​۲۹ مهر: زادروز آلفرد نوبل شیمیدان و مهندس سرشناس سوئدی

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۸۴ سال پیش در چنین روزی، آلفرد نوبل شیمیدان و مهندس برجسته سوئدی دیده به جهان گشود. شهرت این دانشمند بزرگ بیشتر از آنکه به خاطر اختراعاتش باشد، به دلیل بنیاد نوبل است.
تبلیغات

۱۸۴ سال پیش در چنین روزی  (۲۱ اکتبر سال ۱۸۳۳)، آلفرد برنارد نوبل شیمیدان و مخترع برجسته سوئدی در شهر استکهلم متولد شد. پدربزرگش از دانشمندان معروف سوئد در قرن ۱۷ میلادی بود. او در جوانی به همراه خانواده خود به به خاطر کار پدر به شهر سن پترزبورگ مهاجرت کرد و در آنجا زیر نظر شیمیدان بزرگ روس نیکولای زینین، استاد دانشگاه سن پترزبورگ به فراگیری علم شیمی پرداخت. پدر آلفرد در این شهر یک کاخانه اسلحه‌سازی راه‌اندازی کرد و امور آن را به برادر بزرگ آلفرد یعنی لودویگ سپرده بود. با وجود تلاش او سرانجام این کارخانه ورشکسته شد و خانواده نوبل از آنجا به امریکا مهاجرت کردند. در آمریکا آلفرد تمام انرژی و وقت خود را صرف بررسی ماده منفجره نیترو گلیسیرین کرد که در سال ۱۸۴۷ توسط آسکانو سوبرنو در دانشگاه تورینو کشف شده بود. آلفرد آزمایش‌های گوناگونی انجام داد و حتی چندبار کارگاه و آزمایشگاه وی به‌طور کامل منفجر شد؛ در یکی از همین آزمایشات برادر کوچک آلفرد و چند کارگر در سال ۱۸۶۴ جان خود را از دست دادند. تا اینکه سرانجام آلفرد نوبل توانست در سال ۱۸۶۶ دینامیت را اختراع کند و آن‌ را در سال ۱۸۶۷ به ثبت برساند.

در پی آزمایش‌های فراوان، نوبل دریافت که اگر نیتروگلیسیرین جذب یک ماده خنثی شود، در هنگام جابجایی به‌مراتب امن‌تر خواهد بود. آزمایشات نوبل سرانجام نتیجه داد و وی توانست با ترکیب سه واحد نیتروگلیسیرین و یک واحد دیاتومایت که نقش خنثی‌کننده را ایفا می‌کرد به‌علاوه‌ی مقدار کمی کربنات سدیم، دینامیت را بسازد. دینامیت اولین ماده‌ی منفجره‌ی قابل کنترل به شمار می‌رفت که از باروت قدرت بیشتری داشت. این اختراع به‌سرعت در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و ثروت قابل ملاحظه‌ای برای آلفرد نوبل به همراه آورد. سال‌ها بعد در پی انتشار اشتباه مطلبی مبنی بر فوت آلفرد نوبل در یک روزنامه فرانسوی، وی به‌صورت اتفاقی این روزنامه را مطالعه کرد که در آن شرح زندگی‌اش به‌صورت خلاصه آورده شده بود. در پایان این مقاله وی را به خاطر اختراع دینامیت گناهکار خطاب کرده بودند. در مقاله به این شکل عنوان شده بود که «فرشته مرگ مرده‌ است، دکتر آلفرد نوبل، فردی که به خاطر ایجاد راهی برای کشتن افراد بیشتر در زمان کمتر ثروتمند شده بود؛ دیروز فوت کرد. در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۱۸۹۵ آلفرد نوبل بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ای اختصاص داد تا همه‌ساله بدون توجه به ملیتی خاص به افراد شایسته اهدا شود. جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند. ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در لیست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد.

آلفرد نوبل در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۱۸۹۶ در سان رمو ایتالیا برای همیشه دیده از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر)

۱۸۷۰ - معرفی لامپ‌ رشته‌ای توسط توماس ادیسون. اختراع ادیسون منجر به تولید لامپی شد که عمری ۱۳.۵ ساعته داشت. او پس از ۱۸ ماه آزمایش به این دستاورد رسید.

۱۹۸۳ - تغییر معیاز اندازه‌گیری طول در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی اوزان و واحدها. در این کنفرانس، تصمیم بر این شد که واحد طول به فاصله‌ای گفته شود که نور در یک محیط خلأ و در ۱/۲۹۹،۷۹۲،۴۵۸ ثانیه می‌پیماید.

۱۹۹۱ - معرفی خانواده‌ی کامپیوترهای همراه اپل با نام PowerBook

این مطلب در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات