۲ مرداد: سالگرد درگذشت سر جیمز چادویک

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۴۳ سال پیش در چنین روزی، سر جیمز چادویک، فیزیکدان بزرگ انگلیسی که در سال ۱۹۳۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، چشم از جهان فروبست.
تبلیغات

 ۴۳ سال پیش در چنین روزی (۲۴ جولای ۱۹۷۴)، سر جیمز چادویک، فیزیکدان و دانشمند بزرگ انگلیسی بعد از یک عمر تحقیق و فعالیت علمی، در ۸۲ سالگی در شهر کمبریج انگلستان چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ به خاطر کشف نوترون‌ در سال ۱۹۳۲ بود. در سال ۱۹۴۱ این دانشمند بزرگ اولین پیش‌نویس از گزارش معروف M.A.U.D را ارائه کرد که به‌موجب آن، دولت آمریکا ترغیب به سرمایه‌گذاری جدی برای دستیابی به بمب اتم شد. این دانشمند در پروژه‌ی منهتن سرپرست تیم انگلیسی پروژه بود و در کنار سایر دانشمندان روی آن کار می‌کرد.

چادویک در ۲۰ اکتبر ۱۸۹۱ در شهر بولینگتن چشم به جهان گشود. در سال ۱۸۹۵، والدین جیمز جوان به شهر منچستر نقل مکان کردند. او از همان ابتدا نبوغ خود را  نشان داد و توانست بورسیه‌ی مدرسه گرامر منچستر را به دست بیاورد؛ ولی به خاطر فقر خانوادگی نتوانست به این مدرسه برود؛ چرا که والدینش قادر به پرداخت همان سهم کوچک برای تحصیل در این مدرسه نبودند.

جیمز در سال ۱۹۰۸ وارد دانشگاه ویکتوریای منچستر شد. او در آغاز قرار بود تحصیلات خود را در رشته‌ی ریاضیات ادامه دهد؛ ولی بعدها به سمت فیزیک گرایش پیدا کرد. در پایان سال اول دانشگاه توانست بورسیه‌ی تحصیل در رشته‌ی فیزیک را از دانشگاه کسب کند. جیمز توانست در سال ۱۹۱۱ به‌عنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل شود و سپس به تحصیلات خود ادامه داد و در سال ۱۹۱۲ فوق لیسانس خود را نیز دریافت کرد. او در سال ۱۹۱۳ توانست بورسیه‌ی تحصیلی اروپا را دریافت کند که بدین منظور دانشگاهی در شهر برلین آلمان را برگزید و در کنار هانس گایگر شروع به تحقیق در خصوص ذرات بتا کرد. بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی روی ذرات، جیمز چادویک در سال ۱۹۲۰ به کشورش بازگشت و برای گذراندن دوره‌ی دکترا وارد کمبریج شد. او در یک سال و نیم دوره‌ی دکترای خود روی شماره‌های اتمی کار کرد و سال دوم در مورد نیروهای درون هسته‌ای تحقیق کرد و سرانجام در ژوئن ۱۹۲۱ موفق به دریافت مدرک دکترا شد.

تحقیقات این دانشمند در حوزه‌ی ذرات ادامه پیدا کرد تا این‌که سرانجام در فوریه ۱۹۳۲ و تنها دو هفته بعد از آزمایش موفق نوترون‌، مقاله‌ای بر اساس یافته‌های خود در خصوص نوترون‌ها در هسته، به مجله‌ی علمی Nature ارسال کرد. زمانی که مقاله‌ی او مورد مطالعه قرار گرفت، بسیاری از گره‌ها و معماهایی که در خصوص هسته‌ها وجود داشت برطرف شد. دانشمندان بزرگی چون نیلز بور و ورنر هایزنبرگ بر اساس همین مقاله متقاعد شدند که نوترون باید ذره‌ی هسته‌ای و نه جفت پروتون الکترون باشد. همین موضوع باعث شد بسیاری از معماهایی که تا آن روز در تحقیق ذرات و انرژی هسته‌ای وجود داشت، حل شود. جیمز چادویک با کشفیات خود توانست کمک زیادی به رسیدن بشر به دانش هسته‌ای و شناخت ساختار هسته‌ی مواد بکند و به‌ دلیل همین اکتشاف، مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۳۵ شد.

سر جیمز چادویک بعد از یک عمر تحقیق و بررسی و خدمات بسیار به علم فیزیک،در ۲۴ جولای ۱۹۷۴ و در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۲ مرداد (۲۴ جولای)

۱۸۴۴ - ثبت پتنت پمپ بخار به نام هنری روسیتر ورتینگتون

۱۸۴۷ - ثبت پتنت دستگاه چاپ پرسی دورانی به نام ریچارد ام. هو

۱۹۳۳ - اولین عمل جراحی استخراج ریه

۱۹۶۹ - بازگشت فضانوردان پروژه‌ی آپولو ۱۱ (اولین انسان‌هایی که به ماه قدم گذاشتند) و فرود در اقیانوس آرام

۲۰۱۳ - رونمایی از گجت کروم‌کست گوگل؛ دستگاهی برای انتقال تصاویر از دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه به تلویزیون

این مطلب درتاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات