گوگل و کمک به ساخت یک پایگاه داده عظیم برای شناخت اوتیسم

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل با همکاری سازمان Autism Speaks در حال جمع آوری اطلاعات ژنتیکی افراد مبتلا به سندرم اوتیسم و اعضای خانواده‌شان است تا بزرگ‌ترین پایگاه داده موجود را با اطلاعات 10,000 بیمار شکل دهد. امید می‌رود این پایگاه‌ اطلاعاتی منبع باز و داده‌های آن به درک بهتری از این بیماری و زیرشاخه‌هایش کمک کند.
تبلیغات

اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال رشدی است که تعاملات و ارتباطات اجتماعی فرد بیمار را با مشکل مواجه می‌کند. شرایط محیطی در بروز این اختلال نقشی ندارند، در نتیجه باید ریشه‌ی آن را در ساختار ژنتیکی فرد جستجو کرد.

این امر گوگل را بر آن داشته تا با همکاری سازمان حمایت از بیماران مبتلا به اوتیسم یعنی "Autism Speaks" که نوعی واژه‌ی متناقض‌نما است، پایگاه داده‌ی عظیمی از توالی ژنوم‌های این افراد تهیه کند که در بردارنده‌ی تمامی اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز است. دست‌اندرکاران این طرح امیدوارند تا با انجام بررسی و تحقیق، بتوان به درکی جامع از این سندرم رسید و مراقبت‌های پزشکی جدید را همسو با آن تغییر داد.

با کمک گوگل، متخصصان مربوطه امکان می‌یابند بدون نیاز به سر و کله زدن با کامپیوترها و مشکلات ذخیره‌سازی، بر روی وظیفه اصلی خود متمرکز شوند. همچنین برای یک سازمان غیر متخصص، جمع آوری و سازمان‌دهی چنین حجم عظیمی از اطلاعات بسیار مشکل است و محدودیت‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. کار گوگل، رفع این محدودیت‌ها است.

باید بدانید که اوتیسم مشکل کوچکی نبوده و منحصر به کشور یا منطقه‌ی خاصی هم نیست. در حال حاضر از هر 166 دانش آموز دنیا، 1 نفر به اوتیسم مبتلا است. متاسفانه در ایران آن طور که باید و شاید به این بیماری اهمیت داده نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات