TechnoDiary: یک پله بالاتر از رویای ما یا شما؟!

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
TechnoDiary برگرفته از دو لغت Technology و Diary به معنای دفتر وقایع روزانه است. قصد داریم تا گاهی اوقات از طریق TechnoDiary اتفاقات روزمره و به خصوص مرتبط با فناوری خود را با شما عزیزان در میان بگذاریم. اینجا جایی است که می‌توانیم فارغ از قواعد نوشتاری راحت با هم صحبت کنیم. لطفا با برگ دیگری از دفتر وقایع روزانه همراه باشید.
تبلیغات

مشغول تماشای برنامه 2014 هستم و به تلویزیون خیره شدم. پیام‌های تبلیغاتی پخش میشن و گاهی بینشون فوتبال پخش میشه! بین تبلیغات مربوط به چیپس، برنج، چای و... یک تبلیغ هست که توجه منو به خودش جلب می‌کنه. «یک پله بالاتر از رویای تو!» این جمله بدجوری منو به فکر میبره و داستان امروز ما از همین نقطه آغاز میشه. لطفا با من؛ محسن کریمی همراه باشید.

شعار‌های تبلیغاتی بدون شک نقش مهمی در شناساندن یک برند تجاری دارند. شعار باید قابل فهم و مختصر بوده و اعتماد مخاطب را جلب نماید. هنوز و بعد از گذشت سال‌ها شعارهای تبلیغاتی که تحول شگرف در معرفی و ماندگارسازی برندها داشته‌اند در ذهن‌ علاقه‌مندان باقی مانده‌اند. در این بین شعار «The Ultimate Driving Machine» شرکت BMW که در سال 1971 و در زمان رهبری بازاریابی این شرکت توسط اسطوره‌ی صنعت خودروسازی Bob Lutz در این شرکت ساخته شد، سرآمد است و هنوز هم علاقه‌مندان به این برند با شنیدن نام BMW به یاد این شعار تبلیغاتی می‌افتند.

در دنیای فناوری اطلاعات هم مثال‌های خوبی در این زمینه وجود دارد که شاید یکی از بهترین‌های آن‌ها «Think different» شرکت اپل باشد که سرآغاز عصر جدیدی برای این شرکت شد.

تبلیغاتی که  تصویری از کوته‌فکری یا محدود بودن مشتری ارائه کنند، مناسب نیستند

شرکت‌ها همواره در تلاش هستند تا سهم خود از فروش و سود در بازار را افزایش دهند و می‌کوشند تا نشان دهند خریداران افرادی آگاه و باهوش هستند و به همین دلیل است که محصولات آنان را انتخاب می‌کنند. از این رو هرگز تبلیغات و شعارهایی را که به هر نحوی تصویری از ناآگاهی، کوته‌فکری یا محدود بودن مشتری را ایجاد کند، انتخاب نمی‌کنند؛ چرا که این امر موضع‌گیری منفی مصرف کننده را به دنبال دارد.

استیو جابز در سال 2007 و در جریان رویداد معرفی آی‌فون که بدون هیچ تردیدی در آن زمان نقطه‌ی عطفی در صنعت موبایل محسوب می‌شد اعلام کرد: نرم افزار این گوشی 5 سال جلوتر از نرم افزار موجود در هر گوشی دیگری است. اما شاید اگر با کارشناسان خبره‌ای! که شعار «یک پله بالاتر از رویای تو!» را ابداع نمودند، مشورت می‌کرد جمله‌اش را به « نرم افزار این گوشی 5 سال جلوتر از رویای شما است» تغییر می‌داد!

با این که همواره دفاع تمام قد از برندهای ایرانی نموده‌ام و به شخصه معتقدم شرکت‌های بزرگ، از ابتدا بهترین محصولات دنیا را روانه بازار نکرده‌اند و با گذشت زمان به بلوغ رسیده‌اند و از طرفی معتقدم در زمانی که اکثر سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در بازار املاک را مناسب‌تر از تولید و به خصوص تولید محصولات فناوری اطلاعات می‌دانند باید از شرکت‌های ایرانی حاضر در این حوزه حمایت نمود؛ همانطور که چینی‌ها از برندهای خود حمایت کرده و در 34 دقیقه 100,000 گوشی ردمی نوت شرکت Mi را خریداری می‌کنند، ولی اشتباهات استراتژیک برندها را از سر خیرخواهی باید به آنان گوشزد کرد و توهین آنان به شعور بیننده را باید پاسخ گفت.

با چه معیاری محصولات خود را بالاتر از رؤیای ما می‌دانید؟

اول: شما از کجا می‌دانید که رویای ما چیست که محصولات خود را یک پله بالاتر از رویای ما قلمداد می‌کنید؟

دوم: اگر صفحه نمایش با رزولوشن 720p و پردازشگرهای ساخت مدیاتک شما یک پله بالاتر از رویای ما هستند، پس آیفون 5S، گلکسی نوت 3، لومیا 1020، اچ‌تی‌سی One و ... احتمالا ده‌ها پله بالاتر از رویای ما هستند. با کدام استدلال تجاری مخاطبین خود را تا این حد محدود و دست پایین حساب می‌کنید؟

سوم: یک پله بالاتر از رویای تو؟! ... تو؟ چقدر زود با ما خودمانی شده‌اید! حتی ما را «شما» هم خطاب نکرده‌اید.

چهارم: اگر شما دستگاه رویا سنج دارید چرا آن را پتنت نمی‌کنید؟ به نظرم سود حاصل از این دستگاه به مراتب بیش از فروش گوشی‌هایی باشد که به راحتی در جیب جا می‌شوند!

پنجم: بدون شک نیروهای جوان و نخبه‌ی خوبی در شرکت شما مشغول به کار هستند، چرا از آن‌ها کمک نمی‌گیرید؛ واقعا اتاق فکری ندارید که برای موضوعی به این با اهمیتی برنامه‌ریزی و مشورت نمایید تا از این قبیل شعارهای عجیب و غریب را در تبلیغات شما شاهد نباشیم؟

ششم: آیا از خود پرسیده‌اید که برندهای معتبر دنیا چه میزان هزینه می‌کنند و چه مقدار وقت می‌گذارند تا شعاری بیابند که در ذهن نه یک نسل بلکه نسل‌های بعدی هم ماندگار شود؟

هفتم: فرض کنید بخواهید وارد بازارهای بین‌المللی شوید، آیا با شعار یک پله بالاتر از رویای تو این کار را انجام می‌دهید؟

حال شاید بهتر باشد تا با هم نگاهی به شعارهای بعضی از شرکت‌هایی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند بیاندازیم:

  • اپل: Think different
  • اچ‌تی‌سی: Quietly brilliant
  • ال‌جی: Life's Good
  • آی‌بی‌ام: Solutions for a small planet
  • سامسونگ: Powered by Samsung
  • سونی: Make Believe

می‌توانید با همین شعار کاملا اشتباه به فعالیت خود ادامه دهید که در این صورت همین میزان مقبولیت عمومی که در حال حاضر دارید را حفظ خواهید کرد اما امیدوارم این بار که تبلیغات شما را در رسانه‌ها می‌بینیم با رویکرد جدیدی وارد میدان تبلیغات شوید که در این صورت اقدام رو به جلوی شما از دید مخاطبین پنهان نخواهد ماند.

در ادامه از خوانندگان خوب زومیت درخواست می‌کنم تا تنها بعضی از رویاهای خود را در قسمت نظرات برای ما و سایر دوستان زومیتی مطرح کنند تا همه به خوبی متوجه شویم که رویای مخاطب ایرانی در کدام پله است وگوشی‌های شما در کدام پله!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات