۹ تیر: درخواست کمک کره از ژاپن برای استقلال

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۲۳ سال پیش در چنین روزی، کشور کره بعد از اعلام استقلال از حکومت چین دست کمک به‌سوی ژاپنی‌ها دراز کرد تا به کمک نیروی نظامی آن‌ها بتواند استقلال خود را به دست بیاورد.
تبلیغات

۱۲۳ سال پیش در چنین روزی (۳۰ ژوئن ۱۸۹۴)، کشور کره با حمایت امپراتوری ژاپن و تکیه بر قدرت نظامی آن‌ها اعلام استقلال کرد تا به‌موجب آن نخستین جنگ چین و ژاپن از ۱ آگوست ۱۸۹۴ آغاز شود. بعد از چند ماه که نیروهای ژاپنی در دریا و زمین ارتش خاندان چینگ را درهم شکستند، خاندان چینگ شکست را پذیرفت و درخواست صلح را به ژاپن اعلام کرد. بعد از این پیروزی، کره فکر می‌کرد دوران استعمار از طرف همسایگان قدرتمندش به پایان رسیده است؛ ولی ژاپنی‌ها که توانسته بودند با ۲۰۰ هزار نفر نیروی نظامی، ارتش ۶۰۰ هزار نفری چین را شکست دهند و به قدرت منطقه تبدیل شوند، نمی‌توانستند به‌راحتی اجازه دهند که کره به‌صورت مستقل در منطقه و بدون منفعت برای ژاپن حضور داشته باشد.

First war
مقاله‌های مرتبط:

    امپراتوری ژاپن که دیگر دارای قدرت نظامی و اقتصادی مناسبی شده بود، قصد داشت قدرت منطقه را به‌طور کامل در دست بگیرد؛ ولی یک سد بزرگ برای ماجراجویی‌های ژاپن وجود داشت و آن امپراتوری روسیه تزاری بود. با توجه به شرایط و مشکلاتی که روسیه در آن دوران با آن مواجه بود؛ رویارویی با ژاپنی که دیگر تشنه ماجراجویی و کشورگشایی شده بود بسیار مشکل بود. تنش میان دو کشور که پیشینه تاریخی نیز داشت، بالا گرفت تا سرانجام ارتش امپراتوری خورشید در فوریه ۱۹۰۴ با روسیه وارد جنگی شد که توازن قدرت در منطقه را به‌طور کامل تغییر داد و یکی از عوامل زمینه‌ساز سقوط روسیه تزاری را در مقابل انقلاب کمونیستی لنین رقم زد. در این نبرد نیروهای ژاپنی توانستند خیلی سریع نیروی دریایی روسیه در منطقه از بین ببرند و منچوری را در اختیار خود قرار دهند تا آغاز قرن بیستم میلادی با ظهور امپراتوری قدرتمند آقتاب تابان هم‌زمان شود.

    5339 4

    ژاپنی‌ها در طول جنگ با روسیه، کره را اشغال نظامی کردند تا از منابع آن برای جنگ استفاده کنند. همچنین آن‌ها جوانان کره‌ای را به‌اجبار برای جنگ به خدمت می‌گرفتند. بعد از پایان جنگ، ژاپن به اشغال نظامی خود در کره ادامه داد و سرانجام در سال ۱۹۱۰ امپراتوری ژاپن به‌صورت رسمی کشور کره را بخشی از خاک خود اعلام کرد تا دوره جدیدی از استعمار بر مردم کشور کره آغاز شود. اشغال کره توسط ژاپن تا پایان جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای آمریکایی و شوروی به شبه جزیره کره ادامه یافت.

    دیگر رویدادهای مهم ۹ تیر (۳۰ ژوئن)

    ۱۸۰۸ - کشف عنصر بورون توسط همفری دیوی

    ۱۸۳۱ - ثبت پتنت ترازوی صفحه‌ای به نام برادران فربنکس

    ۱۸۷۹ - تأسیس شرکت California electric Light Company، اولین تولیدکننده‌ی محصولات الکتریکی در ایالات متحده‌ی آمریکا

    ۱۸۹۴ - افتتاح رسمی تاور بریج روی رودخانه‌ی تیمز در لندن

    ۱۸۹۶ - ثبت پتنت اجاق برقی

    ۱۹۰۵ - اولین فرود موفقیت‌آمیز با بالن روی یک ساختمان

    ۱۹۱۰ - شروع آزمایشات ایالات متحده‌ی آمریکا برای استفاده از هواپیما به‌عنوان بمب‌افکن

    ۱۹۴۶ - اولین استفاده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا از بمب اتمی

    ۱۹۴۸ - معرفی دستگاه‌های ضبط مکالمات تلفنی

    ۱۹۴۸ - اختراع ترانزیستور

    ۱۹۵۳ - رونمایی از اولین خودرو با بدنه‌ی فایبرگلاس

    ۱۹۶۳ - شروع به کار اولین رآکتور اتمی با سوخت پلوتونیوم در ایالات متحده‌ی آمریکا

    ۱۹۷۱ - تراژدی فضایی روسیه که در آن سه فضانورد روس در سفر بازگشت به زمین، به دلیل بروز مشکل در کپسول فضایی جان خود را از دست دادند.

    ۲۰۱۵ - رونمایی اپل از سرویس اپل موزیک

    این مطلب در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات