کشف مقادیر عظیم آب در عمق 640 کیلومتری سطح زمین

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۶
مطالعه 1 دقیقه
پژوهشگران در دانشگاه نورث‌وست آمریکا، مدارکی یافته‌اند مبنی بر وجود ذخایر قابل توجه آب -تقریباً 3 برابر تمامی اقیانوس‌های سطح زمین- که در اعماق بسیار دور و درون صخره‌هایی فشرده به نام "ringwoodite" ذخیره شده‌اند. آن‌ها امیدوارند با ادامه تحقیقات‌شان بتوانند به منشأ اصلی آب‌های سطحی و اقیانوسی زمین پی ببرند.
تبلیغات

تیم تحقیقاتی که توسط استیون جیکوبسن رهبری می‌شود، با استفاده از 2000 زلزله‌نگار، مشغول مطالعه‌ی چگونگی حرکت امواج زلزله از میان لایه‌های داخلی زمین بوده‌اند و پس از مشاهده تغییرات سرعت امواج، نتایج مربوط به یکی از لایه‌ها نظرشان را جلب می‌کند.

این لایه‌ی صخره‌ای که ringwoodite نامیده می‌شود، تأثیر خاصی بر سرعت موج‌ها می‌گذارد که به نظر علت شگفت‌انگیزی دارد. صخره‌های این لایه خیس هستند؛ یعنی در خود آب نگه می‌دارند.

با شبیه سازی ringwoodite در آزمایشگاه و قرار‌دادن آن تحت‌فشار و گرمای بسیار زیاد، مشاهده شد که از صخره، آب تراوش می‌شود. این آب‌ها سپس در یک منطقه‌ی گذار در اعماق 320 تا 640 کیلومتری سطح زمین گرفتار (یا در واقع ذخیره) می‌شوند.

این نتایج ممکن است مهر تأییدی باشند بر این فرضیه که منبع آب‌های زمین، درون خود کره قرار دارد و از فضای خارج به اینجا نیامده است. مسلماً تحقیقات ادامه پیدا خواهند کرد تا بتوان با بدست‌آوردن جزئیات بیشتر، به نتایج دقیق‌تری رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات