توشیبا عینک هوشمند خود را برای رقابت با گوگل گلس معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
گجت‌های پوشیدنی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از کمپانی‌ها را به خود جلب کرده‌اند، بطوریکه هم‌اکنون چندین کمپانی، نسل دوم و سوم از ساعت‌های‌هوشمند خود را به بازار عرضه کرده‌اند. شماری از کمپانی‌ها نیز در حال طراحی و توسعه‌ی عینک‌های‌هوشمند هستند و به‌نظر می‌رسد در سال‌های پیش‌رو شاهد تسریع عرضه‌ی محصولاتی چون گوگل‌گلس خواهیم بود. توشیبا نیز عینک هوشمند خود را معرفی کرده است.
تبلیغات

پیش‌تر گزارش‌هایی نیز در مورد احتمال معرفی یک عینک‌هوشمند توسط اچ‌تی‌سی منتشر شده بود، اما به‌نظر می‌رسد این کمپانی تایوانی تنها کمپانی علاقمند به تولید عینک‌هوشمند از شرق دور نبوده و توشیبا نیز عینک‌هوشمند خود را روانه‌ی بازار می‌کند. ژاپنی‌ها برای عینک‌هوشمند خود نام توشیبا گلس را انتخاب کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد یک قانون نانوشته در نام‌گذاری عینک‌های‌هوشمند است! برخلاف گوگل‌گلس که دارای ساختاری خاص بوده و بخشی از سیستم جلوی یکی از چشم‌های کاربر قرار می‌گیرد، توشیباگلس شبیه به یک عینک طبی است که ساختار سیستم روی بازوی این عینک قرار گرفته و تصاویر مورد نیاز نیز با استفاده از یک پروژکتور از طریق یک مکعب پلاستیکی برای کاربر نمایش داده می‌شود.

فناوری مورد استفاده برای نمایش تصاویر همچون گوگل‌گلس است، بطوریکه صفحه‌ی نمایشی که روی بازوی راستی عینک قرار گرفته، نور را روی چشم کاربر منعکس می‌کند و در نتیجه تصویر پیش چشم کاربر نقش می‌بندد. بازتاباننده‌های مورد استفاده در داخل لنزهایی که روی بازوی سمت راست عینک تعبیه شده‌، قرار گرفته‌اند. این بدین معنا است که همچون گوگل‌گلس شاهد قرارگرفتن یک مکعب شفاف پیش چشم کاربری که عینک را به چشم زده نخواهیم بود. با وجود این ویژگی در صورتی که صفحه‌ی نمایش غیرفعال باشد، توشیبا‌گلس تبدیل به یک عینک معمولی خواهد شد. درصورتی که عینک را در جهت نور بگیریم، همانطور که در تصویر نیز ملاحظه می‌کنید، تراش‌های ایجاد شده روی شیشه که به‌منظور انعکاس نور روی چشم ایجاد شده‌اند، براحتی قابل دیدن خواهند بود.

ToshibaGlassInt

توشیبا کاربردهایی از عینک‌هوشمند خود را همچون امکان نمایش سرعت حرکت در زمان دوچرخه‌سواری یا مشاهده‌ی ترجمه‌ی آنی در زمان حضور در یک سخنرانی به نمایش گذاشته که به نظر می‌رسد تمامی این موارد، تنها کاربردهایی هستند که هنوز بستر لازم برای عملی شدن آن‌ها مهیا نشده است. تصویر تشکیل شده روی عینک بدون استفاده از یک بازتاباننده‌ی خارجی بسیار خوب و قابل قبول است.

توشیباگلس در مقابل گوگل‌گلس دارای کمبودهایی است که از جمله‌ی آن باید به نبود دوربین اشاره کرد. همچنین این محصول برای کار نیاز به اتصال مستقیم به گوشی دارد، چراکه فاقد پردازنده و باتری داخلی است. شاید اتصال عینک به تلفن‌هوشمندی که درون جیبتان قرار دارد، ایده‌ای قدیمی به‌نظر برسد، اما با در نظر گرفتن مشکلات باتری که به علت حجم کوچک عینک‌‌های هوشمند مشکل‌زا شده، اتصال این ابزار به تلفن تاحدودی منطقی به نظر می‌رسد.

امکانات کمتر به معنای قیمت پایین‌تر در مقایسه با محصولی چون گوگل‌گلس است که هم اکنون با قیمتی برابر ۱۵۰۰ دلار در امریکا به فروش می‌رسد. توشیبا هنوز جزئیاتی را از قیمت محصول خود ارائه نداده، چراکه این محصول هنوز برای عرضه به بازار آماده نبوده و ممکن است هیچگاه نیز راهی بازار برای مصرف کاربران عادی نشود، بلکه شاید شاهد عرضه‌ی این محصول به‌عنوان بخشی از یک راهکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مشتریان تجاری باشیم.

نظر شما درباره این ابزار پوشیدنی جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات