نبرد یاران دوازدهم؛ چگونه هواداران هلند و اسپانیا در توییتر، تیم مورد علاقه‌ی خود را حمایت کردند!

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
در ادامه تصویری گویا و جالب از پراکندگی و شدت فعالیت کاربران دو تیم هلند و اسپانیا در توییتر مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

از اولین روزهای پیدایش فوتبال، تماشاگران جزو لاینفک این ورزش محبوب بوده‌اند. با ابداع شبکه‌های اجتماعی، این سرویس‌ها تغییرات بنیادینی در نحوه‌ی استفاده از شبکه‌ی جهانی وب ایجاد کردند که نمودی مجازی از زندگی واقعی ماست.

با گذشت سال‌ها، هواداران با روش‌های مختلفی به تیم‌های مورد علاقه‌ی خود ابراز علاقه کرده‌اند که فراخور فناوری‌ها و ابزار‌هایی بوده که در دسترس قرار داشته. با گسترش استفاده از اینترنت و ظهور شبکه‌های اجتماعی، این بستر جدید پذیرای فرهنگ هواداری در مدلی مدرن و مجازی شده است. با توجه به کمرنگ‌شدن مرزها در دنیای مجازی، طرفداری از تیم‌ها دیگر در چارچوب ملیت، رنگ و مذهب نیست؛ مثال عینی چنین موضوعی، وجود طرفدارانی از تیم‌های مختلف ملی و باشگاهی در کشور ما و حتی ایجاد وبلاگ‌ها و گروه‌های هواداری در فضای اینترنت است.

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، هواداران تیم‌های اسپانیا و هلند در قبل، حین و بعد از بازی این دو تیم در چارچوب مسابقات جام‌جهانی 2014، فعالیت پررنگی را در توییتر داشته‌اند. اسپانیا به‌دلیل موفقیت‌های اخیر در دنیای فوتبال، سهم بیشتری از این فعالیت را به خود اختصاص داده است که شاهد آن، نقاط قرمز رنگ در این نقشه است.

هرچند برتری نفری هوادارن اسپانیا در توییتر برخلاف جریان بازی بود. همچون فینال دوره‌ی گذشته‌ی جام‌جهانی، لاله‌های نارنجی در مقابل اسپانیا صف‌آرایی کرده بودند. نبردی میان بانیان فوتبال شناور یا توتال فوتبال و داعیه‌داران امروزی آن؛ اسپانیا که این روزها بازی‌اش، رخوت آزار‌دهنده‌ای دارد. توتال فوتبال سبکی است که توسط رِینوس میشل در باشگاه آژاکس بنیان‌گذاری شده و پس از آن در تیم ملی هلند نیز به کار گرفته شد. پس از موفقیت‌های تیم ملی هلند در جریان جام‌های جهانی 1974 و 1978 که در هر دوبار هلند در مقابل میزبان بازی‌ها قرار گرفته و به مقام دوم رضایت داد، بسیاری با این سبک بازی آشنا شدند.

با در اختیار گرفتن سکان هدایت بارسلونا توسط یوهان کرویف هلندی در سال 1988 و ایجاد تحول در مدرسه‌ی فوتبال لاماسیا، این سبک از بازی با تغییر در ساختار به فلسفه‌ی بازی بارسلونا تبدیل شد که توسط مربیان بعدی این تیم چون فان‌خال و فرانک رایکارد که بزرگ شده در مکتب بازی هلند بودند، ادامه یافت تا در سال‌های اخیر و در زمان هدایت بارسا توسط پِپ گواردیولا به پختگی برسد؛ می‌توان موفقیت اسپانیا در جام‌جهانی گذشته و جام ملت‌های اروپا را متأثر از همین سبک دانست. با این حال، بازی اخیر دو تیم نشان از لزوم بازنگری در این سبک داشت. هر چند پا به سن گذاشتن اکثر ستاره‌های اسپانیا و عدم دعوت از بسیاری ستاره‌های جوان نیز دلیل دیگری بر رقم خوردن این نتیجه به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با بزرگنمایی نقشه فوق، شدت و قوت ارسال توییت‌های هواداران این دو تیم را در کشورهای مختلف ملاحظه کنید.

نظر شما در مورد تب و تاب دنیای مجازی همزمان با برگزاری جام‌جهانی برزیل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات