فناوری پیش بینی آب و هوا در کشاورزی دیجیتال دلیل ارزش ۶۲ میلیارد دلاری این صنعت

جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پیشنهاد ۶۲ میلیارد دلاری برای خرید شرکتی که اطلاعاتی در مورد کشاورزی ارائه می‌کند کمی دور از انتظار است ولی وقتی با کشاورزی دیجیتال و تأثیر استفاده از فناوری‌هایی مثل پیش‌بینی آب‌وهوا در این زمینه آشنا می‌شویم، ایده‌ی پرداخت این مبلغ هنگفت چندان عجیب نیست. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 در مزرعه‌ی ۲۰۰۰ جریبی یان پیگات (Ian Pigott) یک تراکتور خودران جان دیر به کمک تصاویر ماهواره‌ای و الگوی برداشت فصلی هر هفته یک‌بار سراسر مزرعه را درمی‌نوردد و آن را کود دهی می‌کند. تعداد زیادی صفحه‌نمایش در اتاق فرمان این ماشین غول‌آسای ۱۱ تنی که اطلاعات مربوط به ارزش مواد مغذی بخش‌های مختلف را از شبکه کامپیوتری مزرعه دریافت می‌کنند، ظاهری شبیه کابین هواپیما به آن داده‌اند. به لطف دسترسی مداوم به اطلاعات پیش‌بینی آب‌وهوا، تشخیص سموم ضد آفت مناسب، آنالیز خاک و بررسی مکرر بافت گیاهان که با نرم‌افزارهای متنوع به دست می‌آیند، پبگات می‌تواند بدون اینکه دفتر راحت خود را ترک کند بر هر مترمربع از مزرعه‌ی خود نظارت دقیق و لحظه‌ای داشته باشد.

کشاورزی دیجیتال 1

پیگات در مزرعه‌ی خود واقع در هرتفوردشایر در یک‌ساعتی شمال لندن به کاشت تناوبی محصولاتی نظیر گندم، دانه‌های روغنی، جو و جوی دوسر اقدام می‌کند و می‌گوید که کشاورزی با این فناوری در حال تبدیل به رویه‌ای استاندارد و معمولی است.

شرکت آلمانی بایر (Bayer) تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی، استقبال از متدهای کشاورزی به کمک فناوری‌های دیجیتال را دلیل اصلی پیشنهاد ۶۲ میلیارد دلاری خود به شرکت مونسانتو (Monsanto) عنوان می‌کند که در طول سال‌های اخیر به مطمئن‌ترین عرضه‌کننده‌ی اطلاعات تحلیلی برای کشاورزان تبدیل شده است. وارنر بومن (Werner Baumann) مدیرعامل بایر، مونسانتو را خط مقدم کشاورزی دیجیتال می‌داند و خریدن آن می‌تواند گام بعدی بایر در شناسایی و عرضه‌ی بهترین بذرها، کودها و مواد شیمیایی موردنیاز کشاورزان سراسر دنیا باشد.

کشاورزی دیجیتال 2

بروس اریکسون (Bruce Erickson) یکی از مدیران بخش زراعت دانشگاه پردیو و از دنبال کنندگان فناوری‌های کشاورزی می‌گوید:

اگر بتوانید با پیش‌بینی آینده‌ی مزرعه‌های کشاورزان توجه آن‌ها را جلب کنید، قادر خواهید بود به آن‌ها نزدیک شوید و بذر و سایر محصولات مرتبط را به آن‌ها بفروشید. دورنمای چنین موفقیتی بسیار امیدوارکننده است.

نشانه‌های تغییر زیربنایی در کشاورزی را در همه‌جا می‌توان دید؛ ازجمله پهبادهای تأمین‌کننده چشم‌انداز هوایی مداوم به مزرعه، نرم‌افزارهای نقشه‌برداری برای کشف منابع آب زیرزمینی و تراکتورهای مجهز به انبوهی از حسگر که امکان نظارت بر هرلحظه از برداشت را مهیا می‌کنند. این امکانات تنها به زراعت محدود نمی‌شوند و در همه‌ی بخش‌های مزرعه کاربرد دارند، به‌عنوان‌مثال ارزش غذایی علوفه گاوها بر اساس میزان شیر آن‌ها تنظیم می‌شود یا دوربین‌های حرارتی با کنترل درجه حرارت بدن مرغ‌ها وجود تب را در هرکدام تشخیص داده و قبل از سرایت به بقیه هشدار می‌دهند.

کشاورزی دیجیتال 3

گرایش به استفاده از ابزار دیجیتال در کشاورزی به دنبال بروز نگرانی‌هایی در سطح جهانی رونق گرفته است زیرا گمان می‌رود شاید به‌زودی محصولات کشاورزی نتوانند پاسخگوی نیاز بین‌المللی باشند، در سال‌های اخیر و حتی باوجود بالا رفتن تقاضا به دلیل افزایش نرخ رشد جمعیت و تعداد نفرات قشر متوسط در کشورهایی مثل چین، بازدهی محصولات کشاورزی ثابت مانده است.

با توجه به شرایط موجود و به وجود آمدن فرصت مناسب، سرمایه گزاری در کشاورزی دیجیتال اقدامی بسیار حساب‌شده است. بر اساس گزارش موسسه سرمایه گزاری آنلاین AgFunder در سال گذشته استارتاپ‌های مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی ۴.۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که رشد چشمگیری نسبت به ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

کشاورزی دیجیتال 5

شرکت مونسانتو فعالیت در کشاورزی دیجیتال را در سال ۲۰۱۳ و با سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری در استارتاپ Climate Corp واقع در سانفرانسیسکو آغاز کرد. این استارتاپ که توسط دو نفر از مهندسین سابق گوگل به نام دیوید فرایدبرگ (David Friedberg) و سراج خلیق (Siraj Khaliq) تأسیس شد، الگوریتمی طراحی کرد که تأثیر آب‌وهوا را بر بازدهی مزارع پیش‌بینی می‌کرد. مونسانتو اطلاعات خود در مورد آزمایش بذر، تهیه خاک مناسب کشاورزی و خروجی شرکت‌های تحلیل‌گر زیرمجموعه‌اش را به این الگوریتم اضافه کرد. در حال حاضر نرم‌افزار مونسانتو می‌تواند پیشنهادهای قابل‌اطمینانی در مورد نوع محصول و محل کاشت در اختیار کشاورزان بگذارد.

کشاورزی دیجیتال 6

خلیق که اکنون به سرمایه‌گذاری ریسکی در لندن اشتغال دارد می‌گوید:

اگر بتوانید ارزش این فناوری جدید را به کشاورزان نشان بدهید، در مورد آن بسیار هیجان‌زده خواهند شد. ما می‌توانیم به کمک اطلاعات موجود از طریق گوشی هوشمند از مزرعه بازدید کنیم و با سرکشی به نقاط مختلف آن بفهمیم که دقیقا چه نوع محصول باید در آن نقطه بکاریم.

مونسانتو در چند شرکت فعال در عرصه کشاورزی نیز سرمایه‌گذاری کرده است، ازجمله شرکت Blue River Technology در کالیفرنیا که از فناوری‌های دیداری کامپیوتری برای نابودی علف‌های هرز استفاده می‌کند و شرکت VitalFields که توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای مدیریت مزرعه است. سال گذشته Planet Labs که از فناوری‌های نظارتی ماهواره‌ای برای بررسی مداوم تغییرات محصول و خاک استفاده می‌کند بیش از ۱۲۰ میلیون دلار افزایش ارزش داشت و Farmers Business Network موفق به جذب ۱۵ میلیون دلار سرمایه شد که یکی از سرمایه‌گذاران آن آلفابت (شرکت مادر گوگل) است.

کشاورزی دیجیتال

سایر شرکت‌های فعال در صنایع کشاورزی نیز برای افزودن فناوری به محصولاتشان اقدام کرده‌اند. جان دیر گزینه‌ی هدایت خودکار و ابزارهای نظارت مداوم بر نرخ استفاده از بذر، کود و مواد شیمیایی را به تراکتورهای خود افزوده است. DuPont بعد از ادغام با Dow Chemical نرم‌افزار مدیریت مزرعه انسیرکا (Encirca) را بهبود بخشیده است. Syngenta که بعد از رد پیشنهاد مونسانتو در اوایل سال جاری، به مالکیت ChemChina در آمد، چندین فناوری برداشت دیجیتال تولید کرده است.

استقبال از کشاورزی دیجیتال در بخش‌های مرکزی ایالات‌متحده سرعت بیشتری دارد چراکه در این مناطق مزارع مکانیزه اولویت بیشتری دارند. دیل هدن (Dale Hadden) مالک یک مزرعه‌ی ۵۰۰۰ جریبی در مرکز ایالت ایلینوی از چندی پیش به جمع‌آوری اطلاعات در مورد محصولات سویا، ذرت و گندم اقدام می‌کند. او به کمک این اطلاعات مدلی برای پیش‌بینی بازده محصولات بر اساس مواد شیمیایی مصرفی، نوع خاک و توپوگرافی مزرعه‌اش ایجاد کرده است.

کشاورزی دیجیتال 4

هدن می‌گوید:

ما می‌توانیم به کمک گوشی هوشمند خود از مزرعه بازدید و در هرلحظه محل دقیق استقرارمان را تعیین کرده و نرخ رشد محصول، میزان نیتروژن خاک و ... را مشخص کنیم و به‌طور دقیق بفهمیم که با آن نقطه از مزرعه چه باید بکنیم. به‌این‌ترتیب اگر در هر بخش از مزرعه با مشکلی روبرو باشیم، به‌راحتی راه‌حلی برای آن پیدا می‌کنیم.

بااین‌حال این فناوری هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. ران لیمی (Ron LeMay) مدیرعامل سابق شرکت ارتباطات رادیویی اسپرینت و مؤسس شرکت داده‌پردازی FarmLink می‌گوید:

کشاورزی درزمینه‌ی توانایی جمع‌آوری و ترکیب داده‌ها و تفسیر آن‌ها به‌عنوان راه‌حل مشکلات فاصله‌ی زیادی با سایر صنایعی دارد که من در آن‌ها سابقه‌ی فعالیت دارم.

بسیاری از کشاورزان به‌خصوص در خارج از ایالات‌متحده رویکرد محتاطانه‌ای در برخورد با کشاورزی دیجیتال در پیش‌گرفته‌اند تا از تأثیر مثبت آن بر کار خود مطمئن شوند. استفاده از نرم‌افزارهای کشاورزی دیجیتال سالانه چندین هزار دلار هزینه دارد و کار با آن‌ها به آموزشی تقریبا مشکل نیازمند است.

خانم راس هاروی (Ros Harvey) مؤسس استارتاپ استرالیایی Yield که از حمایت شرکت عظیم بوش آلمان برخورداراست و درزمینه‌ی ساخت حسگرهایی برای تشخیص آلودگی در مزارع پرورش صدف فعالیت می‌کند، می‌گوید:

ما هنوز در ابتدای راه اثبات درآمدزایی و صرفه‌ی اقتصادی کشاورزی دیجیتال هستیم.
کشاورزی دیجیتال 8

 شاید بزرگ‌ترین مزیت بالقوه‌ی همه‌گیر شدن کشاورزی دیجیتال در دنیا، حضور آن در شبکه‌های اجتماعی جهانی است که می‌تواند کشاورزان را در مدیریت تغییرات آب و هوایی و سایر ریسک‌های این عرصه یاری دهد و پایگاه اطلاعاتی بزرگی برای منزوی‌ترین شاخه‌ی فعالیت حرفه‌ای انسان در دنیای ارتباطات ایجاد کند.

میک کیو (Mick Keogh) مدیرعامل موسسه‌ی کشاورزی استرالیا می‌گوید:

کشاورزی در حال گذار از مرحله مبتنی بر تصمیم بر اساس مهارت‌های کشاورز به مرحله تصمیم بر اساس اطلاعات عینی به‌دست‌آمده از فناوری‌های موجود است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات