۳۰ تیر: به آتش کشیده شدن معبد آرتمیس

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۳۸۲ سال پیش در چنین روزی، هروستراتوس برای اینکه نام خود را در تاریخ جاودانه کند، معبد بزرگ آرتمیس را که یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای قدیم است به آتش کشید.
تبلیغات

 ۲۳۸۲ سال پیش در چنین روزی، (۲۱ جولای سال ۳۶۵ قبل از میلاد)، آتش‌افروز و مجرم، هروستراتوس تنها برای اینکه نامش را در تاریخ جاودانه سازد، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای قدیم، یعنی معبد بزرگ آرتمیس را به آتش کشید. این واقعه‌ی تاریخی مصادف شد با تولد اسکندر مقدونی؛ مردی که چند سال بعد دنیا را به آتش کشید.

آرتمیس در اسطوره‌های یونان، الهه شکار و حیات وحش است. او دختر زئوس (پادشاه خدایان) و لتو، خواهر دوقلوی آپولون (خدای روشنایی) بود. آرتمیس در اساطیر یونان مظهر پاک‌دامنی به شمار می‌رفت. آرتمیس را با هلال ماهی در بالای پیشانی‌اش به تصویر می‌کشیدند و در اکثر شهرهای یونان به‌عنوان یک خدای ثانویه مورد پرستش قرار می‌گرفت. با این وجود در شهر اِفِسوس، یکی از شهرهای باستانی آسیای صغیر (ترکیه‌ی امروزی) و در ۵۵۰ سال قبل از میلاد، معبد بزرگی به نام معبد آرتمیس ساخته شد که تبدیل به یکی از عجایب هفتگانه‌ی جهان شد.

در شب ۲۱ جولای سال ۳۶۵ قبل از میلاد، هروستراتوس این شاهکار معماری را به آتش کشید و از بین برد و در همان شب، اسکندر مقدونی متولد شد. سالیان بعد، زمانی که اسکندر آسیای صغیر را فتح کرد و وارد شهر افسوس شد، دستور داد این معبد مجددا ساخته شود، ولی خود هیچ‌گاه فرصت دیدن آن را پیدا نکرد؛ چراکه قبل از پایان کار معبد چشم از جهان فروبست. معبد آرتمیس در سال ۲۶۲ قبل از میلاد مجددا مورد حمله قبیله گوت قرار گرفت و ویران شد. ولی اهالی شهر مجددا این معبد را از نو بنا کردند. این معبد یک‌بار دیگر در سال ۴۰۱ میلادی مورد حمله قرار گرفت و دوباره ویران شد؛ ولی در آن زمان اهالی شهر بیشتر مسیحی بودند و علاقه‌ای به بازسازی معبد نشان ندادند و پس از آن، به‌مرور این شهر باستانی را ترک کردند و افسوس با معبد ویران‌شده‌اش تبدیل به شهری خالی از سکنه شد.

این معبد زیربنایی چهارگوش از سنگ مرمر داشت و در ساخت آن از ۱۳۰ ستون به ارتفاع ۲۰ متر استفاده شده بود. از این معبد تنها مخروبه‌هایی از زیربنای آن و یک افسانه و نام باقی مانده است. هروستراتوس با به آتش کشیدن آرتمیس توانست نام خود را در تاریخ جاودان کند. نام این فرد به کنایه در ادبیات غرب برای کسانی که به‌عمد دست به آتش‌افروزی می‌زنند استفاده می‌شود.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۳۰ تیر (۲۱ جولای)

۱۸۱۶ - زادروز پائول رویتر، مؤسس خبرگزاری رویترز

۱۹۴۶ - اولین پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای جت از روی یک کشتی

۱۹۵۵ - اختراع روش تصویربرداری فراصوت برای مصارف پزشکی

۱۹۶۹- پایان مأموریت آپولو ۱۱ پس از ۲۱ ساعت و نیم و بازگشت نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین به فضاپیمای تحقیقاتی

۱۹۷۳ - پرتاب کاوشگر مارس ۴ توسط اداره‌ی تحقیقات فضایی شوروی سابق به سمت کره‌ی مریخ

این مطلب در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات