محققان در جدیدترین یافته‌های خود گیاهان زامبی را کشف کردند

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
مطمئناً تاکنون فیلم‌ها، مطالب و بازی‌های کامپیوتری با مضامین زامبی‌ها را مشاهده کرده یا اطلاعاتی را در مورد آن‌ها شنیده‌ یا مطالعه کرده‌اید. غالب موارد موجود، داستان‌های علمی‌تخیلی هستند که با دستمایه قراردادن این سوژه به داستان‌پردازی پرداخته‌اند؛ اما اخیراً دانشمندان نمونه‌ای از یک گیاه را کشف نموده‌اند که با الگوی رفتاری زامبی، خود را تخریب کرده و به هم‌نوعان خود نیز آسیب می‌رساند.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان در مرکز جان‌اینِس لندن اخیراً یک باکتری انگلی با نام فیتوپلاسما (Phytoplasma) یافته‌اند که میزبان خود را یک گیاه است، به یک موجود به‌ظاهر زنده، اما آلوده و خطرناک تبدیل می‌کند. زمانی که این باکتری خطرناک گیاه مورد‌نظر را آلوده می‌کند، گلبرگ‌ها با تغییر رنگ سبز شده و باکتری اجازه ی شکوفا‌شدن را به گل نداده و آن را به یک شاخه‌ با برگ‌های ساده تبدیل می‌کند. این رفتارها شاید به دلیل وجود پروتئینی با نام SAP54 است که با تغییر ساختار گیاه مورد‌نظر آن را از داخل تخریب کرده و به یک موجود مخرب تبدیل می‌کند.

ZombiePlanetInt

اما این تمام قابلیت‌های این باکتری و گیاه تبدیل‌شده به یک زامبی نیست. علاوه بر تبدیل ساختار گل و تبدیل آن به یک موجود بی‌حاصل، این باکتری قادر است تا برخی از حشرات را نیز به سوی خود جلب کند. حشرات با مکیدن شهد آلوده‌ی این گیاه و انتقال آن به سایر گیاهان، سایر نمونه‌های موجود را نیز آلوده می‌سازند و در نتیجه در مدت کوتاهی مقدار انبوهی از گیاهان آلوده شده و مزرعه‌ای از گیاهان زامبی شکل می‌گیرد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات