۱۶ مرداد: تولد کارل ریتر جغرافیدان برجسته آلمانی

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
۲۳۵ سال پیش در چنین روزی کارل ریتر دانشمند و جغرافیدان برجسته آلمانی چشم به جهان گشود. این جغرافیدان بزرگ به عنوان یکی از بنیانگذاران علم جغرافیای مدرن شناخته می شود وی به عنوان اولین استاد جغرافی در دانشگاه برلین از سال ۱۸۲۵ تا زمان مرگش در سال ۱۸۵۹ کرسی استادی این رشته را در اختیار داشت.
تبلیغات

 ۲۳۵ سال پیش در چنین روزی یعنی 7 آگست 1779 کارل ریتر جغرافیدان برجسته آلمانی و یکی از بنیانگذاران علم جغرافیای مدرن چشم به جهان گشود. پدر کارل یکی از پزشکان معروف آلمان بود، اما دست تقدیر باعث شد تا کارل پدرش را در ۲ سالگی از دست بدهد؛ او در پنج سالگی تحصیلات را در مدرسه اشنپنتال آغاز کرد. در این مدرسه تمرکز مطلاب آموزشی برای کودکان بیشتر حول مسائل مربوط به طبیعت بود. این مدرسه تفکر و سیستم آموزشی خود را بر اساس تفکرات و نوشته‌های ژان ژاک روسو متفکر معروف سوئیسی در حوزه آموزش کودکان قرار داده بود. همین آموزش‌ها در مدرسه اشنپنتال تاثیر عمیقی بر آنچه که وی در ادامه راه خود انتخاب کرد گذاشت و تمام زندگیش را تحت تاثیر قرار داد. در تمام طول دوران تحصیل کارل ریتر علاقه خاصی به تاریخ و جغرافیا و شناخت جهان طبیعت از خود نشان می داد.

بعد از پایان تحصیل در مدرسه، کارل ریتر به بانکدار معروف آلمانی بتمان هولوگ در شهر فرانکفورت معرفی شد. هولوگ در آغاز وی را برای آموزش فرزندانش انتخاب کرد و همچنین کارل می‌بایست در دانشگاه هیل نیز بصورت همزمان شرکت می‌کرد. در خلال سال‌های 1814-1819 کارل ریتر بخاطر درمان مشکل قرنیه چشمش در شهر گوتینگن مستقر بود و در همین دوران تحقیق و مطالعات گسترده خود را در خصوص علم جغرافی آغاز کرد و دو جلد نخست از کتاب جغرافیای خود را در همین دوران منتشر کرد.

در سال 1819 کارل ریتر به عنوان استاد تاریخ دانشگاه فرانکفورت برگزیده شد و در سال 1820 در دانشگاه برلین نیز شروع به تدریس تاریخ کرد. در سال 1821 کارل ریتر موفق شد تا دکترای خود را دریافت کند. در کنار کار و تحقیق در حوزه تاریخ و جغرافیا کارل ریتر یکی از فعالان سرسخت مبارزه با برده‌داری و نژادپرستی در آلمان بود و به نوعی در دوران خود تبدیل به نمادی برای مبارزه با برده داری و نژادپرستی در آلمان شده بود.

کارل ریتر تاثیر عمیقی بر نگاه به علم جغرافیا از خود بجای گذاشت و باعث شد تا اهمیت این علم بیش از پیش گردد. در سال ۱۸۲۲ کارل ریتر به عنوان اعضای اکادمی علوم امپراتوری پروس انتخاب شد در سال 1828 کارل ریتر انجم جغرافیدانان برلین را تاسیس کرد تا پایگاه و بنیادی برای گسترش علم جغرافیا در دنیای علم باشد. سرانجام کارل ریتر در سال 1859 در شهر برلین و در 80 سالگی در حالی که زیر بنای علم جغرافیای مدرن را با کتاب‌هایش و اصول مطالعه جغرافیا پایه ریزی کرده بود چشم از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات