بیش از دویست دانشمند برجسته خواستار توقف پروژه شبیه‌سازی مغز انسان شدند

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
مطالعه 1 دقیقه
سال گذشته، کمیسیون اروپا، طی قرارداد 10 ساله با مبلغ 1.6 میلیارد دلار، پروژه‌ای را برای ساخت یک ابرکامپیوتر جهت شبیه‌سازی مغز انسان آغاز کرد. اما این روزها، این پروژه که «پروژه مغز انسان» نام گرفته، مخالفت بیش از 200 دانشمند برجسته این حوزه را برانگیخته است. دانشمندانی که در نامه سرگشاده‌ی خود ضمن تهدید  به تحریم این پروژه، معتقدند پروژه از مسیر اولیه‌اش منحرف شده است و ادامه آن می‌تواند تاثیرات منفی بر روی علوم اعصاب باقی بگذارد.
تبلیغات

 بیش از 200 دانشمند برجسته‌ فعال در این پروژه، در نامه‌ای سرگشاده مخالفت خود با ادامه پروژه را اعلام نموده و خواستار توقف آن شده‌اند. این در حالی است که پروژه شبیه‌سازی مغز انسان، در حال بررسی‌های اولیه از پیش برنامه ریزی شده است. 

این دانشمندان در واقع معتقدند که هزینه و توجه گزافی که بر روی این پروژه و تحقیقات‌ آن شده ثمره قابل توجهی به همراه ندارد و چنین هزینه‌هایی را باید صرف تولید و تحقیقات مهم‌تری در علوم اعصاب که کاربرد و فایده بیشتری در حال حاضر دارند، صرف نمود. 

حال باید دید که چه بر سر این پروژه از امروز تا آینده خواهد آمد. آیا بالاخره این پروژه و تحقیقاتش متوقف خواهد شد؟ یا همانطور که دانشمندانی که این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند، همانطور که قبلا اعلام کرده بودند، پروژه را خودشان تحریم خواهند نمود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات