۶ شهریور: تولد جورج ویپل و ارسال اولین ایمیل از یک شاتل فضایی

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۳۹ سال پیش در چنین روزی، جورج ویپل، پزشک و پاتولوژیست آمریکایی چشم به جهان گشود. شهرت او به خاطر تحقیقات گسترده در خصوص فعالیت‌های کبد و کشف نقش کبد در بیماری کم‌خونی است.
تبلیغات

۱۳۹ سال پیش در چنین روزی (۲۸ آگوست سال ۱۸۷۸)، جورج هویت ویپل در شهر اشلند ایالت نیو همپشایر متولد شد. پدر و پدربزرگ جورج، هر دو پزشک بودند و او در ادامه راه آن‌ها، در سال ۱۹۰۰ توانست از دانشگاه ییل لیسانس خود را دریافت کند و در همان سال وارد دانشگاه پزشکی جان هاپکینز شد. جورج ویپل در سال ۱۹۰۵ به‌عنوان پزشک از دانشگاه جان هاپکینز فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن به دپارتمان پاتولوژی دانشگاه هاپکینز پیوست و تا زمان سفر به پاناما، در این دانشگاه به‌عنوان محقق فعالیت می‌کرد. دکتر ویپل بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ در پروژه ساخت کانال پاناما به‌عنوان پاتولوژیست در بیمارستان نظامی آنکان مشغول به کار بود. بعد از این دوره، مجددا به دانشگاه جان هاپکینز بازگشت و تا سال ۱۹۱۴ در دانشگاه هاپکینز به‌عنوان استاد پاتولوژی مشغول به تدریس بود. در سال ۱۹۱۴ دکتر ویپل به‌عنوان استاد بخش تحقیقات دارویی و مدیر بخش بنیاد هوپر در تحقیقات دارویی دانشگاه کالیفرنیا انتخاب شد.

موضوع تخصصی تحقیقات دکتر جورج ویپل به بیماری کم‌خونی در کنار فیزیولوژی و پاتولوژی کبد مربوط می‌شد. او در خصوص نقش کبد در بیماری کم‌خونی و موضوعات مرتبط، بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۰ بیش از ۲۱ مقاله علمی منتشر کرد. در نتیجه‌ی همین تحقیقات بود که دکتر مینوت و دکتر مرفی موفق شدند راه درمان مناسبی برای بیماری کم‌خونی پیدا کنند و کابوس بیماری کم‌خونی را که یکی از مرض‌های خطرناک و کشنده به‌حساب می‌آمد، از بین ببرند. در سال ۱۹۳۴ بنیاد نوبل دکتر جورج ویپل، دکتر مینوت و دکتر مورفی را به خاطر تحقیقاتشان که جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داده بود و کابوس بیماری کم‌خونی را از بین برده بود، مفتخر به دریافت جایزه نوبل کرد.

دکتر جورج ویپل در تاریخ ۱ فوریه سال ۱۹۷۶ و در ۹۷ سالگی، در شهر روچستر ایالت نیویورک چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۶ شهریور (۲۸ آگوست)

۱۸۳۰ - حرکت اولین لکوموتیو در ایالات متحده آمریکا. این لکوموتیو Tom Thumb نام داشته است.

۱۹۹۱ - ارسال اولین ایمیل از فضا به کمک Apple Link. این ایمیل از شاتل فضایی آتلانتیس ارسال شد.

۲۰۰۹ - عرضه‌ی نسخه‌ی Snow Leopard سیستم‌عامل مکینتاش. این نسخه با شماره ۱۰.۶ نیز شناخته می‌شود.

این مطلب در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات