۷ شهریور: کشف القای الکترومغناطیسی و تأسیس اسکایپ

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۸۶ سال پیش در چنین روزی، مایکل فارادی، فیزیکدان و شیمیدان برجسته انگلیسی با انجام آزمایش‌های تجربی موفق به کشف پدیده‌ی القای الکترومغناطیس شد.
تبلیغات

۱۸۶ سال پیش در چنین روزی (۲۹ آگوست سال ۱۸۳۱)، مایکل فارادی، فیزیکدان و شیمیدان برجسته انگلیسی موفق شد پدیده‌ی القای الکترومغناطیسی را کشف کند. مایکل فارادی در ۲۲ سپتامبر سال ۱۷۹۱ در نزدیکی شهر لندن متولد شد. خانواده فارادی از نظر مالی شرایط مناسبی نداشتند و مایکل در مدرسه رفتن با مشکل روبرو  بود که به همین دلیل، او از سنین پایین مشغول به کار شد.

مایکل فارادی در ۱۴ سالگی به‌عنوان کارآموز در یک کتاب‌فروشی مشغول به کار شد. کار در کتاب‌فروشی فرصت فوق‌العاده‌ای برای مایکل جوان بود تا استعداد خود را شکوفا کند. زمانی که مایکل فارادی در کتاب‌فروشی مشغول کار بود، به‌شدت به مطالعه کتاب‌های علمی پرداخت و دراین‌بین به موضوع الکتریسیته علاقه‌مند شد. 

مایکل فارادی هیچ‌گاه تحصیلات آکادمیک را نگذراند و برای نمونه، عمق دانش فارادی در خصوص ریاضیات زیاد نبود. ولی بااین‌حال او یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان تاریخ به‌حساب می‌آید و برخی از مورخان او را به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشمند تجربی تاریخ می‌شناسند. مایکل فارادی تا پایان عمر در انستیتوی سلطنتی بریتانیا عنوان استاد تمام شیمی را در اختیار داشت. بزرگ‌ترین کار و دستاورد مایکل فارادی را می‌توان الکتریسیته و مغناطیس دانست. اولین آزمایشی که فارادی ثبت کرد، پیل ولتایی بود. وی توانست در این آزمایش، سولفات منیزیم را تجزیه کند.

القای مغناطیسی که با نام القای الکترومغناطیسی نیز شناخته می‌شود، با تولید پتانسیل الکتریکی در پهنای یک رسانای الکتریکی نمایان می‌شود.

در سال ۱۸۴۵، مایکل فارادی پدیده‌ای را کشف و تحت عنوان دیامغناطیس نام‌گذاری کرد که امروزه به‌عنوان اثر فارادی شناخته می‌شود. همچنین فارادی این موضوع را کشف کرد که الکتریسیته ساکن تنها در سطح خارجی یک هادی باقی می‌ماند و بار مغناطیسی هیچ اثری روی چیزی که در داخل قرار دارد نمی‌گذارد؛ که این پدیده به نام قفس فارادی نیز شناخته می‌شود.

مایکل فارادی در تاریخ ۲۵ آگوست سال ۱۸۶۷ و در ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۷ شهریور (۲۹ آگوست)

۲۰۰۳ - تأسیس اسکایپ توسط یانوس فریس و نیکلاس زنستروم

۲۰۰۵ - رونمایی عمومی از سرویس موسیقی پاندورا

این مطلب در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۶ بهروزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات