چرا همیشه نمی‌توانیم زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیریت زمان کاری است که هر فردی می‌خواهد در آن بهترین عملکرد را داشته باشد. اما گاهی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آید.
تبلیغات

صرف نظر از اینکه چه اندازه منظم و منضبط باشیم، همه‌ی ما در برهه‌ای از زمان، کنترل امور زندگی خود را از دست داده‌ایم و این یکی از بدترین حس‌هایی است که انسان می‌تواند در طول زندگی خود تجربه کند. اما چنانچه به‌طور مداوم خودتان را در چنین وضعیتی می‌یابید؛ مطالعات جدید نشان می‌دهند احتمالا ناتوانی شما در مدیریت زمان و انجام وظایفتان، دلیل خاصی دارد.

بر اساس مطالعه‌‌ی انجام‌شده توسط دانشگاه آلبانی، کودکانی که در محیطی منضبط با برنامه‌ی روزمره‌ی قابل پیش‌بینی و منسجمی رشد می‌کنند، در آینده نیز کمتر با مشکلات مرتبط با مدیریت زمان مواجه می‌شوند. روانشناسان در این تحقیق، از ۲۹۲ دانشجوی کارشناسی نظرخواهی کرده‌اند؛ این دانشجویان روال عادی دوران کودکی خود نظیر عادت‌های خواب، فعالیت‌های فوق‌برنامه و وعده‌های غذایی را نیز گزارش کرده بودند.

دانشجویانی که روال زندگی آن‌ها در دوران کودکی منسجم بوده است، در دوران بزرگ‌سالی در زمینه‌ی مدیریت زمان کمتر با مشکل مواجه می‌شوند. دکتر جنیفر مالاتراس، نویسنده‌ی ارشد این پژوهش، به وب‌سایت هافینگتون‌ پست می‌گوید:

این مطالعه بخشی از یک سری تحقیقات گسترده‌تر برای بررسی رابطه‌ی بین ثبات محیط خانواده و تعادل در کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان است... تحقیقات ما نشان می‌دهد به طور کلی هر چه فعالیت‌ها و روند روزمره‌ی یک خانواده نظم و قاعده‌ی بیشتری داشته باشد، با مشکلات کمتری نیز روبرو خواهد شد.

داشتن یک زندگی قانونمند در طول دوران کودکی، می‌تواند حس ثبات و آرامش به وجود آورد؛ به‌ویژه هنگامی که خانواده‌ با سختی‌ها و مشکلات مواجه می‌شود یا یک تغییر بزرگ مانند طلاق یا مرگ تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد این ثبات، بر زندگی ما در دوران بزرگ‌سالی تأثیر می‌گذارد و توانایی ما را در مدیریت زمان و مسئولیت‌هایمان تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این مسئله حتی در مورد زندگی شخصی ما هم صادق است. روان‌شناسان دیگری نیز به نتایج مشابهی رسیده‌اند؛ دنیل کافمن، روان‌شناس کودک، می‌گوید:

ایجاد یک روال روزمره با کودکان، باعث می‌شود آن‌ها احساس امنیت کنند. کودکان می‌دانند وقتی به خانه بازمی‌گردند، چه چیزی در انتظار آن‌ها است؛ وجود چنین روالی، برای آن‌ها مرزها، انتظارات و انسجام را مشخص می‌کند.

عوامل متعددی رشد کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ اما یافته‌های اخیر پژوهشگران، نشان‌گر آن هستند که یک برنامه‌ی روزانه و منسجم کلید توسعه‌ی مهارت‌های مدیریت زمان در آن‌ها است؛ مهارت‌هایی که نقشی حیاتی در موفقیت ما در زندگی حرفه‌ای و شخصی، ایفا می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات