۱ شهریور: زادروز ابن سینا، دانشمند و متفکر بزرگ ایرانی

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۰۳۷ سال پیش در چنین روزی، ابن سینا، دانشمند و متفکر بزرگ ایرانی در شهر بخارا چشم به جهان گشود.
تبلیغات

 ۱۰۳۷ سال پیش در چنین روزی (۱ شهریور سال ۳۵۹ شمسی)، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور مشهور به ابن سینا، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی در شهر بخارا (پایتخت سامانیان در کشور کنونی ازبکستان) چشم به جهان گشود. ابن سینا در روستای افشانه در نزدیکی شهر بخارا، در خانواده‌ای فرهیخته متولد شد. پدرش عبدالله از نامداران دربار سامانی بود و به علم و دانش اهمیت فراوان می‌داد. پدر ابن سینا که از همان کودکی به هوش و استعداد سرشار پسرش پی برده بود، او را به مدرسه‌ای در بخارا فرستاد تا در آنجا به‌خوبی تحصیل کند. اما هوش و استعداد ابن سینا به حدی بود که وی توانست در ۱۴ سالگی از تمامی اساتید خود پیشی بگیرد و دانش خود را فراتر از آن‌ها کند. تا جایی که بسیاری از اساتید وی از پذیرش ابن سینای جوان به دلیل اینکه دیگر چیزی برای آموزش به وی نداشتند، سر باز زدند. ابن سینا کسی را نداشت که از وی علوم طبیعی یا داروسازی را فرابگیرد و پزشکان مشهور از دستورالعمل‌های وی تبعیت می‌کردند. البته وی در فراگیری علم مابعدالطبیعه ارسطو دچار مشکل شد. نقل شده است که ابن سینا بیش از ۴۰ بار کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را خواند، ولی نتوانست آن را بفهمد؛ تا این‌که به‌طور ‌اتفاقی کتابی از ابونصر فارابی (از بزرگ‌ترین فیلسوفان ایرانی) به دست او رسید که به تفسیر مابعدالطبیعه ارسطو پرداخته بود و به کمک آن، سرانجام ابن سینا توانست کتاب ارسطو را درک کند. فارابی به دلیل تفسیرهایی که از کتاب‌های ارسطو نگاشته، به معلم ثانی معروف است.

ابن سینا در ۱۸ سالگی بر تمام علوم عصر خود مسلط شد. پیشرفت‌های بعدی ابن سینا، مرهون استدلال‌های شخصی او بود. ابن سینا در طول حیات خود در حدود ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نگاشته که از نوشته‌های وی تنها ۲۴۰ اثر باقی مانده است. از معروف‌ترین آثار ابوعلی سینا می‌توان به کتاب شفا که یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و کتاب قانون که یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است اشاره کرد. آثار ابوعلی سینا در حوزه پزشکی تا بدانجا گسترش پیدا کرد و مورد استفاده قرار گرفت که تا حدود سال ۱۶۵۰ میلادی در بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی دنیا به‌عنوان مرجع تدریس می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کتاب که نزدیک به ۷۰۰ سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد، به زبان عربی نگاشته شد و عبدالرحمن شرفکندی آن را در دهه ۴۰ و ۶۰ شمسی به فارسی ترجمه کرد. قانون، مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن سینا در طب و از مهم‌ترین آثار در تاریخ پزشکی به‌حساب می‌آید.

ابوعلی سینا در تاریخ ۱ رمضان سال ۴۲۸ قمری (۲ تیر سال ۴۱۶ هجری شمسی) در ۵۷ سالگی، در شهر همدان چشم از جهان فروبست. آرامگاه بوعلی سینا در شهر همدان واقع است.

روز ۱ شهریور در کشور ایران، به یاد این دانشمند بزرگ به‌عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است.

دیگر رویدادهای مهم ۱ شهریور (۲۳ آگوست)

۱۶۰۹ - رونمایی گالیله از تلسکوپ

۱۹۰۴ - ثبت پتنت زنجیر چرخ در ایالات متحده آمریکا

۱۹۶۶ - ثبت اولین تصویر کره‌ی زمین که از ماه گرفته شد

این مطلب در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات