انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۴۰ جایگزین سوخت های فسیلی می‌شوند

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
انرژی‌های تجدیدپذیر جزو نوآوری‌های مفید بشر در طول تاریخ هستند. خودروهای الکتریکی یکی از نتایج این نوآوری‌ها هستند که با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده به احتمال زیاد تا سال ۲۰۴۰ میلادی، انررژیی‌های تجدیدپذیر مانند برق و انرژی خورشیدی، جایگزین سوخت‌های فسیلی خواهند شد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خودروهای الکتریکی به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و استفاده از سوخت‌های فسیلی به تدریج در حال کاهش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، در طول ۲۵ سال آینده، قیمت سوخت‌های فسیلی پایین خواهد ماند اما این پایین بودن قیمت به حدی نخواهد بود که جمعیت جهانی را از تغییر مسیر به سمت انرژی‌های تجدید پذیر باز دارد.

البته هزینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در این دوره با کاهش مواجه خواهد شد و آمارها کاهش حدود ۴۱ درصدی را گزارش کرده‌اند. تولید این نوع انرژی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ درصد از انرژی مصرفی اروپا و ۴۴ درصد از انرژی مورد نیاز آمریکا تا ربع قرن آینده از نوع تجدیدپذیر باشد. از لحاظ تعداد خودروهای الکتریکی، عرضه‌ی ۴۱ میلیون خودرو از این نوع، تا سال ۲۰۴۰ پیش‌بینی می‌شود.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو تا این زمان به حدود ۱۱.۴ تریلیون دلار خواهد رسید و ۶۰ درصد از این سرمایه‌گذاری به انرژی‌های باد و خورشید اختصاص خواهد یافت. البته کاهش قیمت انرژی‌های بادی و خورشیدی نسبت به سوخت‌های فسیلی، تا سال ۲۰۴۰ به طول نخواهد انجامید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷، این انرژی‌ها به صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی شوند.

النا جیاناکوپولو (Elena Giannakopoulou) یکی از کارشناسان این گزارش در یک نشست خبری درباره‌ی این گزارش می‌گوید: "یکی از نتایج جالب در این گزارش در مورد گاز است. تا سال ۲۰۲۷، گاز دیگر به عنوان یک منبع جهانی انرژی شناحته نخواهد شد و انرژی‌های نو جایگزین آن خواهند شد. البته در آمریکای شمالی آمار کمی متفاوت است. در مورد ذغال سنگ نیز پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۷، انرژی‌های نو جایگزین این سوخت شوند.

البته تنها مورد نگران‌کننده در مورد این آمار مسئله‌ی گرمایش زمین و خطراتی است که سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کنند. محققان معتقدند این دوره‌ی ۲۵ ساله‌ی پیش‌بینی شده، بسیار طولانی است و آسیب‌های زیست‌محیطی سوخت‌های فسیلی تا آن زمان بسیار زیاد خواهد بود.

سب هنبست (Seb Henbest) مدیر تالیف این گزارش در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی‌های نو می‌گوید: "حدود ۷.۸ تریلیون دلار از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ در انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری خواهد شد و دو سوم این مبلغ، در تولید نیرو هزینه خواهد شد. اما برای کاهش اثر گرمایش زمین هزینه‌های بسیار بیشتری باید در نظر گرفته شود."

خبرهای امیدوارکننده در مورد کشور چین با صنعت رو به رشد آن است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رشد خواهد داشت و از آن زمان رشد صنعت در این کشور کاهش یافته و تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد. البته بازارهای در حال رشد آسیایی دیگر مانند هند تا سال ۲۰۴۰ رشد خواهند داشت و تولید کربن آنها نسبت به سال ۲۰۱۵ پنج درصد رشد خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات