دارپا پهپادهای خود را تبدیل به هات‌اسپات‌های بی‌سیم کرده است

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
گوگل و فیس‌بوک تنها کمپانی‌های نیستند که درصدد ایجاد شبکه‌های اینترنتی بر فراز آسمان هستند، چراکه آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی ایالات متحده (DARPA) نیز در حال انجام آزمایش‌هایی است تا پهپادها را تبدیل به هات‌اسپات‌ کند و از طریق آن‌ها یک شبکه‌ی بی‌سیم بر فراز آسمان، ایجاد نماید. این آژانس تحقیقاتی مرحله‌ی توسعه و همچنین آزمایش‌های اولیه را برای دستیابی به هدف خود به پایان برده است.
تبلیغات

یکی از اولین مراحلی که دارپا برای توسعه‌ی چنین سیستمی طی کرده است، توسعه‌ی یک آنتن قابل هدایت و همچنین یک تقویت کننده‌ی کم مصرف برای استفاده در هات‌اسپات‌ها است. دارپا همچنین پوششی را نیز برای این آنتن‌ها در نظر گرفته که روی پهپادهای جاسوسی خود نصب خواهد کرد.

دارپا امیدوار است تا سرعت تبادل اطلاعات توسط این شبکه را به اندازه‌ی شبکه‌های مخابراتی 4G برساند. این آژانس تحقیقاتی درصدد ایجاد چنین شبکه‌هایی در محل‌هایی است که نیروهای نظامی در حال حرکت قادر به دسترسی به اطلاعات هواپیماهای تجسس و سایر شبکه‌های موجود نیستند. این پروژه در سال 2012 میلادی کلید خورده است که شاهد اجرای فاز دوم آن در ماه گذشته‌ی میلادی هستیم. فاز دوم شامل تعبیه تجهیزات بی‌سیم روی خودروها و وسایل نقلیه‌ی زمینی است. این شبکه با استفاده از چندین پهپاد در فار سوم یا چهارم پروژه مورد آزمایش نهایی قرار خواهد گرفت.

در طول فاز دوم، دارپا از فناوری LTE برای تسهیل دسترسی به شبکه استفاده خواهد کرد. این آژانس در سال 2012 اعلام کرد که درصدد استفاده از فناوری‌هایی چون Wi-Fi، WiMax یا LTE است که هم‌اکنون در قالب محصولات تجاری برای استفاده‌ی عموم عرضه می‌شود و قابلیت استفاده در تجهیزات نظامی و پروتکل‌های بکار رفته در تجهیزات نظامی را نیز دارا است. دیک‌ریجوِی، مدیربرنامه‌های دارپا از پیشرفت‌های حاصل شده در طول توسعه‌ی این سیستم اظهار خوشحالی کرده است. مطمئنا دارپا با اهداف متفاوت از گوگل و فیس‌بوک این پروژه را توسعه داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات