با ۸ ترفندی که ظاهرا قوانین علمی را نقض می‌‌کنند، آشنا شوید

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گاهی اوقات با کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف، پدیده‌هایی رخ می‌دهند که به نظر، قوانین علمی را زیر سوال می‌برند. در این مقاله قصد داریم تا ۸ مورد از چنین پدیده‌هایی را به همراه توجیه علمی آنها، معرفی کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

علم حوزه‌ی بسیار جالبی است، به دنیای دیوانه‌وار ما سامان می‌بخشد، پدیده‌هایی را شرح می‌دهد که از نظر ما بدیهی به نظر می‌رسند. اما گاهی اوقات با کنار هم قرار دادن عناصر مناسب، تحت شرایطی مناسب، پدیده‌هایی رخ می‌دهند که تا پیش از این از نظر علم، امکان‌پذیر نبودند. در ادامه توجه شما را به تعدادی از ترفندهای دیوانه‌ کننده‌ای جلب می‌کنیم که باعث می‌شوند نسبت به قوانین علمی دچار تردید شوید.

مارپیچ ساکن آب

در این ویدئو به نظر می‌رسد که جریان آب در حین پیچ خوردن، دچار سکون لحظه‌ای می‌شود، اما در حقیقت، شلنگ به بلندگویی متصل است که آن را دچار نوسان می‌کند، نرخ این نوسان برابر با نرخ فریم بر ثانیه‌ی دوربینی است که ویدئو را ضبط می‌کند. این ترفند باعث می‌شود که شما مارپیچ آب را بدون حرکت ببینید.

شعله‌ی پویا

در اینجا، شعله‌ای را می‌بینید که از سر فندک به سمت فتیله‌ی شمع حرکت می‌کند. دلیل این پدیده آن است که در زمان روشن کردن یک شمع، حرارت شعله، موم را تبخیر می‌کند. هنگامی که شمع را فوت می‌کنید، موم تبخیر شده، در هوا باقی می‌ماند. چنانچه یک منبع حرارت به این بخار نزدیک شود، آن را مشتعل ساخته و در نهایت فتیله‌ی شمع را مجددا روشن خواهد کرد.

وورتکس آتش

موارد مورد نیاز برای به وجود آوردن چنین گردباد آتشی، عبارت هستند از یک گردونه، مقداری نخ پنبه‌ای آغشته شده به الکل صنعتی، یک قوطی کنسرو، و یک سطل زباله‌ی توری برای مهار آن. نخ‌های پنبه‌ای را آتش بزنید، گردونه را به حرکت در آورید و شعله‌ی آتشی را که فرم یک گردباد را به خود می‌گیرد، تماشا کنید.

دست شعله‌ور

ممکن است آتش زدن دست، کاری غیر عقلانی به نظر برسد. اما در این ویدئو، شخصی شجاع دست خود را به ترکیبی از مایع ظرفشویی، گاز بوتان و آب آغشته کرده است. از آنجا که این گاز فشار بخار بسیار بالایی دارد، بنابراین تنها گاز شعله‌ور می‌شود و دست شخص صدمه‌ای نمی‌خورد.

شمع خود – نوسان

در این ویدئو، شمعی که در بین دو لیوان قرار گرفته، به صورت خود به خود قادر به نوسان کردن است. بر اساس قانون سوم نیوتن، "برای هر عملی، عکس‌العملی وجود دارد، مساوی با آن و در خلاف جهت آن." با افتادن قطرات موم از دو طرف شمع، یک حرکت رو به بالای جزئی ایجاد شده و باعث نوسان شمع می‌شود.

توپ پلاسمای مایکروویو

هنگامی که چوب‌کبریت روشنی را که در داخل یک ظرف شیشه‌ای گذاشته شده، داخل مایکروویو قرار می‌دهید، به شکل توپ پلاسمای درخشانی در می‌آید. اما دلیل این پدیده چیست؟

هنگامی که چیزی آتش زده می‌شود، الکترون‌ها از اتم‌های آن آزاد می‌شوند. اما این آزادی چندان به طول نمی‌انجامد، الکترون‌ها معمولا توسط مولکول‌ها بازپس گرفته می‌شوند و این موضوع منجر به از دست دادن انرژی الکترون‌ها، انتشار نور و در نهایت درخشش آتش می‌شود.

اما داخل یک مایکروویو، میدان الکتریکی در واقع الکترون‌ها را به سمت بالای منبع آتش سوق می‌دهد، آنها را به نوسان در آورده و باعث برخوردشان با مولکول‌های هوا می‌شود. بدین ترتیب الکترون‌ها به سطوح بالاتری از انرژی می‌رسند. در حین افت سطح انرژی، الکترون‌ها از خود نور ساطع کرده و توپ پلاسمایی درخشانی را در بالای شعله ایجاد می‌کنند. از آنجا که پلاسما داغ‌تر از هوای اطراف خود است، معمولا بالا می‌رود.

توپ در حال حرکت به صورت اسلو موشن بر روی یک سطح شیب‌دار

به حرکت درآوردن اجسام به صورت اسلو‌موشن بر روی سطوح شیب‌دار (بدون کمک گرفتن از جلوه‌های ویژه)، امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، باید از یک مایع غلیظ (مانند عسل)، یک گوی فلزی سنگین و ظرفی کروی شکل استفاده کرد. گوی را در نیمکره‌ی پایینی ظرف قرار داده و این نیمکره را با عسل پر کنید. غلظت عسل سرعت غلتش گوی را می‌گیرد و بدین ترتیب باعث می‌شود تا ظرف کروی با سرعت بسیار پایینی به سمت انتهای سطح شیب‌دار حرکت کند.

آبی که به داخل لیوان کشیده می‌شود

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که شمع روشنی را بر روی بشقاب محتوی آبی قرار داده و در مرحله‌ی بعد شعله را با لیوانی بپوشانید. هنگامی که شعله‌ی شمع رو به افول می‌گذارد، آب به طرز شگفت انگیزی به داخل لیوان کشیده می‌شود. آنچه در واقع رخ می‌دهد این است که دمای گازهای به دام افتاده در داخل لیوان در اثر حرارت شعله‌ی شمع، بالا رفته و بنابراین به مایع فشار وارد می‌کنند. با خاموش شدن شمع، دمای گاز پایین آمده و فشار داخل لیوان کاهش می‌یابد، بنابراین آب به داخل لیوان کشیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات