مصاحبه اختصاصی زومیت با مدیرعامل وقایع گستر فارس، وارد‌کننده‌ی رسمی محصولات اپل در ایران

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
مطالعه 7 دقیقه
طی هفته‌های گذشته نه تنها وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی، بلکه رسانه‌های خارجی همچون رویترز نیز به خبر ورود رسمی کالاهای اپل به بازار کشور پرداختند. اما آیا واقعاً اپل در ایران نماینده رسمی دارد؟ محصولات این شرکت بصورت قانونی وارد بازار کشور می‌شوند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها با مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت با مدیرعامل شرکت وقایع گستر فارس همراه باشید.
تبلیغات

حرف و حدیث‌ها بر سر اولین نماینده رسمی اپل در بازار ایران بسیار است و تحلیل‌های متنوعی نیز در این باره منتشر شده است. اما برای آنکه مطمئن شویم شرکت وقایع گستر فارس دقیقاً قرار است چه کار کند و چه نسبتی با اپل دارد، مصاحبه‌ای را با مدیرعامل این شرکت ترتیب دادیم که در ادامه متن کامل آن را مشاهده خواهید کرد.

مصاحبه در دفتر مرکزی شرکت وقایع گستر فارس انجام شد؛ یک ساختمان چند طبقه که در ابتدای بزرگراه کردستان بنا شده است و همه جای آن با لوگو و تصاویر محصولات اپل پر شده است. در طبقات مختلف نیز همه جا اثری از اپل و محصولات آن دیده می‌شود. لوگوهای سیب گاز خورده به همراه کامپیوترهای مک همه جا حضور دارند.

لطفا خود را معرفی کنید.

مهدی عبقری، مدیرعامل شرکت وقایع گستر فارس

مهدی عبقری هستم, از سال‌های اولیه حضور موبایل در ایران, فعالیت اقتصادی خود را در زمینه فروش موبایل آغاز نمودم. حالا نیز بصورت متمرکز بر روی عرضه کلیه محصولات اپل در بازار کشور مشغولم. از سال گذشته نیز جزو هیئت مدیره‌ی شرکت وقایع گستر فارس شدم. این شرکت در سال 1386 در شهر شیراز شروع به کار کرده؛ هر چند تا ابتدای سال گذشته فعالیت دیگری به‌جز واردات محصولات اپل داشته، اما از سال گذشته، ما شدید پیگیر بودیم تا نمایندگی اپل را بگیریم. حتی به کمپانی مادر هم نزدیک شدیم؛ ولی تحریم‌ها مانع شدند و موفق نشدیم. در 30 ماه می سال 2013 شرکت وقایع گستر فارس موفق شد از هنگ کنگ، نمایندگی واردات محصولات اپل به ایران را بگیرد. این شرکت که مستر فون نام دارد، بر روی چندین برند کار می‌کند.

پس شما نماینده رسمی شرکت مستر فون هستید که آن شرکت هنگ‌کنگی خود نماینده اپل است، درست است؟

بله, با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۲ شرکت اپل سیاست خود را در زمینه ریسلرها تغییر داد و اجازه همکاری به اپل ریسلرها را هم صادر کرد که نهایتاً با لغو تحریم ایران در حوزه آی تی  از 30 می 2013 شرکت وقایع گستر فارس موفق به اخذ نمایندگی از مستر فون شد. توافق‌نامه بین مسترفون و شرکت وقایع گستر فارس به مدت ۵ سال است.

مهدی عبقری تصویر گواهی اپل به مستر فون که تأیید می‌کند مستر فون اجازه فروش و توزیع کالاهای اپل به خاورمیانه را دارد و مجوز ورود کالاهای اپل به داخل کشور که به تأیید دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی رسیده را نشان می‌دهد. او تاکید می‌کند که تنها شرکتی که مجوز رسمی ورود کالاهای اپل به داخل کشور را دارد، وقایع گستر فارس است. البته دلیل اینکه نام کشور ما در وب سایت اپل درج نشده نیز آن است که اپل تا وقتی که موانع موجود برای تبادلات اقتصادی بین کشور آمریکا با ایران رفع نشود, این کار را انجام نخواهد داد.

در بخش نظرات زومیت خواندم که اگراین کالا اورجینال است، پس چرا کارت گارانتی در آن وجود دارد. لازم است توضیح دهم هر کشوری قوانین خود را دارد؛ در کشور ما ایران، اولاً هر شخصی اجازه ورود کالاهای دیجیتال و خصوصاً موبایل را ندارد؛ بجز شرکتی که از نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوزهای لازم را داشته باشد و نهایتاً مجوز واردات کالا برایش صادر شده باشد. ضمناً می‌بایست حتماً مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده را دارا باشد که یکی از شروط سازمان حمایت از مصرف‌کننده، کارت ضمانت در داخل جعبه کالاست.

یا مثلا  عزیزانی گفته‌‌اند چرا ما همه گوشی‌ها یا محصولات اپل را مثل تمام نمایندگی‌ها, خدمات نمی‌دهیم. لازم به ذکر است محصولات عرضه شده توسط ما یا نمایندگی‌هایمان، از مبادی قانونی با پرداخت حق گمرکی وارد کشور می‌شوند و دارای برگه سبز گمرکی هستند. تمام محصولاتی که برگه سبز گمرکی داشته باشند و حتی توسط ما هم وارد نشده باشند را ما سرویس می‌دهیم و به مدت سه ماه تعویض می‌کنیم. این قانون کشور عزیزمان است؛ توجه داشته باشید امروزه ما شاهد پیدایش قارچ گونه‌ی فروشگاه‌های اپلی هستیم که محصولاتشان را قانونی وارد کشور نمی‌کنند؛ اساساً نمی توانند قانونی بیاورند و چنین اجازه‌ای نه برای برند اپل که برای هیچ برندی داده نمی‌شود که اشخاص یا شرکت‌هایی که نمایندگی ندارند بتوانند گوشی تلفن همراه وارد کنند. خوب حالا اگر عزیزی گوشی تلفن همراهی را بصورت مسافری وارد کشور کرد و حقوق گمرگ آن را پرداخت کند، شرکت من کلیه خدمات اپل را به آن شخص می‌دهد؛ بدون دریافت وجهی. اساساً ما بابت گارانتی هیچگونه وجهی دریافت نمی‌کنیم و تفاوت قیمت محصولات ما در درجه اول اصل و اورجینال بودن آن است و سپس عوارض گمرکی؛ همین امر باعث شده تا متأسفانه عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب که تا‌کنون بصورت قاچاق گوشی تلفن همراه را وارد کشور می‌کردند و اکثر این گوشی‌ها لوازمشان عوض و تقلبی می‌شده، از حضور ما ناراحت باشند. ما کلیه محصولات قانونی را بدون هیچ قید و شرطی تعویض می‌کنیم. حتی گوشی‌هایی که یک پیکسل سوخته داشته‌اند نیز تعویض می‌شوند. حتی اگر کاربر از رنگ محصولی که خریده‌ است نیز راضی نباشد آن را نیز تعویض می‌کنیم.

شما محصولات را بصورت رسمی وارد بازار می کنید؟

بله ما همه محصولات را بصورت قانونی وارد می‌کنیم و مالیات ورود هر کدام را نیز پرداخت می‌کنیم؛ به عنوان مثال برای آیفون‌ها ما بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان هزینه گمرگ پرداخت می‌کنیم.

برنامه شما برای رقبا چطور است؟ آیا اقدامی برای مقابله با قاچاق خواهید کرد؟

در وهله اول لازم می دانم خاطرنشان کنم که ما کارمان برخورد با این عزیزان نیست؛ ما به دنبال سرویس‌دهی مناسب هستیم تا اساساً مغازه ها نیز مجاب شوند کالای مورد نیاز مشتری خود را از ما تهیه کنند؛ اما مطمئناً مراجع ذیصلاح حالا که شرکت‌ ما رسماً در سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت نامش بعنوان تنها واردکننده رسمی اپل درج شده، با متخلفان برخورد می‌کنند. امیدواریم سازمان تعزیرات هم با اجناس بدون گارانتی برخورد کند.

اگر اپل متوجه شود که محصولات این شرکت توسط کمپانی‌های زیر مجموعه خود به ایران فروخته می‌شود چه خواهد شد؟

اپل سال گذشته اعلام کرد که با واسطه می‌توان به ایران جنس فروخت. لایسنس D را نیز به همین منظور صادر کرد. پس اپل مشکلی با این موضوع ندارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وجود شرکت وقایع گستر فارس چه منفعتی برای کاربر ایرانی خواهد داشت؟ آیا قیمت‌ کالاهای عرضه شده توسط شما، ارزان‌تر خواهد بود؟

از آنجایی که ما کالا را بصورت رسمی وارد بازار کشور می‌کنیم، پس هزینه واردات محصول در مقایسه با اکثر کالاهایی که در حال حاضر بصورت قاچاق وارد بازار کشور می‌شوند، بیشتر است؛ از این رو نمی‌توانیم قیمت پایین‌تری داشته باشیم.  اما ما صد در صد جنس اورجینال و اصل را عرضه می‌کنیم؛ بدون هیچ چون و چرایی گوشی را در سه ماهه‌ی اول تعویض می‌کنیم؛ حتی اگر گوشی شکسته باشد! حتی اگر کاربر از رنگ گوشیش خوشش نیاید هم تعویض می‌کنیم. خدمات پس از فروش حرفه‌ای داریم. حتی کامپیوترهای آی‌مک که قیمت آن‌ها به ۲۰ میلیون‌تومان نیز می‌رسد نیز گارانتی تعویض ۳ ماهه را دارند.

وقایع گستر فارس

الان شما خود را چه می‌دانید؟ نماینده رسمی اپل؟

بله با توجه به دراختیار داشتن لایسنس D و تأییدیه  وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده ما خود را رسمی می‌دانیم. ما تنها شرکتی هستیم که این گواهی‌ها را برای ورود و عرضه کالای اپل به ایران داریم. 

توضیح زومیت: همانطور که در وب سایت اپل ذکر شده است، منظور از لایسنس D، نوعی گواهی خاص است که دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده امریکا (OFAC) از ۳۰ می سال ۲۰۱۳  آن را صادر کرده تا برخی از شاخه‌ کالاهای ساخت این شرکت، بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از ایالات متحده به ایران صادر شوند. این گواهی شامل نرم‌افزار، سرویس و سخت‌افزارهای مختلفی می‌شود که برخی از کالاهای ساخت اپل نیز در آن قرار گرفته‌اند. براساس این گواهی، اپل به برخی از گروه‌ها اجازه صادرات کالاهای این شرکت بصورت غیرمستقیم به ایران را می‌دهد. لازم به ذکر است که اصولا این گواهی برای شرکت خاصی صادر نشده است و به نوعی حکم دولتی است که از طریق آن اجازه صادرات رسمی کالاهای اپل به ایران داده شده است. 

چرا در روزنامه‌ی رسمی شرکت شما حرفی از ورود، عرضه یا گارانتی کالا ذکر نشده است

روزنامه رسمی و اعضا هیئت مدیره شرکت طی ماه های گذشته تغییر کرده که تا ماه آینده کلیه تغییرات در روزنامه رسمی درج و اطلاع داده می‌شود.

برنامه شما در آینده چیست؟

تا پایان ماه آینده در 8 شهر بزرگ ایران دفتر نمایندگی خواهیم داشت وکلیه دفاتر نمایندگی نیز مثل دفتر نمایندگی اصلی، همان خدماتی را عرضه می کنند که اعلام گردید.

در پایان نیز سری به بخش خدمات پس از فروش مشتریان وقایع گستر فارس زدیم که تصاویر مربوط به آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

وقایع گستر فارس - بخش خدمات
وقایع گستر فارس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات