۲۴ شهریور: تولد موری گل-من و تأسیس بزرگ‌ترین انجمن کامپیوتری جهان

جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۸۸ سال پیش در چنین روزی، موری گل-من، فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک متولد شد. از دیگر اتفاقات مهم این روز، تأسیس انجمن ACM است.
تبلیغات

 ۸۵ سال پیش در چنین روزی (۱۵ سپتامبر ۱۹۲۹) موری گِل-من، فیزیکدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۹، متولد شد. گل-من در یک خانواده‌ی مهاجر یهودی از امپراتوری اتریش-لهستان متولد شد. او در ۱۵ سالگی وارد دانشگاه ییل شد. در این دانشگاه خیلی زود استعداد خود را بروز داد و در قالب تیم ریاضیات دانشگاه خوش درخشید. گل-من در سال ۱۹۴۸ موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود در رشته فیزیک شدو سپس به دانشگاه MIT رفت و دکترای فیزیک خود را در سال ۱۹۵۱ دریافت کرد. موری گل-من به همراه چند فیزیکدان دیگر در سال ۱۹۵۸ موفق به کشف پدیده ساختار دستوارگی تعاملات ضعیف در فیزیک شد. در میان دستاوردهای این فیزیکدان برجسته آمریکایی فرمول الگوی کوارک او که برای ارتعاشات ذرات هادرونی ارائه شد، از سایر دستاوردهایش برجسته‌تر است و به همین خاطر در سال ۱۹۶۹ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ ۱۵ سپتامبر می‌توان به تأسیس انجمن ماشین‌آلات محاسباتی اشاره کرد. این انجمن که با عبارت اختصاری ACM شناخته می‌شود در ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۷ تأسیس شد. تا سال ۲۰۱۴، حدود ۱۰۰ هزار متخصص علوم کامپیوتر از ۱۰۰ کشور دنیا در این انجمن عضویت داشته‌اند که آن را به بزرگ‌ترین انجمن متخصصان کامپیوتر در جهان تبدیل کرده است. کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی این انجمن برای تبادل اطلاعات در مورد علوم روز کامپیوتر تشکیل می‌شوند.

در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۸۶، شرکت اپل آخرین محصول از سری اپل ۲ خود را با نام Apple IIGS معرفی کرد. این کامپیوتر شخصی، ترکیبی از قابلیت‌های سری‌های قبلی Apple II و کامپیوتر مکینتاش بود. قابلیت‌های گرافیکی و صوتی این کامپیوتر شخصی آن را از تمامی رقبا همچون مکینتاش و IBM PC محبوب‌تر کرده بود. به‌هرحال چون اپل پس از آن تصمیم گرفت تمرکز خود را روی کامپیوترهای مکینتاش بگذارد، خط تولید سری اپل ۲ متوقف شد و آخرین محصول آن نیز در دسامبر سال ۱۹۹۲ تولید شد.

دیگر رویدادهای مهم ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر)

۱۸۸۱ - زادروز اتوره بوگاتی، مؤسس شرکت خودروسازی بوگاتی

۱۹۰۴ - پرواز اولین بالن هواشناسی در ایالات متحده‌ی آمریکا

۱۹۱۶ - استفاده از تانک برای اولین بار در جنگ جهانی اول و نبرد سم

۱۹۶۸ - پرتاب فضاپیمای Zond 5 اتحاد جماهیر شوروی. این فضاپیما برای اولین بار در اطراف کره‌ی ماه پرواز کرد و به کره‌ی زمین بازگشت.

۲۰۰۸ - فروشگاه لوازم الکترونیکی بست‌بای، شرکت نپستر را که تا آن روز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اشتراک موسیقی بود به مبلغ ۱۲۱ میلیون دلار خریداری کرد.

۲۰۱۴ - مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد شرکت موجنگ، خالق بازی خارق‌العاده‌ی دنیای ماین‌کرفت را خریداری کند. مؤسسان این شرکت در همان زمان اعلام کردند که موجنگ را ترک خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات