۱۷ خرداد: شروع نهضت گاندی

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲۴ سال پیش در چنین روزی (۷ ژوئن ۱۸۹۳) رهبر فقید هند، مهانداس کارامچاند گاندی، نهضت مبارزاتی نافرمانی مدنی را برای مبارزه با استعمار بریتانیا و با هدف استقلال هند آغاز کرد.
تبلیغات

در طول تاریخ بشریت افراد زیادی وجود داشته‌اند که عمر، زندگی و سرمایه‌ خود را در جهت تعالی زندگی بشر صرف و نام خود را در تاریخ جاودانه کرده‌اند. افرادی که هرچند مردمشان نمی‌توانستند آن‌ها را درک کنند؛ اما آنان به تلاش خود ادامه می‌دادند. مهانداس کارامچاند گاندی یکی از این افراد بود که مبارزه‌ای جدی برای استقلال مردم کشورش انجام داد. مبارزه‌ای با دستان خالی و بدون خشونت که اصول مبارزاتی گاندی علیه بزرگ‌ترین امپراتوری استعماری جهان یعنی انگلستان بود و سرانجام ماهاتما گاندی توانست بریتانیای کبیر را به‌زانو درآورد و وادار به مذاکره کند که به‌ دنبال آن، هند توانست استقلال خود را در سال ۱۹۴۷ به دست آورد و پس از ۱۴۷ سال، استعمار انگلستان پایان یابد.

متأسفانه اعتقادات تند و افراطی در میان بعضی از گروه‌های هندو موجب شد که بعد از چندین ترور نافرجام، ناتورام گودسه از ناسیونالیست‌های افراطی هندو، گاندی را در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ هدف گلوله قرار داد و به قتل برساند.

گاندی در کنار مبارزات خود علیه استعمار انگلستان، تلاش‌های زیادی برای برقراری صلح و وحدت میان مسلمانان و هندوها انجام داد. شخصیت والای گاندی و اعتقادات محکم وی موجب شده بود، با وجود مسلمان نبودن، مورد احترام شدید مسلمانان هند قرار گیرد. امروزه همگان از او با نام ماهاتما (روح بزرگ) گاندی یاد می‌کنند و این در حالی است که گاندی از لقب‌های بزرگ بیزار بود. تفکرات مبارزاتی گاندی که بر پایه دو اصل حقیقت و پرهیز از خشونت بود، تأثیر بسیار زیادی بر مبارزات استقلال‌طلبی در جهان ایجاد کرد که برای مثال می‌توان به فعالیت‌های دکتر مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاه‌پوست جنبش حقوق مدنی در آمریکا که مبارزات گسترده‌ای علیه تبعیض نژادی انجام داد و همچنین سخنرانی معروف او با عنوان «رؤیایی دارم» که برای همیشه جاودانه شد، تنزین گیاتسو (دالای لامای چهاردهم) رهبر بودائیان جهان که مبارزات زیادی علیه استعمار و ظلم دولت چین در تبت انجام داد، خانم آنگ سانگ سوچی که تلاش‌های زیادی در راه مبارزه با حکومت نظامی و دیکتاتوری برمه انجام داد و نلسون ماندلا که رهبر مبارزاتی آفریقای جنوبی در مقابل دیکتاتوری آپارتاید بود و ۲۸ سال از زندگی خود را در زندان‌ها گذراند، اشاره کرد.

دیگر رویدادهای مهم ۱۷ خرداد (۷ ژوئن)

۱۷۵۳ - تأسیس موزه‌ی بریتانیا، قدیمی‌ترین موزه‌ی عمومی جهان

۱۷۶۱ - زادروز جان رنی، مهندس و معمار اسکاتلندی، طراح پل بزرگ لندن

۱۸۷۰ - ثبت پتنت سیستم ایمنی الکتریکی راه آهن

۱۹۱۴ - اولین عبور از کانال پاناما

۱۹۵۴ - افتتاح اولین آزمایشگاه تخصصی میکروبیولوژی در ایالات متحده‌ی آمریکا و در دانشگاه راتگرز

۱۹۵۴ - سالروز مرگ آلن تورینگ، پدر علم کامپیوتر

۱۹۸۰ - افتتاح اولین نیروگاه انرژی خورشیدی توسط دولت آمریکا.

این مطلب در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات