قله‌ اورست مرتفع‌ ترین نقطه‌ زمین نیست

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در اندازه‌گیری ارتفاع کوه‌ها معمولا ارتفاع از سطح دریا را ملاک قرار می‌دهند. اما همیشه هم اینگونه نیست و در بسیاری موارد می‌توان ارتفاع کوه‌ها را نسبت به مرکز زمین سنجید و به نتایج متفاوت و جالبی رسید. در همین راستا در این گزارش به سراغ این موضوع می‌رویم که بلندترین قله‌ی جهان در سنجش ارتفاع از مرکز زمین کدام خواهد بود؟ پاسخ مسلما اورست نیست!
تبلیغات

از زمانی که سر ادموند هیلاری در سال۱۹۵۳ به اوج این قله رسیده، هزاران نفر از ماجراجوهای سراسر دنیا تصمیم به فتح قله‌ی مرگبار کوه اورست گرفته‌اند. در واقع، بسیاری از مردم هر سال می‌خواهند این چالش را امتحان کنند و همین موضوع رفته رفته، زیبایی هیمالیا را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

 اورست بیشتر شهرت خود را مدیون معروفیت‌اش به عنوان بلندترین کوه جهان است. اما در واقعیت، با توجه به تعریف علمی اینگونه نیست. باید بگوییم که مرتفع‌ترین کوه جهان در واقع چیمبورازو است. این کوه، یک آتشفشان چینه‌ای در کشور اکوادور است که در بخشی از رشته کوه‌های آند واقع شده است. چون قله‌ی این کوه دورترین فاصله از مرکز زمین را دارد، بنابراین بلندترین نقطه‌ی زمین از لحاظ فاصله تا مرکز زمین همین کوه است.

 با توجه به گزارش الی روزنبرگ در نیویورک تایمز می‌توانیم دریابیم که ارتفاع چیمبورازو تا ۲۰۵۰۰ فوت (۶۲۴۸ متر) بالاتر از سطح دریا می‌رسد که از این حیث کوتاه‌تر از اورست ۸۵۲۹ فوتی (2600 متر) است، اما این اعداد هنگامی که فاصله از مرکز زمین اندازه گیری شود، همگی تغییر می‌کنند.

 در واقع، از آنجا که زمین صاف نیست، بنابراین در استوا به سمت بیرون برآمدگی دارد و در نزدیکی قطب‌ها نیز حالت مسطح‌تر پیدا می‌کند. این به آن معنی است که کوه‌هایی که در نزدیکی خط استوا هستند از لحاظ فنی مرتفع‌تر از کوه‌های مناطق دیگر هستند و این اتفاق برای قله‌ی چیمبورازو هم می‌افتد، چرا که این قله تقریبا در خط میانی سیاره‌ی ما واقع شده است. این در حالی است که اورست در موقعیت ۲۸ درجه‌ی شمالی است.

 حالا سوال این است که چیمبورازو چقدر مرتفع‌تر از اورست است؟ با توجه به یک گزارش، اورست دارای امتدادی به فاصله ۳۹۶۵ مایل (۶۳۸۲ کیلومتر) از مرکز زمین است. در همین حال، چیمبورازو امتدادی به اندازه‌ی ۳۹۶۷ مایل (۶۳۸۴کیلومتر) دارد. اگر چه این فاصله تنها یک اختلاف ۲ مایلی ( ۳.۲ کیلومتر) است، اما وقتی سخن از ثبت رکوردها و عناوین باشد این مقدار ناچیز هم بسیار پراهمیت خواهد بود. در واقع همین ۲ مایل کافی است تا چیمبورازو در جایگاه یک قله‌های دنیا از نظر ارتفاع قرار گیرد و اورست را حتی از فهرست ۲۰ قله‌ی اول نیز حذف کند.

 گفتنی است که این اخبار خیلی هم جدید نیستند. NPR یک گزارش در مورد چیمبورازو در سال ۲۰۰۷ ارایه داده است. پس چرا اورست همچنان تمام عشق و شور کوهنوردان را به سمت خود جذب می‌کند و قله‌ی چیمبورازو در این مدت تقریبا نادیده گرفته شده است؟ واقعیت این است که موضوع تعین‌کننده در اینجا به نظر می‌رسد میزان سختی و چالش‌انگیز بودن صعود باشد.

 اگر شما یک کوهنورد هستید، طبیعتا می‌خواهید سخت‌ترین چالش‌ها را تجربه کنید و این همان چیزی است گه اورست پیش روی کوهنوردان می‌گذارد. حدود ۱۰ روز طول می کشد تا فقط به کمپ اصلی اورست برسید. شش هفته برای تطبیق با آب و هوا زمان نیاز است و پس از آن ۹ روز دشوار را برای صعود به بالا‌ی کوه پیش رو خواهید داشت. از سوی دیگر گزارش روزنبرگ، صعود به چیمبورازو در حدود ۲ روز طول می‌کشد که باید به این زمان چند روزی را برای رسیدن به کمپ و تطبیق با آب و هوا (حدود دو هفته) اضافه کنیم.

 همچنین، باید دوباره یادآوری کنیم که اورست هنوز هم با سنجش از سطح دریا به عنوان بلندترین قله‌ی جهان است. اگر شما از این ملاک برای سنجش ارتفاع کوه استفاده کنید، چیمبورازو حتی به عنوان بلندترین قله‌ی رشته کوههای آند نیز نخواهد بود. این عنوان متعلق به کوه آکونکاگوا است که ارتفاع آن به ۲۲۸۲۸ فوت (۶۹۶۱ متر) بالاتر از سطح دریا می‌رسد.

 بنابراین، اگر شما در حال حاضر برنامه‌ای برای صعود به قله‌ی اورست و ثبت نام خود در کنار سر ادموند هیلاری و سایر فاتحان این قله دارید، توصیه می‌کنیم که بدون هیچ ترسی به کارتان ادامه دهید. نه تنها به خاطر اینکه اورست هنوز هم بلندترین کوه در جهان است (با سنجش از سطح دریا)، بلکه به این دلیل که صعود به چیمبورازو پس از فتح اورست، برایتان به اندازه‌ی پیاده روی در یک پارک آسان جلوه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات