۷ مهر: روزی که راکفلر تبدیل به اولین میلیادر تاریخ شد

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
۹۸ سال پیش در چنین روزی ثروت جان دیویسون راکفلر بیش از حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد تا او اولین میلیاردر تاریخ لقب بگیرد. جان دیویسون راکفلر نابغه تجارت بود. این خیرخواه و بشردوست بزرگ امریکایی، نامش در تاریخ بواسطه خدماتش جاودان شده است.
تبلیغات

۹۸ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۱۶ ثروت جان دویسون راکفلر نابغه تجارت آمریکا از مرز ۱ میلیارد دلار گذشت تا او عنوان اولین میلیاردر تاریخ را به خود اختصاص دهد. جان دیویسون در ۸ جولای سال ۱۸۳۹ در یک خانواده پر جمعیت متولد شد.

به واسطه شغل پدر مجبور بود به شهرهای مختلف سفر کند بعد از پایان دوره دبیرستان یک دوره کتابداری را به مدت ۱۰ هفته در کالج تجاری فولسوم گذراند. در سپتامبر سال ۱۸۵۵ جان راکفلر زمانی که ۱۶ سال بیشتر نداشت اولین کارش را به عنوان دستیار یک کتابدار آغاز کرد. در آن زمان راکفلر تنها ۵۰ سنت در روز حقوق دریافت می‌کرد و بعدها عنوان کرد که در آن زمان ۲ هدف برای خود قرار داده بود اول اینکه به سرمایه ۱۰۰ هزار دلار دست پیدا کند و اینکه ۱۰۰ سال عمر کند. در سال ۱۸۵۹ راکفلر اولین کار تجاری خود را با موریس کلارک آغاز کرد. وی از تمام سرمایه و پس انداز سال‌های کارش در این کار جدید استفاد کرد و هردو کارشان را با حدود ۴۰۰۰ دلار سرمایه آغاز کردند. آنها به سرعت در صنعت عمده فروشی صنایع غذایی پیشرفت کردند. زمانی که صنعت نفت در آغاز راه خود قرار داشت آنها در سال ۱۸۶۳ یک پالایشگاه کوچک برای تولید فراورده‌های نفتی با سرمایه‌ی خود راه اندازی کردند. بعد از مدتی جان راکفلر سهم شرکای خود را در یک مزایده به قیمت ۷۲٫۵۰۰ دلار خریداری کرد و شرکت راکفلر و اندروز را تاسیس کرد.

در سال ۱۸۶۶ برادر جان یعنی ویلیام راکفلر یک پالایشگاه نفت را تاسیس کرد و جان را درگیر این کار در کلیولند کرد. در ۱۸۶۷ آنها یک شریک تجاری جدید به نام هنری فلگر را وارد تجارت خود کردند و نام شرکت به راکفلر اندروز و فلگر تغییر یافت. یک سال بعد، جان راکفلر با مدیریت ۲ پالایشگاه نفتی خود برای از بین بردن هزینه‌های اضافی استفاده از تمامی ظرفیت و همچنین پیدا کردن بازارهای مصرف مناسب در نیویورک شرکتش را تبدیل به بزرگترین پالایگاه نفتی جهان در آن زمان کرد. با پایان جنگ داخلی آمریکا پالایشگاه نفت کلیولند تبدیل به یکی از ۵ پالایشگاه نفتی بزرگ امریکا شده بود. راکفلر در سال ۱۸۷۰ یک پالایگاه نفت دیگر در اوهایو تاسیس کرد و به سرعت تبدیل به یکی از پرسود ترین پالایشگاه‌های نفتی آمریکا شد.

جان راکفلر یک نابغه اقتصادی در اواخر قرن ۱۹ میلادی در آمریکا بود و بسیار خوب می‌دانست که در چه صنعتی، در چه زمانی باید سرمایه‌گذاری کند. او با ایده‌ها و نبوغ مدیریتی خود به سرعت توانست بر سرمایه‌اش بیافزاید و از سرمایه‌های خود برای سرمایه گذاری‌های بیشتر استفاده کرد. جان راکفلر را در ابتدای قرن بیستم میلادی به عنوان امپراتور دنیای صنعتی می‌شناختند. در کنار این موضوع که راکفلر یکی از ثروتمندترین افراد تاریخ یاد می‌شود، اما او هیچگاه دست از کمک‌های بشر دوستانه نکشید. از ابتدای کار خود همیشه ۱۰٪ از درآمد خود را به امور خیریه و کلیسا اختصاص می‌داد. در کنار این موضوع راکفلر با ثروتش بسیاری از موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی را تاسیس و حمایت می‌کرد. او در سال ۱۹۱۳ بنیاد راکفلر را تاسیس کرد تا با پشتوانه ثروتش به حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی و اقدامات بشردوستانه بپردازد.

جان راکلفلر در سال ۱۹۱۵ تنها ۲۵۰ میلیون دلار را به بنیاد تخصیص داد تا صرف خدمات بهداشت عمومی و آموزش شود. در کنار اقدامات بشر دوستانه در آمریکا وی موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های زیادی را نیز در سایر کشورهای جهان با سرمایه خود تاسیس کرد. وی در زمان حیات خود حدود ۵۵۰ میلیون دلار را به بنیاد راکفلر اهدا کرد تا صرف اقدامات بشردوستانه در سراسر جهان شود. بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه بهداشت و سلامت، کشاورزی،‌ آموزش و بسیاری زمینه‌های دیگر با حمایت‌های مالی بنیاد راکفلر محقق شده و تا به امروز نیز ادامه داشته است. راکفلر ۴۰ سال پایانی عمرش در بازنشستگی گذراند. داراییش با رویکردی مدرن و ساختاریافته، عمدتاً صرف ساختن بنیادهایی شد که تاثیری اساسی در داروسازی، آموزش و تحقیقات علمی داشتند. این بنیادها در توسعه تحقیقات پزشکی مانند ریشه کنی کرم قلاب دار روده و تب زرد پیشگام بودند. جان راکفلر در تاریخ ۲۳ می سال ۱۹۳۷ و در ۹۷ سالگی برای همیشه دیده از جهان فروبست ولی امپراتوری صنعتی که وی پایه گذاری کرد کماکان به فعالیت ادامه می‌دهد و بنیادش نیز کماکان راه رسم وی در امور بشردوستانه را دنبال می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات