درک احساس یک خفاش با گوش‌سپردن به اصوات غیرقابل شنیدن [+ ویدیو]

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
جین ویندرن (Jane Winderen) هنرمندی است که در نظر داشته در نظر داشته تا انسان احساس یک خفاش، وال، دلفین یا هر موجود با قدرت شنوایی بالا را بهتر درک کند. برای درک بهتر و آشنایی با این اثر هنری منحصر به فرد با ادامه مطلب همراه ما باشید.
تبلیغات

برای درک بهتر مطلب پیش رو لازم است در ابتدا کمی بیشتر در مورد گستره شنوایی انسان آگاهی داشته باشیم.

فرکانس دستگاه شنوایی انسان در محدوده مشخصی قرار دارد که برای یک فرد سالم بین 20 تا 20 هزار هرتز مشخص شده است. فرکانس‌های تولید شده بالاتر یا پائین‌تر از این محدوده، علی‌رغم وجود در محیط، توسط گوش انسان شنیده نمی‌شوند. بازه فرکانسی شنوایی افراد در سنین مختلف متفاوت بوده و با افزایش سن نقصان می‌یابد. فرکانس‌های بالاتر این محدوده "فراصوت" و فرکانس‌های پائین تر "مادون صوت" نامیده می‌شوند.

حیوانات محدوده شنوایی کاملاً متفاوت دارند؛ به طوری که سگ‌ها و گربه‌ها قادرند صداهایی که ما نمی‌شنویم را تشخیص دهند. این مسئله به ویژه در مورد خفاش و دلفین به شکلی ویژه کرد یافته است. همه می‌دانیم که خفاش‌ها حتی در تاریکی مطلق به کمک ارسال امواج صوتی و دریافت بازتاب آن طعمه خود را یافته و یا از موانع سر راه گذر می‌کنند. همین شیوه با اندکی تغییر در مورد دلفین‌ها هم صدق می‌کند. شیوه‌ای که توسط انسان و در زیردریایی به کار رفته و به نام "سونار" (Sonar) یا "ردیاب صوتی زیر آب" شناخته می‌شود. به طور کلی دلفین و خفاش قادر به شنیدن اصواتی فراتر از 100 کیلو هرتز هستند.

اما تمام این مقدمه برای درک بهتر کاری بود که هنرمند جین ویندرن (Jane Winderen) به انجام رسانده است. این هنرمند در نظر داشته تا انسان احساس یک خفاش، وال، دلفین یا هر موجود با قدرت شنوایی بالا را بهتر درک کند.

به این منظور او آلبومی به نام " خارج از محدوده" یا «Out of Range» تهیه کرده است. او برای تهیه این آلبوم از تجهیزات و ابزارهای خاصی بهره برده است. در ابتدا او سیگنال‌های اکولوکیشن (Echolocation) تولید شده توسط خفاش‌ها، دلفین و دیگر موجودات را به همراه دیگر اصوات ضبط شده از نقاط مختلفی همچون جنگل، اقیانوس و یخچال گردآوری کرده است؛ سپس به تدریج فرکانس آنها را از 100 کیلو هرتز کاهش داده و به محدود شنوایی انسان نزدیک‌تر کرده و در نهایت ترتیبی داده تا این اصوات قابل شنیدن شوند. در ادامه او این اصوات را با دیگر صداهای عجیب و خیال‌انگیز در هم آمیخته که در محدوده شنوایی ما قرار دارند. نتیجه نهایی کار آلبومی است 40 دقیقه‌ای از اصوات شگفت‌انگیز که شنونده را هیپنوتیزم می‌کند. مکان‌هایی که او برای ضبط این اصوات به آنها سفر کرده شامل سنترال پارک، لندن، ایست ریور (The East River) ، جنگلی در روسیه و همچنین مناطقی در سوئد و نروژ است. همچنین نقش آفرینان اصلی این آلبوم نیز ماهیان، حشرات، پرندگان، پستانداران و خلاصه هر موجودی روی زمین و زیر آب بوده که قادر به تولید اصواتی با فرکانس‌های بالا هستند.

اما این که تا چه حد این آلبوم در شناساندن این موضوع موفق عمل کرده را به قضاوت شما واگذار می‌کنیم.( اکولوکیشن سیستم تعیین مکان به وسیله انعکاس صوت است)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات