کینکت و حذف بازتاب نور در تصاویر توسط دانشجویان MIT

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
حتما برای شما هم پیش آمده است که عکسی را از روی یک پنجره یا یک شیشه بگیرید و به دلیل بازتاب نور از سطح شیشه‌ عکس شما بد از آب دربیاید. دانشگاه MIT راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است.
تبلیغات

اگر بخواهید از درون پنجره یا شیشه‌ای به عکسبرداری محیط داخلی یا خارجی بپردازید، بازتاب ناشی از شیشه کیفیت عکس شما را به شدت کاهش می‌دهد. این تجربه ناخوشایند موجب شده است تا پژوهشگران در مدیالب MIT به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل باشند.

آن‌ها برای این کار سامانه‌ای را ساخته‌اند که نور به آنچه که شما قصد عکاسی از آن را دارید ارسال می‌کند و همچنین زمان رفت و برگشت نور و شدت آن از سطح جسم یا شیشه‌ی بازتاب دهنده را نیز اندازه گیری می‌کند. آن‌ها برای این کار در ابتدا از دوربین‌های فوق سریع حرفه‌ای استفاده می‌کردند که البته پس از آن به استفاده از ابزاری موجود در بازار آن هم با قیمتی مناسب یعنی کینکت (با اندکی اصلاحات) روی آوردند.

البته کار کردن با کینکت – به عنوان یک ابزار تجاری- به جای یک دوربین حرفه‌ای نیاز به تغییرات و اصلاحاتی داشت که چندان هم آسان نبود. این گروه برای این کار باید با گروهی تحقیقاتی از مایکروسافت همراه می‌شدند تا از کارکرد درست دوربین در فرکانس‌های پرتو نوری مورد نظر مطمئن شده و بتوانند الگوریتم مناسبی را نیز برای جداسازی بازتاب‌ها از عمق‌های مختلف توسعه دهد. نتایج و جزییات فنی کار پژوهشی در وبسایت MIT قرار گرفته است ولی اگر علاقه‌ای به این جزییات ندارید می‌توانید  نتایج را به صورت خلاصه در عکس بالا ببینید.

یکی از استادان فیزیک دانشگاه پاریس دیدروت، لورنت داودت، می‌گوید: «برای مشکلات چالش برانگیز این چنینی، هر کسی ممکن است فکر کند شما نیاز به ابزارهایی گران بها، بزرگ و با کیفیت آزمایشگاهی دارید. اما چنین کاری که از ابزارهای ساده برای حل مساله استفاده می‌کند بسیار الهام بخش است. این کار می‌تواند در آینده منجر به ساخت دوربین‌های ضد بازتابی شود که با قیمتی ارزان در دسترس قرار بگیرند، هر چند این اتفاق به زودی نخواهد افتاد."

همچنین گروهی دیگر از MIT روی این مساله کار می‌کنند که البته از روش دیگری برای این کار استفاده می‌کنند. آن‌ها برای حذف بازتاب‌ها یا حصار‌ها از روی عکس در همکاری با گوگل روی توسعه‌ی الگوریتمی کار می‌کنند که با استفاده از فرم‌های مختلف ویدیویی گرفته شده از سوژه اقدام به حذف آن‌ها از عکس اصلی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات