دانشگاه کالیفرنیا: روزه‌داری به تقویت و بازسازی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
پژوهش‌های دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهند روزه می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بازسازی سلول‌های آسیب دیده و تولید سلول‌های بنیادی جدید شود.
تبلیغات

برخی شاید روزه را دشمن سلامتی بدانند، به این دلیل که بدن برای مدتی از مصرف مواد غذایی مفید و ضروری محروم می‌شود. اما پژوهش‌های جدیدی که توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده، نشان می‌دهند روزه می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بازسازی سلول‌های آسیب دیده و تولید سلول‌های بنیادی جدید شود.

از نظر پزشکی و زیستی، روزه نوعی رژیم غذایی موقت با شرایط ویژه است. در طول این رژیم غذایی که بنابر نتیجه مورد انتظار از آن، انواع گوناگونی دارد، فرد از مصرف مواد غذایی (یا انواع خاصی از آن)، یا نوع خاصی از نوشیدنی یا هردو، پرهیز می‌کند. مدت زمان روزه بسته به هدف آن یا سن افراد، می‌تواند متفاوت باشد.

تحقیقاتی که بر روی انسان و موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، نتایج بسیار جالبی را، در مورد نحوه‌ی فعالیت بدن در زمان روزه‌داری نشان می‌دهند.

وقتی موش‌ها و انسان‌ها برای 2 الی 4 روز بدون غذا نگه داشته شدند، مشاهده شد که بدن برای ذخیره‌ی انرژی مورد نیاز برای ادامه‌ی بقا، شروع به نابود سازی سلول‌های اضافی و غیر ضروری می‌کند. بنابراین، سلول‌های آسیب دیده، ناقص و حتی گلبول‌های سفید بدن از بین می‌روند. این عمل مانند ماشه‌ای است که سبب تولید سلول‌های بنیادی جدید به عنوان جایگزین می‌شود.

اتفاق دیگری که روی می‌دهد، پایین آمدن سطح آنزیمی به نام PKA است که در تولید و تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های کاربردی مورد نیاز بدن نقش دارد. در زمان گرسنگی، حضور این آنزیم در بدن کم می‌شود، در نتیجه سلول‌های بنیادی گویا دیوانه شده و به شکل عجیبی شروع به تکثیر شدن می‌کنند. پس می‌توان چنین گفت که سیستم ایمنی بدن، از نو بازسازی می‌شود.

در آزمایشی که بر روی بیماران سرطانی انجام شد، کسانی‌که پیش از شیمی‌درمانی به مدت 72 ساعت از صرف غذا اجتناب کرده بودند، از خود در برابر عوارض جانبی درمان، مقاومت بسیار بهتری نشان دادند.

حتی می‌توان روزه را ترفندی برای مبارزه با پیری و ارتقا کیفیت زندگی دانست. عدم صرف غذا به مدت 72 ساعت (به عنوان یک استاندارد پایه)، می‌تواند آزمایشی ساده برای مشاهده‌ی اولین نتایج مثبت حاصل از روزه داری باشد.

نتایج این تحقیقات در مجله سلامت و پزشگی Futurity منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات