کادمیوم آرسنید جای گرافین را به‌عنوان ماده‌ی جادویی مورد استفاده در صنعت می‌گیرد

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
این روزها بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف صنعت گرافین را به‌عنوان یکی از مواد جادویی می‌شناسند که کلیدی برای تمام مشکلات پیش‌روی صنعت است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از این ماده نیز مشکلات و چالش‌های خود را دارد. اما اساسی‌ترین مشکل این ماده چیست؟ با زومیت همراه باشید تا به کنکاش در این مورد بپردازیم.
تبلیغات

گرافین یکی از آلوتروپ‌های کربن است که جزو اتم‌های چهار ظرفیتی است و از این‌رو با برقراری سه پیوند کووالانسی و یک پیوند الکترونی ضعیف، ساختار دو بعدی دارد که پیوند الکترونی ضعیف چهارم منجر به سر خوردن لایه‌های گرافیت روی یکدیگر می‌شود. همانطور که گفتیم گرافین نیز مشکلاتی را دارا است که اساسی‌ترین مشکل آن برخورداری از ساختاری دو بعدی است که استفاده از آن را در ساخت الگوهای پیچیده بسیار دشوار کرده است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد، استنفورد و آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی در حال بررسی خواص و ویژگی‌های ماده‌ی دیگری با نام کادمیوم‌ آرسنید هستند. کادمیوم آرسنید نیز همچون گرافین قادر است تا الکتریسیته را با سرعت فوق‌العاده‌ای از خود عبور دهد، اما عمده تفاوت این ماده با گرافین قابلیت استفاده از آن در ساختارهای سه‌بعدی است که آن را به بهترین گزینه برای استفاده در ساخت ترانزیستورها مبدل کرده است. برخی از دانشمندان نیز همچون یولین‌چِن معتقد است که می‌توان از این ماده در کاربردهای روزانه نیز استفاده کرد. باید به انتظار پایان آخرین یافته‌‌های دانشمندان بنشینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات