تماشا کنید: چرا نباید از گوش پاک‌ کن استفاده کرد؟

دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اعتیاد به استفاده از گوش پاک‌کن در افراد زیادی وجود دارد. بر خلاف تصور عموم، گوش پاک‌کن برای قسمت داخلی گوش قابل استفاده نیست و نه تنها باعث تمیز شدن گوش نمی‌شود بلکه آثار مخربی هم به همراه دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بیشتر افراد روش استفاده‌ی صحیح از گوش پاک‌کن را نمی‌دانند و فقط می‌خواهند به هر شکلی که شده از جرم‌های چسبنده‌ی داخل گوش خلاص شوند. هر چند که تمیز کردن گوش با گوش پاک‌کن به ما حس خوبی می‌دهد و فکر می‌کنیم که گوش خود را  با آن تمیز کرده‌ایم، اما این کار واقعا اشتباه است. جرم گوش نه تنها برای شما مفید است بلکه استفاده از گوش پاک‌کن در هر قسمتی به جز قسمت خارجی گوش، سلامتی شما را تهدید می‌کند.

"ویلیام اچ شاپریو" به عنوان شنوایی‌شناس و استادیار مرکز پزشکی لانگ‌وان دانشگاه نیویورک (NYU Langone) در ویدیوی زیر نشان می‌دهد که چرا افراد نباید از گوش پاک‌کن استفاده کنند. او می‌گوید که با وارد کردن گوش پاک‌کن در قسمت داخلی گوش، بخشی از جرم‌های چسبنده به سمت پرده‌ی گوش هل داده شده و به پرده فشار می‌آورند. از این رو قابلیت ارتعاش‌پذیری پرده کاهش می‌یابد. در مواردی این موضوع می‌تواند به کاهش شنوایی هم منجر شود. در واقع وجود این جرم‌ها، از ورود حشرات به داخل گوش جلوگیری می‌کنند و نقش روان‌کننده در کانال گوش را هم دارند.

از دیگر عارضه‌های جانبی که در برخی افراد پس از استفاده از گوش پاک‌کن وجود دارد، خارش گوش است. بنا به گزارش مقاله‌ای که در روزنامه‌ی "واشنگتن پست" چاپ شده است: "استفاده از گوش پاک‌کن می‌تواند مانند خاراندن پوست تبدیل به یک عادت شود. با استفاده از گوش پاک‌کن گوش دچار خارش شده و شما برای رفع خارش دوباره از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید و این چرخه مدام تکرار می‌شود."

آیا شما هم برای تمیز کردن داخل گوش از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید؟ با تماشای ویدیوی زیر شاید این عادت را کنار بگذارید.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات