۸ آبان: سالگرد مرگ بارنس والیس مهندس و مخترع انگلیسی

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۳۵ سال پیش در چنین روزی سر بارنس والیس مهندس و مخترع انگلیسی در شهر افینگهام انگلستان دیده از جهان فروبست. بیشترین شهرت این دانشمند بخاطر ساخت بمب‌های جهنده است که در جنگ دوم به بمب‌های سد شکن شهرت داشت.
تبلیغات

۳۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۳۰ اکتبر سال ۱۹۷۹ سر بارنس والیس مخترع بمب‌های پرنده دیده از جهان فوربست. بارنس در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۱۸۸۷ در دربی شایر انگلستان متولد شد. تحصیلاتش را در شهر هورشام تا ۱۷سالگی ادامه داد و سپس ترک تحصیل کرد و در یک کارگاه آهنگری مشغول به کار شد. بعد از آن به عنوان شاگرد کشتی سازی مشغول به کار شد و همزمان به تحصیل در نیروی دریای در رشته مهندسی مشغول شد و در سال ۱۹۲۲ فارغ التحصیل شد.

سپس در شرکت وایکرز-آرمسترانگ که کشتی‌های هوایی می‌ساخت شروع به کار کرد و تا سال ۱۹۷۱ به عنوان مهندس در این شرکت مشغول به کار بود. بارنس اولین کسی بود که در طراحی کشتی‌های هوایی از روش نزدیک‌ترین خط هواگرد استفاده کرد که موجب شد تا بزرگترین کشتی هوایی ساخته شده بشر با طراحی وی به موفقیت به پرواز درآید. بعد از آغاز جنگ جهانی دوم دولت انگلستان در سال ۱۹۳۹ از بارنس والیس دعوت کرد تا در ساخت بمب‌های استراتژیک با اهداف خاص همکاری کند که وی این دعوت را پذیرفت. در خلال جنگ جهانی دوم یکی از اهداف استراتژیک انگلستان انهدام سدهایی بود که دولت آلمان از طریق آنها برق مورد نیاز کارخانجات تسلیحاتی خود را تامین می‌کرد، اما از این سدها به شدت محافظ می‌شد و امکان نزدیک شدن هیچ بمب افکنی به آن‌ها نبود و همچنین بمباران هوایی از ارتفاع بالا هم در آن شرایط برای بمب افکن‌های بزرگ با حضور هواپیماهای شکاری نیروی هوایی آلمان امکان پذیر نبود.

در این میان بارنس والیس ایده‌ای را مطرح کرد و از یک ایده ساده طرحی را عملی کرد که دنیا را به شگفتی واداشت و آن ساخت بمب‌های جهنده با هدف انهدام سدهای استراتژیک آلمان‌ها بود. در آن دوران هنوز فناوری موشکی گسترش نیافته بود و تنها راه انهدام سدها توسط بمب افکن ها رهاسازی بمب‌ها به سمت هدف و استفاده از نیروی حرکتی هواپیما بود. با توجه به سیستم دفاعی و ضد هوایی آلمان‌ها امکان نزدیک شدن هواپیماها به سدها وجود نداشت؛ بارنس والیس دو سال در خصوص طرح ساخت یک بمب ویژه تحقیق کرد و سرانجام درسال ۱۹۴۲ موفق به ساخت بمبی شد که می‌توانست بروی آب جهش کند و در زمان معین به عمق معین از اب برسد و منفجر شود. عملیات توبیخ در ۱۶-۱۷ می سال ۱۹۴۳ به کمک این بمب با موفقیت به انجام رسید و سد ادرسی را منهدم کرد.

بمب

بارنس والیس در ساخت بسیاری دیگر از بمب‌های استراتژیک متفقین در جنگ جهانی دوم سهیم بود و اختراعات وی ضربه سنگینی به زیرساخت‌های استراتژیک آلمان‌ها در خلال جنگ جهانی دوم وارد کرد.

بارنس والیس در تاریخ ۳۰ اکتبر سال ۱۹۷۹ در ۹۲ سالگی فوت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات