۱۶ عادت روزمره بسیار مؤثر که می‌توان به‌راحتی به دست آورد

جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا می‌خواهید چند عادت خوب  به دست آورید؟ بهترین راه‌حل این است که با کارهای کوچک شروع کنید.
تبلیغات

در سایت‌های پرسش و پاسخ، مردم عادت‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها می‌گویند با انجام چند کار کوچک در طول روز، احساس شادی و سلامتی می‌کنند و به یک انسان مبتکر تبدیل می‌شوند. جالب اینجا است که انجام هر یک از این کارها پنج دقیقه هم طول نمی‌کشد. در اینجا به بعضی از این عادت‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان و مسواک نه‌تنها از پوسیدگی دندان و التهاب لثه جلوگیری می‌کند، بلکه ممکن است جان شما را نجات دهد. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که روزی دوبار مسواک بزنید و یکبار از نخ دندان استفاده کنید. اگر به بهداشت دهان خود توجه نکنید ممکن است خود را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهند ریسک ابتلا به آلزایمر، دیابت، ناراحتی‌های کلیوی و قلبی و البته سرطان در کسانی که مسواک نمی‌زنند بالاتر از دیگران است.

۲. در آینه به خود لبخند بزنید

درست بعد از اینکه دندانتان را مسواک زدید، در آینه به خودتان نگاه کنید و لبخند بزنید و این کار را برای چند ثانیه ادامه دهید. یک روان‌شناس برجسته به اسم دکتر رابرت زاجونک (Dr. Robert Zajonc)، بر این عقیده است که فعال کردن عضلات صورت روی روحیه تأثیر دارد. او در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۹ انجام داد، پی برد که روحیه‌ی شرکت‌کنندگانی که در آینه به خود نگاه می‌کنند و برای چند ثانیه لبخند می‌زنند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. ولی در مورد کسانی که به‌طور تصنعی و برای لحظه‌ای لبخند می‌زنند این اتفاق نمی‌افتد.

۳. مهم‌ترین وظیفه‌ی روزانه‌ی خود را بنویسید

شاید با عبارت «قورباغه‌ی خود را قورت دهید» آشنا باشید. این اصطلاح به این معنی است که در ابتدای روز، مهم‌ترین کاری که باید در آن روز انجام دهید را بنویسید و سعی کنید در اولین فرصت آن کار را تکمیل کنید. در این صورت احتمال موفقیت شما بالاتر می‌رود. 

۴. تخت‌ خوابتان را مرتب کنید

در شروع روز سعی کنید تخت‌خواب خود را مرتب کنید. انجام دادن یک کار مفید، هر چقدر که کوچک باشد، باعث می‌شود اعتماد به نفس شما بالا برود. وقتی خسته از سر کار به خانه بر‌ می‌گردید، دیدن تخت‌خواب مرتب به شما احساس خوبی می‌دهد.

۵. به مدیتیشن بپردازید

مدیتیشن تنها چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد، اما انجام آن به کاهش ریسک ابتلا به بیماری روحی و آلزایمر می‌انجامد. از دیگر فواید آن می‌توان به افزایش تولید سروتونین (serotonin)، کاهش فشار خون و کاهش اضطراب اشاره کرد.

اگر نمی‌دانید چطور مدیتیشن انجام دهید، کافی است چشمان خود را ببندید و نفس بکشید. همه‌ی حواس خود را روی نفس‌کشیدن متمرکز کنید نه روی افکارتان. اگر حواستان پرت شد و متوجه شدید که دارید به موضوعی فکر می‌کنید، دوباره شروع کنید و روی تنفس خود متمرکز شوید.

۶. به خود یاآور شوید که چقدر خوش‌شانس هستید

گاهی وقتها به خودمان این نکته را یادآوری کنیم که «ممکن بود در کمپ آوارگان سومالی به دنیا بیایم. من چقدر خوش‌شانس هستم.» این کار را تکرار کنید، می‌توانید با روحیه‌ی بالا روزتان را سپری کنید.

۷. از فایل‌های صوتی استفاده کنید

اگر حوصله‌ی کتاب خواندن ندارید، می‌توانید در اینترنت فایل‌های صوتی پنج دقیقه‌ای پیدا کنید و به آن‌ها گوش دهید. با این کار بدون اینکه از مغزتان کار بکشید، می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید.

۸. خوش‌پوش باشید

اگر همه در سر کار لباس‌های معمولی می‌پوشند، شما روی همان لباس‌های معمولی یک کت اسپرت بپوشید. با انجام این کار آسان حس بهتری به شما دست می‌دهد، چون بهتر از بقیه به نظر می‌رسید و در ضمن اشخاص مهم در محیط کارتان سریع متوجه شما می‌شوند.

۹. حداقل روزی یکبار خود را در موقعیت معذب‌کننده قرار دهید

شجاع باشید و کاری انجام دهید که شما را معذب می‌کند، مثلا در کنفرانس کاری سوالی بپرسید تا در کانون توجه قرار گیرید یا هر روز به شخصی که نمی‌شناسید سلام کنید. آقای جورج آدیر (George Adair) که یک مربی خودسازی است می‌گوید:

همه‌ی آن چیزی که می‌خواهید، در آنسوی ترس قرار دارد.

۱۰. منظم‌ باشید

به محض اینکه کارتان با چیزی تمام شد، آن را سرجایش بگذارید. با این کار می‌توانید به خودتان منظم بودن را یاد دهید. در اینصورت مجبور نمی‌شوید زمان زیادی را به خاطر پیدا کردن وسایل خود هدر دهید. قبل از این که بخوابید سعی کنید وسایل خود را یک به یک بردارید و سر جایشان بگذارید، با این کار ذهن خود را منظم می‌کنید، می‌توانید واضح‌تر فکر کنید و روی موضوعی که برای شما اهمیت زیادی  دارد تمرکز کنید.

۱۱. چیز جدیدی را امتحان کنید

نگذارید که کنجکاوی و اشتیاقتان توسط دغدغه‌های روزمره از بین بروند. هر روز سعی کنید از مسیر متفاوتی به سر کار بروید، یا با افراد جدید آشنا بشوید و با آن‌ها چیز‌های جدیدی را تجربه کنید.

۱۲. کارهایی که انجام می‌دهید را یادداشت کنید

نوشتن به شما کمک می‌کند که از مسیر خود خارج نشوید و هدفتان را گم نکنید. نوشتن به شما احساس خوبی می‌دهد و به شما انگیزه می‌دهد تا به موفقیت بیشتری برسید.

۱۳. بیشتر پیاده‌روی کنید

اگر می‌توانید، پیاده سر کارتان بروید، از پله‌ها استفاده کنید، وقتی روی موضوعی فکر می‌کنید می‌توانید دور دفترتان راه بروید، زمام صرف ناهار کمی پیاده‌روی کنید و سعی کنید پیاده به خانه برگردید. پیاده‌روی نه‌تنها برای سلامتی بدن شما مفید است، بلکه انرژی و روحیه‌ی شما را هم بالا می‌برد.

۱۴. از پسووردهای خلاقانه استفاده کنید

حتی اگر رییستان از شما نخواهد که پسووردهایتان را بعد از مدتی عوض کنید، سعی کنید چند ماه یکبار این کار را انجام دهید. تلاش کنید عوض کردن پسوورهایتان را به یک عادت تبدیل کنید. در پسووردها یا آدرس ایمیل‌تان از عبارت‌هایی استفاده کنید که شما را به انجام کاری تشویق ‌کند.

مثلا اگر ایمیل‌تان Facetime2mom@Sunday باشد، هر زمانی که می‌خواهید وارد ایمیل خود شوید باید این عبارت را تایپ کنید یا حداقل ببینید، شاید بعد از مدتی دلتان خواست تا به دیدار مادرتان بروید.

۱۵. نه بگویید

گفتن کلمه‌ی نه شاید یک ثانیه هم طول نکشد، اما با گفتن آن می‌توانید وقت زیادی را صرفه‌جویی کنید. اگر شما نمی‌خواهید کاری را انجام دهید یا وقتش را ندارید یا در انجام آن کار نفعی برای خود نمی‌بینید کافی است بگویید نه. رد کردن درخواست‌های غیر‌منطقی مردم شاید تنبلی به نظر برسد، اما هوشمندانه‌ترین روش برای مدیریت زمانتان است. با این کار می‌توانید روی فعالیت‌ها و اهداف شخصی خود وقت بگذارید.

۱۶. اظهار سپاس‌گذاری کنید

شاید کار پیش‌پا افتاده و بی‌اهمیتی بنظر برسد، اما وقتی هر روز سپاس‌گزار چیزهایی که دارید باشید، بعد از مدتی اثرات آن را در زندگیتان می‌بینید. مثلا هر روز بعد از بیدار شدن از خواب، بنشینید و سه چیزی که در زندگی شکرگذارشان هستید را بنویسید. اگر هر روز اینکار را انجام دهید، می‌توانید آن را تبدیل به یک عادت کنید. وقتی که در صف طولانی هستید یا زمانیکه عصبانی و بی‌قرار هستید، یک نفس عمیق بکشید و به نعمت‌هایی که دارید فکر کنید.

با این کار شما ذهنیت خود درمورد زندگی را عوض می‌کنید. به جای فکر کردن به چیزی که ندارید، می‌توانید به اتفاقات خوب زندگیتان و داشتن و خواستن چیزهایی که شکرگذارشان هستید فکر کنید. اگر به اطرافتان نگاه کنید می‌بینید که همه‌ در مورد کم و کاستی‌ها، اتفاقات بد، از دست دادن پول، درآمدی زیادی که می‌توانستند داشته باشند ولی ندارند و اینکه در زندگیشان به موفقیت بزرگی نرسیده‌اند، حرف می‌زنند.

اما وقتی شما درست برعکس فکر کنید و سپاس‌گزار تمام داشته‌های زندگیتان باشید، در این صورت سمت و سوی زندگیتان به طرف بیشتر به دست آوردن و موفق شدن خواهد بود، و مطمین باشید که موفقیت‌های بیشتری سر راهتان قرار خواهد گرفت. با انجام این کارها‌، تغییراتی کوچکی در زندگیتان ایجاد می‌شود. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که کمی با‌حوصله‌تر شده‌اید، کمی انرژیتان بیشتر شده، کمی شادتر هستید و در نهایت خواهید دید که اتفاقات خوبی در زندگیتان می‌افتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات