۲۹ مرداد: تولد راجر ولکات اسپری، عصب‌شناس برجسته آمریکایی

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۰۴ سال پیش در چنین روزی، راجر ولکات اسپری، روانشناس و عصب‌شناس برجسته آمریکایی و برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۱۳ در شهر هارتفورد متولد شد.
تبلیغات

۱۰۴ سال پیش در چنین روزی (۲۰ اگوست سال ۱۹۱۳)، راجر ولکات اسپری، عصب‌شناس برجسته آمریکایی، در شهر هارتفورد و در خانواده‌ای از طبقه متوسط به بالای جامعه‌ی آن روز آمریکا چشم به جهان گشود. پدرش بانکدار بود و مادرش در رشته‌ی تجارت تحصیل کرده بود. راجر در دوران دبستان و دبیرستان یک ورزشکار موفق بود و در چندین رشته ورزشی همچون بسکتبال و بیس‌بال، عضو تیم ورزشی مدرسه خود بود. او از نظر تحصیلی نیز نمرات بسیاری خوبی کسب می‌کرد که به کمک همین نمرات توانست بورسیه تحصیلی در کالج اوبرلین به دست بیاورد.

در کالج اوبرلین وی کاپیتان تیم بسکتبال بود. در آغاز، تحصیلات عالی را با رشته زبان انگلیسی آغاز کرد؛ ولی حضور وی در کلاس‌های روانشناسی دکتر استتسون، کسی که با ویلیام جیمز پدر روانشناسی آمریکا کار کرده بود، موجب شد بدین سو گرایش پیدا کند. دکتر استتسون دچار معلولیت بود و زیاد قادر به حرکت نبود. در این شرایط راجر جوان همیشه سعی می‌کرد به او کمک کند و هر زمان که لازم بود وی را به مقصدهای که مد نظر داشت می‌رساند. این کمک راجر به دکتر استتسون حتی شامل بردن وی به قسمت پذیرایی در وقت ناهار می‌شد که خود راجر نیز به استتسون و سایر اساتید می‌پیوست و به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌کرد. همین باعث شد به‌واسطه‌ی شنیدن بحث‌ها و صحبت‌های استتسون و همکارانش در خصوص روانشناسی، به این علم بیشتر علاقه‌مند شود. زمانی که راجر لیسانس خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دریافت کرد تصمیم گرفت در دانشگاه باقی بماند و فوق لیسانس خود را در رشته‌ی روانشناسی ادامه دهد. راجر ولکات اسپری در سال ۱۹۳۷ موفق به دریافت فوق لیسانس خود در رشته روانشناسی شد و با ادامه مسیر مورد علاقه خود یعنی تحصیل در رشته روانشناسی، در سال ۱۹۴۱ موفق به دریافت مدرک دکترا از دانشگاه شیکاگو شد. بعد از دریافت مدرک دکترا راجر به تحصیلات خود در دانشگاه هاروارد ادامه داد تا مدرک فوق دکترا را نیز دریافت کند.

دکتر راجر ولکات اسپری در سال ۱۹۴۲ در لابراتوار بیولوژی یرکس که زیر نظر دانشگاه هاروارد فعال بود، شروع به کار کرد. در سال ۱۹۴۶ دکتر اسپری این لابراتوار را ترک کرد تا به‌عنوان استادیار در دانشگاه شیکاگو مشغول به کار شود. در سال ۱۹۴۹، زمانی که وی در حال چکاپ معمول پزشکی خود بود پزشکان بیماری سل را در وی تشخیص دادند که به همین دلیل و برای درمان وی به منطقه ساراناک در کوهستان‌های نیویورک فرستاده شد. زمانی که دکتر راجر برای درمان در کوهستان‌های نیویورک بود، به تحقیقات خود در خصوص سیستم‌های عصبی و مغز ادامه داد و مهم‌ترین مقاله خود را بر اساس همین تحقیقات به چاپ رساند.

در سال ۱۹۵۲ دکتر اسپری به‌عنوان رئیس بیماری‌های عصبی و نابینایی موسسه سلامت ملی آمریکا برگزیده شد و سپس به دانشگاه شیکاگو بازگشت و در آنجا به‌عنوان استادیار رشته روانشناسی مشغول به کار شد. اما ۲ سال بعد به دانشگاه کلتک رفت تا به تدریس رشته روانشناسی در این دانشگاه بپردازد و بتواند بیشتر در خصوص سیستم‌های عصبی مغز تحقیق کند. دکتر راجر ولکات اسپری زمانی که روی مبحث Intraocular transfer تحقیق می‌کرد به موضوع Split-Brain علاقه‌مند شد. آزمایش‌هایی که دکتر اسپری روی رفتار نیم‌کره‌های مغز و ارتباط آن‌ها از طریق شبکه‌های عصبی و نحوه تأثیر آن‌ها بر عملکرد انسان داشت، موجب شد جایزه نوبل سال ۱۹۸۱ را به خود اختصاص دهد. برای نمونه تحقیقات دکتر اسپری نشان داد با قطع کردن بعضی از اعصاب مغز و از بین بردن بعضی ارتباطات میان نیم‌کره‌های مغز انسان، می‌توان از پیشروی بیماری صرع جلوگیری کرد.وی هیچ‌گاه از کار کردن و تحقیق کردن بازنایستاد و تا آخرین لحظات عمرش مشغول مطالعه و تحقیق بود.

دکتر راجر ولکات اسپری در ۱۷ آوریل سال ۱۹۹۴ به دلیل بیماری ALS چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۲۹ مرداد (۲۰ آگوست)

۱۸۹۷ - کشف پشه‌ی ناقل بیماری مالاریا

۱۹۱۳ - اولین تولید فولاد ضد زنگ

۱۹۷۷ - پرتاب شاتل فضایی Voyager 2

این مطلب در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات