بازوی هوشمند دارپا با اخذ مجوز از FDA بصورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
نزدیک به هشت سال پیش، آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی وزارت دفاع آمریکا، دارپا تحقیقات خود را برای ساخت اعضای مصنوعی بدن از جمله دست و پا آغاز کرد تا آن را جایگزین نمونه‌های فلزی کنونی نماید که به‌دلیل سادگی کاربرد خاصی ندارند. نمونه‌های ساده‌ی فلزی کنونی هم‌اکنون توسط معلولین و جانبازان جنگی بطوری وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانایی انجام کارهای پیچیده‌ای را در اختیار فرد قرار نمی‌دهند.
تبلیغات

حال پس از انجام تحقیقات و توسعه‌ی یک نمونه از بازوی پروتزی که کاربر می‌تواند با استفاده از امواج مغزی خود آن را کنترل کند، توانسته تا مجوز مربوط به سازمان دارو و غذای ایالات متحده زا اخذ کند. شماری دیگر از محققان و دانشمندان نیز در گوشه گوشه‌ی جهان تحقیقاتی را در این راستا انجام داده و ابزار‌هایی را توسعه داده‌اند، اما این نخستین عضو مصنوعی هوشمند است که قادر به دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو شده است. این بازوی مصنوعی توسط Dean Kamen از کمپانی Segway طراحی شده است که ابعاد آن مناسب افراد بالغ است.

این بازوی هوشمند از طریق یک سازه‌ی سخت‌افزاری به قیمت انتهای دست معلول وصل شده و الکترودهایی نیز در این قسمت به بازوی فرد متصل می‌شوند. این سنسورها با دریافت سیگنال‌های الکتریکی منتشر شده از ماهیچه‌های فرد در قسمت بازو، با استفاده از رایانه‌ی کوچکی این اطلاعات را پردازش و نحوه‌ی مانور این دست را با جزئیات فروان پیاده‌سازی می‌نماید. با استفاده از این بازوی هوشمند، افرادی که از نبود دست خود رنج می‌برند، قادر به انجام کارهایی هستند که پیش از این غیرقابل تصور بود. با استفاده از این بازوی هوشمند می‌توانند جزئی‌ترین کارها را تیز براحتی انجام داد که شامل برداشتن کلید و استفاده از ابزارهای کوچکی همچون فندک می‌شود. به لطف استفاده از سیستم ویبره، کاربر در لمس اشیاء حساس و شکننده نیز مشکلی نخواهند داشت، برای مثال می‌توان به لمس تخم‌مرغ نیز اشاره کرد.

لینک دانلود ویدئو

دارپا برای تولید این محصول در حدود 40 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است و این تنها بخشی از بودجه‌ی 100 میلیون دلاری این آژانس برای توسعه‌ی ابزار‌هایی تحت عنوان پروژه‌ی پروتزهای انقلابی این کمپانی است. حال با توجه به اخذ مجوز از FDA، دارپا می‌توان این محصول را بصورت تجاری به بازار عرضه کرده و سهولت در انجام کارهای روزانه را برای بسیاری از مشتاقان استفاده از این پروتز هوشمند به ارمغان آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات