کشف سنگین‌ترین عنصر مشاهده شده تا به امروز

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
عناصر بسیار سنگین، کمیاب ‌و ناپایدارند و معمولاً با مشکلات بسیار، در شرایط آزمایشگاهی و محیط‌های خاصی تولید (و گاهی هم نگه‌داری) می‌شوند. حال، بعد از مدت‌ها، دانشمندان تأیید کردند که بالأخره موفق به تولید عنصری شده‌اند که می‌تواند لقب "سنگین‌ترین" تا به امروز  را به دوش بکشد.
تبلیغات

دانشمندان در یک شتاب‌دهنده‌ی ذرات واقع در آلمان، توانستند با ایجاد برخورد میان هزاران اتم کلسیم (با عدد جرمی 48) و برکلیم ( با عدد جرمی 249)، عنصری به وجود آورند که "عنصر 117" نامیده شده و تا 40 درصد از سرب سنگین‌تر است.

همان‌طور که اشاره شد، این عنصر فوق‌العاده ناپایدار است؛ چنان که دانشمندان تنها موفق به تولید 4 اتم شدند که عمر هر یک، در حد چند صدم ثانیه بود. البته همین هم کافی است تا بتوان در جدول تناوبی، جایگاهی مناسب برای عنصر 117 درنظر گرفت.

تیم تحقیقاتی همچنین به تولید ایزوتوپ‌های چندین عنصر سنگین و ناپایدار دیگر هم پرداختند که نیمه عمر برخی از این ایزوتوپ‌ها، به چندین ساعت هم رسید و پایداری نسبتاً خوبی حاصل شد. در نتیجه، هنوز امیدهای بسیاری برای ساخت عناصری وجود دارد که در عین جرم بسیار، پایداری نسبتاً خوبی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات