۱۲ روش برای حفظ تمرکز و بهبود کارایی در طول ساعات کاری

یک‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
مطالعه 6 دقیقه
افراد بسیاری صبح به منظور سر کار رفتن از خواب بیدار شده و خود را برای روز جدید و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهند آماده می‌کنند. افراد مختلف معمولا در طول روز راندمان و کارایی مشخصی دارند، اما با رعایت برخی نکات می‌توان کارایی را در این مدت افزایش داد و تمرکز را به خوبی حفظ کرد.
تبلیغات

 بیایید صادق باشیم، ۸ ساعت تمرکز کامل روی کار اقدامی تقریبا غیرممکن است. دفاتر کاری اغلب دارای مواردی هستند که موجبات حواس‌پرتی را فراهم می‌کنند. صداهای همکاران و موارد مشابه باعث می‌شود که بخشی از وقت کاری‌تان را بدون اینکه مطلع شوید از دست بدهید. اما بدون شک اغلب افراد دوست دارند در طول ساعات کاری کاملا روی کارشان متمرکز باشند. در این مقاله از زومیت ۱۲ نکته را برای سرحال ماندن و متمرکز بودن روی کار ارایه خواهیم داد.

۱- زمانی برای استراحت

کار

با وجود اینکه استراحت کردن اقدامی متضاد هدفمان در این مقاله است و می‌خواهیم در طول ساعات کاری تمام حواسمان روی کار باشد ولی تحقیقات نشان از این دارند که استراحت در بین کار باعث افزایش کارایی می‌شود. فرمول جادویی کار کردن به‌مدت ۵۲ دقیقه و استراحت به‌مدت ۱۷ دقیقه است. این فرمول جادویی توسط The Atlantic ارایه شده و بر این اساس می‌توانید کار‌هایتان را برنامه‌ریزی کنید.

۲- استفاده از مرکبات

دانشمندان پی برده‌اند که عطر میوه‌هایی نظیر پرتقال و لیمو باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود. البته استفاده از این مواد نیز باعث خواهد شد که در طول روز ویتامین سی کافی به‌دست آورید. توجه داشته باشید که استفاده مرکبات یکی از روش‌های دستیابی به‌سلامتی است.

۳- بلند شدن

کار

نشستن پیوسته در صندلی می‌تواند سطح تمرکز در روز را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد و البته تاثیرات منفی زیادی نیز در زمینه سلامتی دارد. گهگاهی از صندلی‌تان بلند شوید تا خون در بدنتان بهتر جریان یابد. برخی ورزش‌ها نیز برای افرادی که زیاد پشت صندلی می‌نشینند وجود دارد که بسیار مفید هستند و می‌توانید به‌سادگی روی صندلی یا نزدیکی میز کارتان آن‌ها را انجام دهید و به‌سلامتی‌تان کمک کنید.

۴- استفاده از سرگرمی‌ها

دفتر کار

چندین ساعت نشستن پشت صندلی بسیار کسل کننده است اما در این بین برای افزایش کارایی بهتر است که گاهی تفریح کنید. البته این تفریح می‌تواند بسیار ساده باشد و برای مثال ویدیویی بامزه را در تلفن هوشمندتان مشاهده کنید. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، تماشای کلیپ‌های خنده‌دار باعث افزایش تمرکز افراد می‌شود. پس با این اوصاف می‌توانید کلیپی کوتاه را در موبایلتان مشاهده کنید و سپس با تمرکز بیشتر به‌کارتان ادامه دهید.

۵- استفاده از روش ۲۰-۲۰-۲۰

گاهی مغر انسان درگیر فشار زیادی می‌شود که در این بین مدتی مکث بسیار موثر خواهد بود. پس برای کمک به‌مغزتان روش ۲۰-۲۰-۲۰ را به‌کار گیرید. شیوه کار بدین صورت است که در هر ۲۰ دقیقه باید به‌وسیله‌ای که در ۲۰ فوتی شما قرار دارد به‌مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. انجام این کار باعث می‌شود چشمانتان نیز فشار کمتری را تحمل کنند. پس اگر کارتان با کامپیوتر است یا به‌طور ممتد به‌دفتر یا هر وسیله دیگری نگاه می‌کنید بهتر است برای افزایش کارایی‌تان روش ۲۰-۲۰-۲۰ را مورد استفاده قرار دهید.

۶- برنامه‌ریزی برای ملاقات در ساعت ۳

کار

حضور و آماده کردن جلسه‌ای برای صبح کار چندان مناسبی نیست. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، ساعت ۳ بعد از ظهر زمان مناسبی برای برگزاری جلسات است و حتی اگر این جلسه در ساعت ۳ بعد از ظهر روز سه‌شنبه باشد نیز بهتر خواهد بود و تاثیر بیشتری خواهد داشت. ساعت ۳ بعد از ظهر در روز‌های کاری تاحدودی زمان پایان کار به‌حساب می‌آید و در این زمان اغلب کارهایتان را انجام داده‌اید. اما برخی کارهایتان را نیز می‌توانید در طول جلسه انجام دهید.

۷- مقالات در حال پیاده‌روی

دفتر کار

ورزش، هوای تمیز و محیطی به‌دور از کامپیوتر شرایط مناسبی برای ملاقات به‌حساب می‌آید. تحقیقات اشاره به‌این موضوع دارند که انجام ملاقات‌ها در حال پیاده‌روی باعث افزایش خلاقیت و تعهد کارکنان می‌شود. مارک زاکربرگ از سوی فیس‌بوک و Jack Dorsey از توئیتر از جمله افرادی هستند که از این گونه ملاقات‌ها استقبال می‌کنند. از سوی دیگر مطالعات انجام شده نتایجی در جهت تاثیر پیاده‌روی روی بهبود سلامتی و افزایش سلامت روانی ارایه داده‌اند.

۸- نفس عمیق

نفس عمیق به‌صورت تکرار عمل دم و بازدم طولانی یکی از راهکار‌های ساده و مناسب برای کاهش استرس به‌حساب می‌آید. دانشمندان اعلام کرده‌اند که چند نفس عمیق می‌تواند باعث ایجاد آرامش در افراد شود.

۹- دور بودن از هشدار‌ها

دفتر کار

خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها باعث از بین بردن عوامل حواس‌پرتی می‌شود. در فرهنگ فعلی مردم دوست دارند چندین کار را به‌صورت هم‌زمان انجام دهند اما باید توجه داشت که انجام چنین کاری باعث می‌شود که به‌اتمام رساندنشان کار سختی باشد. تغییراتی ساده نظیر خاموش کردن موبایل یا هشدار‌های مختلف باعث می‌شود که کارایی‌تان افزایش یابد و کار‌هایتان را ساده‌تر به‌اتمام رسانید. برای مثال در طول ساعات کاری چندان لازم نیست که صفحه فیس‌بوکتان را مرور کنید.

۱۰- بررسی کار‌هایی که باید انجام شوند

کار

در اغلب موارد در بین کارهایی (لیست کار‌ها) که در طول روز باید انجام دهید گزینه‌ای وجود دارد که به‌خوبی از آن مطلع نیستید و همین باعث می‌شود که گاهی آن را انجام ندهید. اگر این اتفاق زود به زود رخ می‌دهد، بهتر است که روش دیگری را انتخاب کنید. Cal Newport در کتاب So Good They Can't Ignore You توصیح داده که برنامه‌ریزی برای انجام کار‌ها بسیار بهتر از انجامشان با عجله و بدون دقت است.

۱۱- زمانی برای دریافت انرژی

کار

چه کسی می‌گوید خوابیدن در محل کار باعث کاهش کارایی می‌شود؟ دانشمندان ثابت کرده‌اند که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه چرت زدن می‌تواند کارایی را افزایش دهد و انجام چنین کاری باعث خواهد شد تا میزان خلاقیت و سطح هوشیاری افزایش یابد. برخی ادارات کارمندانشان را برای چرت‌زدن دعوت می‌کنند تا کارایی‌شان افزایش یابد. کمپانی‌هایی نظیر گوگل، Uber و Ben & Jerry همگی دارای اتاقی برای چرت‌زدن کارمندانشان هستند تا بلکه با این کار شاهد کارایی بیشتری از آن‌ها باشند.

۱۲- رها کردن کار در محل کار

انجام چندین کار به‌صورت همزمان اقدامی چندان منطقی نیست و بهتر است در حین کار کردن تنها حواستان روی کار اصلی باشد و سپس به‌سراغ کارهای دیگر یا چک کردن ایمیل‌ها بروید. توجه کنید که با رسیدن به‌خانه باید از کار کاملا جدا شوید و به‌سرگرمی‌های مختلف یا کار‌های روزمره دیگر بپردازید. کار کردن در خانه باعث خواهد شد تا در زمینه شغلی‌تان دچار مشکلاتی شوید.

نظر شما در خصوص روش‌های بهبود کارایی در محیط کار چیست و چه اقداماتی را برای دستیابی به‌این هدف انجام می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات