ابزار سنگی باستانی حکایت از رژیم غذایی نیاکان ما دارند

پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران طی کشفی جدید دریافتند که رژیم غذایی نیاکان ما چه بوده است و آن‌ها در شکار چه‌گونه حیواناتی مهارت داشته‌اند.
تبلیغات

ابزارهای سنگی کشف شده توسط پژوهشگران نشان از بقایایی دارد که می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را در اختیار آنها قرار دهد. در ادامه با زومیت همراه باشید.

یافته‌های جدید بر اساس یک حفاری باستان‌شناسی در نزدیکی شهر ازرق اردن، بر روی ابزارهای سنگی باستانی نشان از رژیم غذایی انسان دوران قدیم دارد.

این شاهد، قدیمی‌ترین سندی است که از رژیم غذایی اجداد خود داریم و مربوط به ۲۵۰/۰۰۰ سال پیش است. پیش از این، قدیمی‌ترین شواهد ما برخی از بقایای حیوانات بر روی ابزار سنگی بودند که قدمت آن‌ها به ۱۱۵۰۰ سال قبل می‌رسید.

کشف فعلی به دوران "پلیستوسن میانه" برمی‌گردد. دورانی که قدیمی‌ترین نوع DNA بشر شناخته شده است. از بین ۱۰/۰۰۰ ابزاری که از زیر خاک بیرون آورده شده است، ۱۷ عدد از آنها شامل باقیمانده‌ای از پروتئین حیوانی (همراه خون) بود. این مواد آلی به درک بهتر نیاکان خیلی قبل‌تر از ما کمک می‌کنند.

"آپریل نوول" (April Nowell)، متخصص دیرین مردم‌شناسی از دانشگاه ویکتوریای کانادا می‌گوید: "در وهله‌ی نخست، به شواهدی دست پیدا کردیم که نشان می‌دهد پدران ما در عصر حجر، حیوانات خاصی را برای امرار معاش خود تحت استثمار قرار داده بودند."وی در ادامه افزود: "واضح است که بشر پیشین این منطقه توانسته است خود را با طعمه‌های در دسترس خود، از اردک گرفته تا کرگدن وفق دهد و در شکار آن‌ها توانایی لازم را داشته است."

چیزی که هنوز برای ما نامشخص است، این است که چطور انسان‌های اولیه توانسته‌اند پروتئین‌های لاشه‌ی کرگدن را جداسازی کنند.

کارشناسان دانشگاه ویکتوریا همراه با دانشگاه‌های همکار در ایالات متحده و اردن به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل ابزار کار آن‌ها پرداخته‌اند.

باستان شناسی

محققان می‌گویند: «ابزار کشف شده این طور نشان می‌دهد که بشر پیشین از تصورات ما ماهرتر بوده است. چرا که قادر بوده است حیواناتی چون اسب، گاو، شتر، کردگدن و اردک را شکار کند.»

کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه - که اکنون به شکل بیابانی در شمال غرب اردن است - نشان می‌دهد که این ابزارهای سنگی متعلق به دوره‌ای هستند که این منطقه، تالابی حاصل‌خیز بوده است.

ناول در مصاحبه‌ای می‌گوید: "مشاهده‌ی نمونه‌هایی از بافت‌های پروتئین، خون و چربی در شکاف‌های بعضی از این ابزار نشان می‌دهد که پیشینیان از مواد غذایی خود در لابه‌لای شکاف‌ها مراقبت می‌کرده‌اند."

وی در ادامه می‌گوید: "هنگامی که بشر امروز درک کند که مواد آلی بهتر از آن چه که ما تصور می‌کنیم زنده می‌مانند، بیش از گذشته به آن توجه نشان خواهد داد. " ناول خاطر نشان کرد که در حال حاضر روند دستیابی به اطلاعات مربوط به رژیم غذایی انسان اولیه سیر موشک‌واری را طی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات