کارمندان ناراضی خود را بشناسید

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
یکی از نکاتی که باید در کار مورد توجه قرار گیرد، میزان بازدهی افراد است. بازدهی یک کارمند وابسته به شرایط و عوامل خاصی است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به رضایت وی از شرایط اشاره کرد. پس یک مدیر خوب باید قادر به شناسایی کارمندان ناراضی باشد تا بتواند شرایط مناسبی را برای آنها مهیا کند. کارمندان غمگین و ناراضی به طور معمول دارای یک سری رفتارهای خاص هستند. در ادامه با برخی از رایج‌ترین آنها آشنا می‌شوید.
تبلیغات

کارمندان ناراضی محل کار خود را زودتر از وقت معمول ترک می‌کنند. با دیگر افراد دوستانه برخورد نمی‌کنند. زمان استراحت ناهار آنها طولانی‌تر از افراد عادی است. در واقع پیدا کردن افراد ناراضی در محل کار بسیار ساده است، آنها تمایل دارند در شلوغی جمعیت باشند به خصوص زمانی که افراد دیگر در حال استراحت هستند. به محض پایات ساعت کاری، لبخند بر روی لبان آنها ظاهر می‌شود.

در ادامه با اصلی‌ترین صفات نامحسوس کارمندان که نمایانگر عدم رضایت آنها از کار است، آشنا می‌شوید.

مقاله‌های مرتبط:

    ۱. عدم برقراری ارتباط چشمی

    اگر کسی مایل به برقراری ارتباط چشمی با شما نباشد دو حالت وجود دارد، یا او فاقد اعتماد به نفس است یا این که دارای مشکلات شخصی با شما است و حتی ممکن است مربوط به نارضایتی کاری نباشد. برای مثال اگر یکی از افراد شرکت شما از جمله افراد شاداب و با روحیه بوده اما چند وقتی است که پریشان به نظر می‌رسد و با کسی ارتباط چشمی برقرار نمی‌کند می‌تواند نشان دهنده چیزی باشد که باعث نارضایتی و ناامید شدن او از کار شده است.

    راه حل چیست؟

    برخی از رئیس‌ها در طول جلسات خواستار برقراری ارتباط چشمی با مخاطبان خود هستند تا حدی که گاهی از شرایط عادی خود خارج شده و برای برقراری این ارتباط ممکن است حتی از روی میز بلند شوند، صندلی خود را بچرخانند یا گردن خود را به نشانه تایید گرفتن از مخاطب خود دراز کنند. به نظر می‌رسد این کار با وجود کارمندان ناراضی موثر واقع می‌شود زیرا نشان دهنده اهمیت دادن وی به موضوع است.

    ۲. قطع کردن صحبت به هنگام عبور از کنار آن‌ها

    اگر در حال عبور از میان گروهی هستید و یکی از کامندان‌تان صحبت خود را با دیدن شما قطع کند، نشانه آن است که وی در مورد مسئله‌ای شکایت می‌کند (احتمالا آن مسئله شما هستید). صحبت نکردن نشانه آماده نبودن فرد برای انتقاد است. کارمندان راضی و خشنود همیشه در حال صحبت راجع به اهداف شرکت، زندگی خصوصی‌شان و لذت‌های کاری هستند.

    راه حل چیست؟

    به عنوان یک رئیس، باید بدانید که چگونه افراد را وادار به صحبت کردن کنید. برای مثال سوال مناسب بپرسید و موضوع را مطرح کنید، یک ملاقات ترتیب دهید یا با کارمند خود کمی قدم بزنید. هرچه خطوط ارتباطی بیشتری داشت باشید، اطلاعات بیشتری به سمت شما سرازیر می‌شود حتی اطلاعات بد. حداقل با دانستن آن‌ها می‌دانید با چه مشکلاتی مواجه هستید و در نتیجه می‌توانید گام موثر‌تری را در راستای حل آن بردارید.

    ۳. مطرح کردن سوالات بی‌پایان

    داشتن کارمندانی که سوالات متعددی را مطرح می‌کنند، نشانه بدی محسوب نمی‌شود زیرا گاهی اوقات این شرایط بدین معناست که با یک کارمند کنجکاو مواجه هستید. اگرچه پرسیدن سوالات متعدد می‌تواند نشانه عدم رضایت و ناراحتی کارمندتان نیز باشد و با انجام این کار و پرسیدن سولاتی از قبیل مزایای کارمندی یا اهدف شرکت، قصد دارد به شما ثابت کند که به توجه شما نیاز دارد. به یاد داشته باشید که هدف برخی افراد از سوال پرسیدن کسب اطلاعات است که مشکلی ندارد، اما برخی دیگر در مورد مدیریت شما سوال می‌پرسند که نشانه خوبی نیست.

    و اما راه حل چیست؟

    درست حدس زدید، پاسخ به سوالات کارمندان‌تان یک راه‌حل مشهود است، اما انجام این کار شما را به منبع مشکلات نمی‌رساند. همانطور که می‌دانید افرادی که در مورد همه‌چیز سوال می‌پرسند، جزو افراد ناراضی به حساب می‌آیند و بهترین کار برای رفع نارضایتی آن‌ها، رسیدگی مستقیم به مشکلات و پیدا کردن مواردی است که کارمندان شما را ناراضی نموده است. با حل کردن مشکلات، ممکن است بتوانید روابط خود را با کارمندتان حفظ کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات