انرژی پاک همیشگی برای جهان تا ۲۰ سال دیگر قابل دستیابی خواهد بود

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از انرژی پاک و بی‌پایان رویایی است که بسیاری از انسان‌ها از دیرباز در پی آن هستند و هنوز هیچ‌یک از پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط دانشمندان در این خصوص رنگ واقعیت به خود نگرفته است. اما به‌نظر می‌رسد پس از گذشت دهه‌ها از مطرح شدن چنین موضوعی، کمپانی لاکهید مارتین وعده‌ی تولید چنین انرژی را در ۲۰ سال آتی داده است.
تبلیغات

 لاکهید مارتین اعلام کرده که در حال توسعه‌ی یک نمونه از رآکتور فشرده و کوچک از نوع همجوشی است که در دهه‌ی پیش‌ رو تکمیل شده و می‌تواند راهکار خوبی برای استفاده به‌عنوان منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر باشد.

شاید بسیاری از شما این سوال را از خود بپرسید که چرا با وجود انرژی هسته‌ای همچنان بسیاری از نیروگاه‌های جهان از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند؟ علی‌رغم اینکه انرژی هسته‌ای مزایای بسیاری دارد، اما در مقابل مشکلاتی نیز در بکارگیری این فناوری وجود دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به مشکل دفن زباله‌های هسته‌ای و خطرات ناشی از عدم کنترل نیروزگاه اشاره کرد که حوادثی چون انفجار نیروگاه چرنویل را به ارمغان می‌آرود. همانطور که می‌دانید نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در حال حاضر از انرژی حاصل از واپاشی هسته‌ای در اثر برخورد با نوترون برای تولید انرژی استفاده می‌کنند که مهم‌ترین خطر نیز از همین موضوع و عدم کنترل واپاشی هسته‌ای حاصل می‌شود. اما در مقابل همجوشی هسته‌ای است که خطر کمتری دارد و می‌توان حتی آن را در اندازه‌ها و مقیاس کوچک تولید کرد، بطوریکه برای مثال با الصاق رآکتور همجوشی روی هواپیما، می‌توان بدون نیاز به سوخت‌گیری به سفرهای طول و دراز هوایی پرداخت.

لینک دانلود

 تیمی از متخصصان کمپانی لاکهید مارتین تحت رهبری دکتر توماس مک‌گویر، تمامی المان‌ها و نتایج تحقیقات پیشین را در مورد ساخت رآکتورهای همجوشی جمع کرده و در حال ساخت یک محفظه‌ی مغناطیسی کنترلی هستند که ۹۰ درصد کوچک‌تر از نمونه‌های پیشین است. براساس اطلاعات منتشر شده به‌دلیل کوچک بودن سایز این رآکتور می‌توان در کمتر از یک سال نمونه‌های بیشتری از این رآکتور را تولید کرد. دکتر گویر معتقد است که لاکهید مارتین می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ میلادی نمونه‌های تجاری رآکتورهای همجوشی خود را روانه‌ی بازار کند که بزرگ‌ترین محاسن آن کاهش آلایندگی هوا به موجب کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و همچنین استفاده از منابع تجدید پذیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات