مسترکارت به ایران می‌آید

سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
زمزمه‌هایی درباره ورود مسترکارت به ایران در پی لغو تحریم‌ها شنیده می‌شود و ظاهرا قرار است بانک‌های ایرانی با این شرکت چند ملیتی برای ارائه کارت به ایرانیان توافق کنند. با ورود مسترکارت به ایران مشکلات تجار، گردشگران و کاربران اینترنتی برای تبادل و تراکنش مالی حل می‌شود. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

خیلی از تجار، گردشگران و کاربران ایرانی منتظر ورود سیستم‌های تبادل و تراکنش مالی بین‌المللی به ایران هستند. یکی از این سیستم‌ها متعلق به شرکت چند ملیتی مسترکارت است که یکی از کارت‌های مالی معتبر در دنیا به حساب می‌آید.

 حالا محمد مهدی رئیس زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران از ورود مسترکارت به ایران اطلاع داده است.

به گفته رئیس‌زاده، با لغو تحریم‌ها و مذاکراتی که در حال انجام است، به زودی مسترکارت گره از مشکلات تجار ایرانی باز می‌کند و موجب تسهیل کار وارد‌کنندگان می‌شود. ورود مسترکارت به ایران مانند سیستم سوئیفت مقداری زمان می‌برد. دیدیم که در چند هفته اخیر قرار بود سیستم سوئیفت برقرار شود البته هنوز هم کامل برقرار نشده،‌ اما با گذشت زمان، گره از این مسائل به صورت کامل باز خواهد شد.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که صدور مسترکارت با توجه به لغو تحریم‌ها و توافقات باید هرچه زودتر انجام شود. همین الان نیز با بعضی از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس سیستم سوئیفت برقرار است و نقل و انتقالات به طور محدود انجام می‌گیرد. هنوز با همه کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط نداریم و یک کشور خاص این خدمات را می‌دهد. در اروپا هم با کشور آلمان ارتباط‌مان برقرار شده و اخیرا ایتالیایی‌ها آمده‌اند و به نظر من این گره‌ها باز خواهد شد.

 به گفته مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران، امید است بانک‌هایی که قبل از دوران تحریم خدماتی مانند امور مربوط به مسترکارت را انجام می‌دادند، بتوانند به توافقاتی برسند و با شرایطی این تسهیلات را به مشتریان برسانند، چرا که در آن صورت به نفع کشور است. چند بانک‌ ایرانی از قبل مجاز بودند که برای مشتری‌های خود مسترکارت صادر کنند و در حال حاضر با لغو تحریم‌ها این بانک‌ها وارد مذاکرات خواهند شد.

البته مهدی‌زاده بانک‌های ایرانی که قبلا مجوز صدور مسترکارت را داشته‌اند و هم اکنون می‌خواهند با مسترکارت مذاکره کنند را مشخص نکرده است.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران توضیح داد:

یکی از مواردی که به تسهیل تجارت کمک می‌کند و ورود و خروج ارز را کنترل خواهد کرد، استفاده از مسترکارت است. این کارت‌ها برای وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان مثمرثمر است. تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان به مسترکارت نیاز دارند. اگر سیستم بانکی ما بتواند در مورد گرفتن مسترکارت به توافق برسد که به نظر من به زودی حاصل خواهد شد، تا حدود زیادی منابع ارزی به سیستم بانکی ما سوق پیدا می‌کند که یک امر مثبت خواهد بود.

 در روزهای گذشته اخباری شنیده شد که یکی از معتبرترین موسسه‌های بین‌المللی دنیا قصد دارد با «مسترکارت» وارد بازار ایران شود، اما مسئولان از عرضه‌ کارت‌های اعتباری و مالی بین‌المللی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، مسترکارت به عنوان یک کارت اعتباری برای عموم مردم صادر می‌شود تا بتوانند خریدهای خرد خود را از سایت‌های اینترنتی و با استفاده از خدمات بین‌المللی انجام دهند. البته این موضوع چندان مورد حساسیت جهت پیگیری این سازمان در خصوص عرضه این کارت در کشور نیست.

ورود مسترکارت به ایران علاوه بر حل مشکلات تاجران و گردشگران ایران می‌تواند مشکلات کاربران اینترنت و موبایل را حل کند. پس از ورود مسترکارت خرید اپلیکیشن‌های پولی از پلی استور گوگل یا اپ استور تا حدودی تسهیل می‌شود و نیازی به کمک گرفتن از واسطه نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات