یک درصد از جمعیت جهان، نیمی از مجموع ثروت موجود را در اختیار دارند

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
مطالعه 4 دقیقه
گزارش جدید Credit Suisse نشان از این دارد که یک درصد از مردم جهان، نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گزارش جدید منتشر شده توسط Credit Suisse نشان از این دارد که تنها یک درصد از کل جمعیت ساکن روی کره‌ی زمین، بیش از نیمی از ثروت موجود در جهان را در اختیار دارند. در صورتی که شما نیز جزء افرادی هستید که شامل این یک درصد می‌شوید، پس باید خوشحال باشید؛ چراکه آمارها نشان از این دارد که ثروت این افراد در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، یک درصدی که بخش بزرگی از ثروت موجود روی کره‌ی زمین را در اختیار دارند، شاهد کاهش ارزش دارایی‌های خود بودند؛ بطوریکه مجموع ثروت این افراد طی این هفت سال از ۴۹ درصد کل ثروت موجود به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد. اما پس از پایان بحران اقتصادی جهان، وضعیت تغییر کرده و ارزش دارایی‌های این گروه به بیش از ۵۰.۴ درصد از کل ثروت موجود در جهان افزایش پیدا کرده است.

رشد ثروت جهانی

اما اشخاص با چه میزان ثروت می‌توانند عضو یک درصدی از کل جمعیت کره‌ی زمین باشند که بیش از نیمی از دارایی‌ها را در اختیار دارند؟ براساس اطلاعات ارائه شده در صورتی که فردی پس از کسر انواع بدهی‌ها، بیش از ۷۵۹,۹۰۰ دلار در اختیار داشته باشد، وی ثروتمند به شمار رفته و جزو یک درصد مورد نظر است. اما اوضاع برای ۱۰ درصد از ثروتمندان جهان چگونه است؟ در صورتی که در ارزش دارایی‌هایتان بیش از ۶۸,۵۰۰ دلار باشد، پس جزء ۱۰ درصد بالای هرم ثروتمندان جامعه هستید. افرادی که مجموع ثروت آن‌ها بیش از ۳,۲۱۰ دلار باشد نیز جزء ۵۰ درصد بالای جدول بوده و در واقع جزء نیم ثروتمندان کره‌ی زمین قرار می‌گیرند.

رشد ثروت جهانی

در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده که با وجود در اختیار گرفتن تنها یک درصد از کل ثروت جهان توسط نیم پایینی جدول، دهک بالای ثروتمندان بیش از ۸۷.۷ درصد از کل دارایی‌ها را در اختیار دارند؛ حال آنکه نیمی از ثروت کل برآورد شده در اختیار یک درصد بالایی است. بنابر اطلاعات ارائه شده عملکرد یک درصد مورد نظر در مقایسه با ۱۰ درصد بالا بسیار بهتر بوده؛ چراکه این گروه کوچک موفق شده‌اند تا ثروت خود را به میزان قبلی خود در سال ۲۰۰۰ برسانند.

Credit Suisse دلیل افزایش ارزش دارایی‌های یک درصد بالای هرم ثروتمندان را افزایش ارزش کالاهایی می‌داند که این گروه در دست دارند. از این رو است که ثروت این افراد در طول سال‌های اخیر بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. با وجود افزایش قیمت شماری از شاخص‌های اقتصادی که در اختیار یک درصد ثروتمند است، میانگین حقوق دریافتی در آمریکا و سایر نقاط جهان که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، تغییر چندانی نکرده و حتی در برخی موراد ثابت باقی مانده‌اند. در حال حاضر میانگین حقوق دریافتی در ایالات متحده، کمترین سهم را از تولید ناخالص داخلی این کشور دارد که یک رکورد برای این کشور به شمار می‌رود.

رشد ثروت جهانی

همچنین باید به افزایش ارزش دلار آمریکا نیز اشاره کرد که در طول سال اخیر باعث شده تا نابرابری ثروت، بیش از سایر نقاط جهان و بالاتر از میانگین جهانی، در ایالات متحده کرد بیشتری داشته باشد و وزن این فاکتور را در کل جهان نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

اطلاعات ارائه شده نشان از این دارند که سه چهارم از ساکنین کره‌ی زمین ثروتی ۱۰,۰۰۰ دلاری یا کمتر در اختیار دارند، در حالی که ۲۱ درصد از افراد ثروتی بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار در اختیار گرفته‌اند. البته نیابد مجموع ثروت قسمت پایین هرم را آنچنان که باید، ضعیف تصور کرد؛ چراکه مجموع ثروت این بخش بیش از ۳۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نظر شما در مورد تقسیم ثروت در جهان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات