع به تجربه و آزمودن روش‌های مختلف کردم. در ابتدا با کاغذ معمولی کار خود را شروع کردم ولی خیلی زود و در اولین تلاش کاغذ شعله‌ور شده و سوخت. پس در گام بعدی از مقوا استفاده کردم که هم در مقایسه با کاغذ ضخامت بیشتری دارد و هم دارای بافت بهتری است. در این مدت چالش‌های متعددی پیش رویم قرار داشته اما هرگز از تلاش برای غلبه بر آنها شانه خالی نکرده و تا امروز برای رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردم"
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده
نقاشی با آتش و دوده

برای درک بهتر تکنیک نقاشی با دوده، از شما دعوت می‌کنیم ویدیوی زیر را نیز تماشاکنید.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات